Jump to content

Fremmedlegeme i dieseltank, helletut i plast fra jerrykanne

larole

Recommended Posts

Hei, 

I dag hadde jeg et uhell i båten. Jeg bestemte meg for å helle 20 liter fra en jerrykanne over på tanken. Fremme på ståltuten var det en plast-tut i svart "trekkspillform". Den er på størrelse med en diger tommeltott.

Denne falt ned i tanken. Det er en 300 liters Vest Mekan tank. 

Det er tilnærmet umulig å få denne opp uten å skjære hull i tanken, så det vil jeg helst unngå. Jeg sitter igjen med følgende tanker (no pun intended):

1) Om den flyter er ikke dette noe å stresse med. Den er beregnet for drivstoff, så den vil neppe løse seg opp i min levetid.

2) Om den synker, er skrekken at den vil tette utsuget til motor, men ligger ikke dette som oftest litt over bunn? 

Hvor kraftig er egentlig utsuget fra en dieseltank med en 2,8 liters Cummins i andre enden?

Hvor alvorlig ville dere sett på dette om det viser seg at den IKKE flyter?

Skjermbilde 2021-08-22 kl. 12.32.25.png

Redigert av larole (see edit history)

Hei.

Eg ville ikkje gjort noko ting med dette, om det ikkje er enkelt å opna eit mannhol og plukka ut tuten.

Dieseltankar har ofte eit røyr frå toppen av tanken, og nesten ned til botn. Der blir dieselen sugd opp. Når røyret ikkje går heilt ned til botn skal det meir til før vatn, skit og/eller dieseldyr blir ført til motoren.

Tuten har òg ei form som neppe vil blokkera der dieselen går til tanken.

Jeg tviler sterkt på at den vil kunne blokkere stigrøret (der diesel normalt suges ut av tanken). 

Men en 300 liters tank burde ha mannlokk,  altså et lokk man kan åpne for å sjekke og vaske tanken. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...