Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

index skrev 10 minutter siden:

Det er viktig å alltid vaske med silikonfjerner før sliping av gammel lakk, Ellers kan du få små krater i laggen, og alt er ødelagt. Du trenger det ikke nå når du kun skal slipe for nytt strøk, men før sliping av gammel lakk er det viktig. Ellers sliper du silikonen ned i lakken. Og får dårlig heft. 

Hvordan definerer du: "gammel lakk"? Da jeg slipte lakken i fjor (originallakken fra båtbyggeriet) brukte jeg degreaser fra https://www.dycas.no/ - fordi jeg også skulle lakkere med lakk herfra (dycas). Jeg hadde ikke små krater i lakken på noe punkt. Grunnen til at jeg lakkerer på nytt i år er at jeg ikke er fornøyd med jobben jeg gjorde i fjor ved siden av at alt over fenderlist er nylakkert i år (dette er et restaureringsprosjekt) og har blitt 98% bra :smiley: Jeg har akkurat nå vært ute og mattslipt med 360 k papir på styrbord side (røde stripa) som ble lakkert sist fredag. Mener du at jeg bør gå over med siliconfjerner (degreaser) også nå? Takker for svar :thumbsup: :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

index skrev 3 minutter siden:

Det er viktig å alltid vaske med silikonfjerner før sliping av gammel lakk, Ellers kan du få små krater i laggen, og alt er ødelagt. Du trenger det ikke nå når du kun skal slipe for nytt strøk, men før sliping av gammel lakk er det viktig. Ellers sliper du silikonen ned i lakken. Og får dårlig heft. 

Hvordan definerer du: "gammel lakk"? Da jeg slipte lakken i fjor (originallakken fra båtbyggeriet) brukte jeg degreaser fra https://www.dycas.no/ - fordi jeg også skulle lakkere med lakk herfra (dycas). Grunnen til at jeg lakkerer i år er at jeg ikke er fornøyd med jobben jeg gjorde i fjor ved siden av at alt over fenderlist  er nylakkert i år (dette er et restaureringsprosjekt) Jeg har akkurat nå vært ute og mattslipt med 360 k papir på styrbord side (røde stripa) som ble lakkert sist fredag. Mener du at jeg bør gå over med siliconfjerner (degreaser) også nå? Takker for svar :thumbsup: :smiley:

• Create New...