Sylvester Startet 22.August.2021 Link til dette innlegget Startet 22.August.2021 Hvorfor har baugpropellen mer skyvekraft mot babord en mot styrbord? Er det noen som har en forklaring. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Vanligvis skyldes dette at tilstrømningen av vann til propellen er forhindret av gearhuset i den ene dreieretningen om det er en baugpropell med kun en enkelt propell på akselen. Motvirkes på litt større thrustere ved at man benytter to propeller på samme aksel, en på hver side av gearhuset. Da blir skyvekraften lik til begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Takk for svar, ja det er nok det som gjør det. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
lippert Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 I korte tuneller kan propellen kom nære kanten på den ene siden. Det kan medføre kavitasjon. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sylvester Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Kan være, men det er relativt lang tunnel hos meg Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
NilsPils Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 lippert skrev for 3 timer siden: I korte tuneller kan propellen kom nære kanten på den ene siden. Det kan medføre kavitasjon. Eller også dårlig innstrømning til propellen, altså omvendt virkning. Bildet har dessuten tekst angående utløpet på høyre side: "water flow must have space to straighten itself for best performance". Det er ikke særlig relevant for avløpssiden som påstås her, men gjelder i aller høyeste grad for innløpssiden, dvs. tilstrømningen til propellen. Det er neppe noen hydrauliker som har tegnet og forfattet det der . . Beklager, men kunne ikke la være . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lippert Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 (redigert) NilsPils skrev for 11 timer siden: Bildet har dessuten tekst angående utløpet på høyre side: "water flow must have space to straighten itself for best performance". Det er ikke særlig relevant for avløpssiden som påstås her, men gjelder i aller høyeste grad for innløpssiden, Bildet er hentet fra Sleipners installasjonsmanual og jeg tror du har oversett en viktig detalj. Det viser ikke en innløp og en avløpsside. Se på pilene, de viser begge innløp. Redigert 24.August.2021 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
NilsPils Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 (redigert) lippert skrev 40 minutter siden: Bildet er hentet fra Sleipners installasjonsmanual og jeg tror du har oversett en viktig detalj. Det viser ikke en innløp og en avløpsside. Se på pilene, de viser begge innløp. Pokker også. Du har jo helt rett . . . Beklager! Redigert 24.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sylvester Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Chiefen's teori kan stemme for gearhuset ligger til styrbord for propell, har bare en propell, så vann tilgangen til propellen blir mindre ved thrusting til styrbord Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.