Jump to content

Starlink internet

tobixen

Recommended Posts

Har chattet med en katamaran midt i Atlanterhavet. Det fungerte som om de var i naborommet. Spurte ikke om teknisk men de var fornøyd med å ha internett som hjemme. 
ser ut til at YouTube kanaler begynner å få starlink. Uma testet i litt bølger uten problem. 

Det var jo strålende at det fungerer i polare områder også. Selv om det er godt med fiber til øyriket så er man ikke alltid i hus. Kan du gi litt mer info om Starlink på Svalbard, er det stabilt hele tiden eller varierer det med om det er sattelitter over horisonten ? Det krever jo noen stykker for å ha dekning hele døgnet. Tidligere var det Iridiums store fordel at de faktisk hadde dekning i polare strøk.  Sånn er det tydeligvis ikke lengre, det er veldig bra.

Ole
S/Y Algol

Såvidt jeg har hørt så er det rimelig stabilt.  Mener begge aboene er "bobil" varianten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi driver så smått og tester ut dette nå. Virker bra så langt. 

Vi kommer ikke til å bruke Starlink sitt WIFI AP.

I stedet har vi terminert kabelen i en vanlig RJ45 plugg og kjører POE inserter fra 12V til 48V.

Så går det inn på  5G router med Ethernet WAN.

Dermed kan man sette opp enten 5G prioritet med fallback til Starlink, eller omvendt.

Vi reiser på tur til sommeren. 

Starlink.jpg

Starlink2.jpg

Bitteliten skrev On 20.3.2023 at 13.19:

Jeg har bestilt den vanlige antenna. 
den nye liggende har ikke så gode reviews på nettet ifht prisen. 

Letteste wifi jeg har satt opp noen gang.   Drar ca 4 amp via inverter når vi ligger i ro. 

har bestilt et rekkefeste også. 
https://axiaalloys.com/product/starlink-marine-boat-tubing-mount-dishy/

magisk ?

4AB36587-0662-4C10-AAEA-EB0104859478.png

2322ED26-2F3B-4004-9B03-A8BAFF3CB61B.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har testet "stasjonær" Starlink på seilbåten i fjor høst. Tøffet rundt i bunnefjorden. Det fungerte kjempefint, men krever fri sikt. sto på dekk så mistet konnektivitet når antenne kom i "skyggen" fra masta.

Funksjonstest på fra båt i bevegelse (tirsdag 11.10.2022)

Det skal sies at denne modellen ikke er designet for å bli montert på bevegelige objekter og det finnes dedikerte modeller for dette.  Se link under.

Værforhold: skyfri himmel med sol og lite sjø(bølger).
Tilkobling: wifi til Starlink ruter
Vi startet med å montere den på dekk over cockpiten.

Baseline ved kai:

image.png.01209d17840e5bee0c9df44a124e2dee.png

image.png.106eac255190adbaf18e1daffe86dbbe.png

image.png.5af85a4b21139eb95a9b40b21ab3c9c2.png

I bevegelse ut fra kai

image.png.8efc787e805f4fbad57008e097238f3a.png

Var det ikke mulig å gjennomføre speedtest i bevegelse ut fra kai.

Stø krus

Vi flytter så starlinken ut på baugen av båten slik at vi kom ut av «skyggen» til masten.
Dette fungerte overraskende bra med tanke på at den ikke er laget for å være i bevegelse.
Signalet var også bedre da vi bevisst holdt stødig kurs i en retning, enn ved kursendringer.
Vi gjennomførte også et Teams samtale(til noe på land) der lyden var fin, men bildet var noe kornete.

image.png.d8c2458d628829b6d677ad21e3f0ce35.png

image.png.3f2eaaeb7c494e0c6995dc21938180f5.png

image.png.7bd2642676dac50ce92da9aa8409fc6a.png

Piruett

Vi tok så en 360 graders vending av skuta og fant ut av vi mistet forbindelsen på røfflig på 180 grader før den steg igjen .

image.png.986b4d0a2c8fc44f8982c18a43fd6578.png

Teknisk info:

Ruter:

image.png.98a74998af7446fbccdab89e1072efd7.png

image.png.1f0dad5f742d79f0c588e523b0eb535b.png

Standard Starlink hardware bruker gjennomsnittet 50-75 watt.

Estimerte priser i nok:

Starlink: 6000,-   derav. 1000,- depositum for tidlig kjøp.
Fri data abonnement: 1000,- pr mnd
Ryggsekk: 3200,-
Ethernet adapter: 770,-
Takfeste: 700-1100,-
Frakt: 500,-

image.png.a2632c18491e12c0e6dff70a3a65d9a3.png

Kan også legge til at routeren/antennen krevde 230v. Ikke sjekket om 12v versjon er mulig å få tak i ennå.

Konklusjon/tanker:

Nå har vi ikke testet Starlink over flere dager eller har hatt muligheter til å teste Ethernet adapter, dette kommer i del 2, men dette er tankene våre så langt.

