Jump to content

Hvordan vite om båten er halvfabrikat?

Mr.Lyng

Recommended Posts

Den kan ikke være bygget av Skarpnes båtbyggeri for de forsvant på 90 tallet en gang. Hvem som har bygget denne har jeg ikke peiling på men tror de formene er " vandreformer " kjøpt å solgt igjen. Derimot kan jo båten være bygget av absolutte proffer. 

Ofte er CE merking av skrog ,Brukerhåndbok osv. Være en god indikasjon. Om den er bygget av selvbygger må han ha den i minst 5 år for å selge den.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

kan minne litt om både Biam og Polar, en båt som ble konstruert av Jan Bjercke (tror jeg han het, han døde vel noen-og femti-år gammel tror jeg) https://www.batmagasinet.no/allerbm-batterier-biam/biam-820/689710 , https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=227544294 og https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180835789

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

VegJoh skrev 49 minutter siden:

Jeg synes også skroget på denne er ganske så likt Nor Star 290, men det var kanskje et vandreskrog etter Fjord og Biam

Du er inne på noe der. Jeg vet at Polar overtok noen av formene til Fjord :smiley:

Dette er en Skarpnes. Konstruert av Jonny Madsen.  

Nor Star 290 sin historie: Båt nr 1. Bygget av Polar. 1987.  "Polar ekspress" Polar ble kjøpt sammen med Fjord i ca.1991 Da het den Fjord 290.  1994 Så ble rettigheter og former kjøpt tilbake å ble Nor Star 290. Ble produsert frem til 2012.

Formene er lagret av samme folka som laget nr.1 i 1987.

Biam 820 har en litt annen historie men det er samme skrog. Dekket laget vi forskjellig.

Knude skrev 1 time siden:

Den kan ikke være bygget av Skarpnes båtbyggeri for de forsvant på 90 tallet en gang. Hvem som har bygget denne har jeg ikke peiling på

........................??? jeg skjønner ikke :crazy:

Knude skrev 2 minutter siden:

Hva er det du ikke skjønner @altera mulier ?

Denne båttypen ble introdusert fra 1985 å utover. 

Marex, Joda, Polar, Biam, Skarpnes kom alle med liknende variant av planene båt på ca 8,5 meter.

Skarnes sine monterings lokaler brant ned en gang på 90 tallet. De kom ikke igang igjen på samme måten etter det. Formene gikk videre å det ble støpt mange .halvfabrikata av Skarnes 9100.  I 2011 var det ikke noe Skarpnes båtbyggeri i Arendal.

Modellen derimot er en Skarpnes 9100 .

NOR STAR BOAT A/S Ble dannet rundt formene til Skarpnes 30 som da ble Nor Star 950

@Mr.Lyng   ut i fra bildene så ser den ganske så fin ut. Sjekk som nevnt om den er CE merket for da er den bygget av et registrert firma. Om den ikke er det så kan båten være akkurat like god for det .

Nå har jo jeg dosert om mange alternativer i den klassen. Prisene må sees i forhold til alder på motor.

Om du kan få en Nor Star 290 med en D4 260 så er det også et godt valg i den prisklassen. Joda 290 er en litt mindre båt men utmerker seg i mye sjø.

Knude skrev 14 minutter siden:

Hva er det du ikke skjønner @altera mulier ?

Det jeg ikke skjønte er at du først skriver at: 

Knude skrev for 2 timer siden:

Den kan ikke være bygget av Skarpnes båtbyggeri for de forsvant på 90 tallet en gang.

for deretter en time seinere skriver:

Knude skrev 1 time siden:

:smiley: Det er ikke verre enn det :smiley:

Men veldig greit å få litt båthistorikk :thumbsup:

Litt usikker på når denne modellen ble utviklet hos Skarpnes. Tror ikke de laget så mange eksemplarer ferdig på Krøgenes , men det går mange halvfabrikata bygg i Agder fra den tiden (90 - 2000)

Historien rundt disse båtene kan jeg da jeg jobbet hos Polar Boat fra 1983. Så Fjord en kort periode før jeg var med å starte Nor Star Boat. Drev frem til 2011. Så videre til Matex. 

Knude skrev for 5 timer siden:

Historien rundt disse båtene kan jeg da jeg jobbet hos Polar Boat fra 1983. Så Fjord en kort periode før jeg var med å starte Nor Star Boat. 

Min svigerfar har en Nor Star 290, så artig å få høre denne historien om skrogets gang :thumbsup:

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

• 1 år senere...
Knude skrev On 22.8.2021 at 17.37:

Nor Star 290 sin historie: Båt nr 1. Bygget av Polar. 1987.  "Polar ekspress" Polar ble kjøpt sammen med Fjord i ca.1991 Da het den Fjord 290.  1994 Så ble rettigheter og former kjøpt tilbake å ble Nor Star 290. Ble produsert frem til 2012.

Formene er lagret av samme folka som laget nr.1 i 1987.

Biam 820 har en litt annen historie men det er samme skrog. Dekket laget vi forskjellig.

Vært artig med historien til BIAM 820. Jeg har en fabrikkbygget (er endel halvfabrikat av disse?)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...