Jump to content

Starlink internet

tobixen

Recommended Posts

4 hours ago, Bitteliten said:

@Arne Henriksen hvor langt fra land har du vært for at Starlink oppdaget at du var "offshore"?

Nei, jeg har ikke Starlink (ræker bare rundt langs kysten jeg), men så Juho la denne ut på Facebook, de har seilt opp vestkysten fra California til Alaska over vinteren.
Så vidt jeg har sett på filmene har de i hovedsak fulgt kysten men har hatt noen flerdøgnspassasjer litt ut i havet.

Det jeg lurer på er hvordan valgene er tenkt å fungere - når er du "offshore" og må betale dyrt, og når er du nært nok land til å bruke det "vanlige" abonnementet, eller vil du måtte velge blant dem på månedbasis?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Kommer litt an på abonnementet tenker jeg

Jeg har "RV abonnementet" der man kan flytte seg på land innenfor min region. Også kan jeg kjøpe GB for ca 25 kr/stk når vi flytter på oss på havet. Hvordan dette blir når vi er utenfor regionen får vi løse etterhvert :-)

• Regional - For use within the continent that you place your order.
  • Global - For use within any land-based location where Starlink provides active coverage around the world.

image.png.3ab58b9f4ff29f7634f931fba078856d.png

dagens mail fra Starlink. Jeg tenker dette er bra. 25 kr/GB 200 mbs internett

You are now able to opt-in to purchase Mobile Priority Data charged per GB as a Mobile (or "Roam") customer. Mobile Priority Data enables our fastest network speeds for consumers and can be used on the ocean and land, anywhere Starlink has coverage in the world. This option is meant to provide flexibility with your travel - use Starlink for a weekend excursion at sea or on an international trip. 

To opt-in to Mobile Priority Data, sign into your account on the web or via the Starlink App. On your account page online, click "Manage" under "Your Starlinks", then select the "Mobile Priority" toggle. On your account page on the App, click "Data Usage", then select the "Mobile Priority" toggle. Once you opt-in, you will be automatically billed for Mobile Priority data used until you opt-out, including in following billing cycles.

Ja de har tatt i bruk geofencingen. 

Prisen på mitt RV abonnement er redusert fra 1300kr/mnd til 999 kr/mnd.

Så kan jeg betale 25 kr/gb for global use og ocean use. Det er fortsatt veldig bra!

For oss er det værmeldinger o.l som skal lastes ned når vi seiler. Har ikke tenkt å seile over Stillehavet med House of Cards daglig :lol:

image.png.40f4f6ef4018c688af17ec5e9cbae245.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
2 hours ago, Bitteliten said:

For oss er det værmeldinger o.l som skal lastes ned når vi seiler. Har ikke tenkt å seile over Stillehavet med House of Cards daglig :lol:

Minnes at jeg startet med et 1200 bps-modem en gang for lenge siden, og at ett telleskritt varte i ni minutter - så da var det å koble opp, sende/hente epost og forumposter og deretter "padde opp" telleskrittet med diverse filnedlastninger - og så bryte forbindelsen etter åtte og et halvt minutt.  Dersom man vet hva man gjør og optimaliserer godt nok, så kan en gigabyte vare i åresvis.  25 kroner er ingen skrekkpris slik sett :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Blir ett annet liv med fast internett ombord. Husker min første nattevakt langs norskekysten. Kunne surfe på nettet hele vakten. Vant til å se på stjernene… Ikke noe stort problem å bruke lite nett på havet, bare å laste ned filmer og serier nær land. Mail og vær tar ikke mye data. Så bør ikke være umulig å klare seg med betalt per gigabyte. 

Husker når vi seilte og kom til ett nytt land. Pes å få tak i lokalt sim kort og finne beste dealen hvor mye data vi fikk billigst mulig. Fordelen, eller ulempen var at det norske sim kortet måtte ut, og ikke var tilgjengelig på mobil. 

Ikke aktuelt for meg nå, men håper starlink blir tilgjengelig på havet neste gang jeg blir rastløs. 

14 hours ago, Bitteliten said:

Ja de har tatt i bruk geofencingen. 

Prisen på mitt RV abonnement er redusert fra 1300kr/mnd til 999 kr/mnd.

Får du det billigere siden du er eksisterende kunde ?  999 kr/mnd er jo mye billigere enn prisen i USA (150 USD/mnd)

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...