Starlink fungere overraskende bra i en stasjonær posisjon. Det er en veldig mobil enhet, men krever 230v. Som er privat person synes jeg er månedsprisen er relativ stiv. Men det kan likevel anbefales å prøve denne ut dersom muligheten byr seg.

Kan Starlink erstatte en fysisk internettkabel?
En fysisk fiberkabel fra en ISP er nok alltid å fordekker med tanke på hastighet, lav ms og robusthet.  Dersom økonomien er til stede, er nok Ole Brumm den med det beste svaret: ja takk begge deler! Med dagens SD-WAN rutere spiller det ingen rolle hvilken «bærer» som leverer internett. Om det er 4G/5G, MPLS, satellitt eller what-not. All trafikk blir last balansert over linken med best ytelse automatisk eller etter dine preferanser. Det økonomiske er å få til en Active/Active med automatisk failover etter QoE (Quality of Experience).

Starlink eller 4G/5G?
Her kommer det fantastiske svaret. Det kommer an på.  4G/5G har den store ulempen med datapakker som fort kan gå tomt, mens Starlink har fridata. 4G/5G er avhengig av lokale master med begrenset kapasitet og dekning. Men det koker ned til oppetids krav og økonomi. Ja takk begge deler med en SD-WAN ruter er nok kanskje å foretrekke.
På utrykningskjøretøy er nok 4G/5G fortsatt et bedre alternativ.
På hytta/camping eller midlertidige stasjoner med dårlig 4G/5G er starlink ett godt alternativ.
På båt, dersom den er noenlunde stillestående er starlink er godt alternativ med 4G/5G backup.
På båt, i bevegelse, fungerer denne testede modellen greit. Men her ville det nok vært fordelsmessig å gå for den maritime løsningen. I hvert fall for profesjonelt bruk, denne koster betraktelig mer enn den testede modellen.

Redigert av Vittig (see edit history)

Kan også legge til at det ved tidspunktet vi testet kun var en satellitt over Norge noe som kan ha påvirket resultatene.

og litt lesestoff for de spesielt interesserte:

Kart: https://www.starlink.com/map
Live kart over sattelliter: https://satellitemap.space/  
Frekvenser:  https://www.americantv.com/what-frequency-does-starlink-use.php
Maritime: https://www.starlink.com/maritime
Artikkel: https://uk.pcmag.com/networking/136887/spacex-unveils-redesigned-second-gen-starlink-dish

Redigert av Vittig (see edit history)

Som tidligere nevnt, så bruker den jo endel strøm, så for noen trekker det ned sammenlignet med mobil-nett.
En positivet bieffekt med Starlink er at kanskje mobilbransjen nå tvinges til å levere gunstigere pakker til forbrukerne. I nabolandene våre har de jo hatt fri-bruk-pakker i mange år.

Jeg bruker forøvrig Telia mobilt bredbånd på sommerferie i Skandinavia: 500 GB i måneden med 1000 Mbps hastighet, deretter ubegrenset med 10 Mbps. 

7 hours ago, Maika said:

Som tidligere nevnt, så bruker den jo endel strøm, så for noen trekker det ned sammenlignet med mobil-nett.
En positivet bieffekt med Starlink er at kanskje mobilbransjen nå tvinges til å levere gunstigere pakker til forbrukerne. I nabolandene våre har de jo hatt fri-bruk-pakker i mange år.

Jeg bruker forøvrig Telia mobilt bredbånd på sommerferie i Skandinavia: 500 GB i måneden med 1000 Mbps hastighet, deretter ubegrenset med 10 Mbps. 

Enig. bruker 40-70w mot 5-15w på en vanlig 4grouter, men det kommer jo helt ann på bruken. Skal du på langtur så er det ikke noen mobilmaster i nærheten. Da er Starlink helt magisk. Jeg kommer ikke til å bruke Starlink i båten med det første.

• 3 uker senere...
On 3/29/2023 at 1:10 PM, Vittig said:

Kan Starlink erstatte en fysisk internettkabel?

Er vel få som har fiber inn til båten, selv ved fortøyning i hjemmehavn :-)  Under 100ms i round robin ping-tid og mer enn en håndfull Mbps både opp og ned er fortsatt "godt nok" for meg.  Men hvordan er det med langdistanseseiling, må man binde abonnementet til et geografisk område, eller vil det fungere så lenge man har dekning til sattelitter?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

15 hours ago, tobixen said:

Er vel få som har fiber inn til båten, selv ved fortøyning i hjemmehavn :-)  Under 100ms i round robin ping-tid og mer enn en håndfull Mbps både opp og ned er fortsatt "godt nok" for meg.  Men hvordan er det med langdistanseseiling, må man binde abonnementet til et geografisk område, eller vil det fungere så lenge man har dekning til sattelitter?

Tatt litt ut av kontekst. Jeg som kopierte ut en del av en lengre blekke jeg og en kollega lagde etter litt testing i fjor høst der vi testet starlink som et alternativ i forskjellige settinger. Starlink har flere abonnementer. Vi testet den "stasjonære" versjonen. De har også en "camper" versjon. Dette står det mer om på sidene til Starlink.

14 hours ago, tobixen said:

Uansett, dersom det ikke fungerer sånn nogenlunde stabilt i bølger og med kursendringer, så er det til liten nytte ute på sjøen - så det kan ikke erstatte mobiltelefoni slik sett.

mitt inntrykk er at det fungerte fint i bølger og under kursendringer. er ikke mange grader der masten skygger for nettet, men dette kan sikkert noen som har testet det over tid svare på?

Rolls Royce løsningen fra Starlink er den marine løsningen med 2 antenner men den er priset for båtindustri og ikke hvermanns. 

4 hours ago, Vittig said:

mitt inntrykk er at det fungerte fint i bølger og under kursendringer. er ikke mange grader der masten skygger for nettet, men dette kan sikkert noen som har testet det over tid svare på?

Ah, målingene med mange tapte pakker var før antenna ble flyttet ut på dekk ved baugen, ja (å ha en slik antenne ute på dekk ved baugen er ikke noe man kan basere seg på ved sjøgang, men jeg har en targabøyle for slike formål).

Allikevel, testingen ble gjort innaskjærs (Bunnefjorden) under rolige forhold - og du oppnådde noen tapte pakker ved en 360-graders-turn.  Bekymringen min da er at man ikke oppnår særlig konnektivitet i forhold hvor båten tilter 15 grader fra side til side, og i tillegg endrer like mye kurs for hver bølge.  Er man tilstrekkelig langt unna land vil vel starlink fungere uendelig mye bedre enn mobiltelefoni (som slutter helt å virke), men erfaringsmessig er jeg relativt sjeldent så langt unna land.

Vittig skrev for 7 timer siden:

Royce løsningen fra Starlink er den marine løsningen med 2 antenner men den er priset for båtindustri og ikke hvermanns

Min erfaring er at de ikke har noe særlig kommersiell prising enda. 

Vi holder på å teste dette på noen skip, men pris-modellen endres månedlig og de sier det er tiltenkt private og derfor de ikke har en kommersiell modell til bedrifter. 

Men sikker tiltenkt rike private og ikke oss vanlige. ?

Var på et seminar om atlanterhqvskryssing vest-øst her og dagen.  Av ca 80 deltagere som skal krysse så var vi omlag 20 som ikke har starlink.  
de som hadde krysset med starlink rapporterte stortsett om dekning 100% av tiden.  Var en som nevnte at han mistet dekningen innimellom men det var neglisjerbart 

• 2 uker senere...

facebook gruppa seilere som bruker Starlink koker over av slike meldinger nå. Jeg har nettopp installert Starlink - så jeg er litt spent på hva fortsettelsen blir :-) 

Om jeg kan bruke dagens antenne fortsatt og oppgradere abonnementet mitt så er det OK tenker jeg. 

@Arne Henriksen hvor langt fra land har du vært for at Starlink oppdaget at du var "offshore"?

Jeg kikker på alternativet å betale pr GB over hav. Det koster ca 25 kr/gb. Det er et aktuelt alternativ for oss foreløpig da vi kun bruker data over hav på værmeldinger. Når vi ikke seiler er det mest Zoom møter og de drar ca 1 gb per time.image.png.3ab58b9f4ff29f7634f931fba078856d.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så hvis jeg forstår det rett, "inland usage" er altså "unlimited" og inkluderer bruk i ferskvann.

Systemet kan ikke vite om det er ferskvann eller saltvann under kjølen, det må den eventuelt finne ut i fra posisjoneringsdata til antennen og kartdata - så da er spørsmålet hvor nøyaktig dette datagrunnlaget er, samt hvor mye ressurser som er tilgjengelig for å gjøre denne vurderingen.  Jeg antar at unøyaktigheter "rundes av" til fordel for forbrukeren.  Jeg vil dermed sterkt anta at man i allefall kan være online dersom man ligger ved en landfast kai.  Jeg antar at vi snart nok får brukererfaringer på om trange fjorder og sund regnes som "land" eller "hav", samt hvor mye man må betale pr gigabyte for "prioritert data".

Jeg undres over motivasjonen for denne greia.  Er det signifikant med inntjening å hente på å ta ekstra betalt fra fritidsbåter som er til sjøs?  Er det kapasitetsgrenser som gjør at det er vanskelig å tilby internet til sjøs?

Det ble vel skrevet at starlink er "idéelt til sjøs" da båndbredden deles med alle andre som er i samme dekningsområde, altså "svært få" dersom man er langt til havs - men på den andre siden, signalene må vel relayes til en bakkestasjon, og de er det ikke mange av langt til havs?

vanskeligere å skaffe egenkapital i dagens marked. Kundenen må betale mer for å sikre cash flow til selskapet. Veksten i antall brukere går ned - selsapet overlever.

Enig i at det blir interessant å se hvor nøyaktig geofencingen deres er.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...