3600 Startet 22.August.2021 Link til dette innlegget Startet 22.August.2021 Hej har 2stk KAD43 i min båd. 2 gange på de cirka 50 timer jeg har sejlet i år har SB motor stoppet uden varsel, derefter er motor udluftet og startet igen uden problemer der går altså cirka 20drift timer mellem hvert udfald,hvordan finder man sådan en lekkasje ? kan man trykteste sit diesel system ? motorer går ellers 100% perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Ja det kan trykktestes. Er vanlig å utføre ved bygging av ny båt. Ofte brukt prosedyre: Tur å retur på motor kobles i sammen der de går inn på motor. ( motor skal ikke med) Lufting på tanken blendes. Systemet trykksatt med manometer. Husker ikke i farten hvor mye trykk men muligens 0.2 bar. Skal holde på trykket i minimum 15 minutter. Normalt vil påfylling også holde tett om pakningen er i orden. Om det lekker vil det I ditt tilfelle også sprute ut diesel....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Grei prosedyre det der. Vil tro at 0,2 barg er greit. Jeg trykket dieseltanken min med 0,5 barg, og det var mer enn den likte. Ble vel blåst ut fra 140,0- til 140,5 liter :-) Man skal være litt forsiktig og tenke på tankens konstruksjon og hva den er laget av. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Knude skrev for 15 timer siden: Husker ikke i farten hvor mye trykk men muligens 0.2 bar. Skal holde på trykket i minimum 15 minutter. En grei måte å få trykk på er Fotpumpa til gummibåten da greier en en voksen man 0,25 bar. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jeg ville aldri trykksatt selve dieseltanken, det er for mange x-faktorer inne i bildet til det og som man ikke vet noe om fra brukerperspektiv. Kanskje en båtbygger sitter på tilskrekkelig med data for sitt prosjekt til å utføre det trygt. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 det er nu også kun selve dieselsystem på motor jeg ønsker at teste,jeg opdager idag at der ligger lidt diesel omkring dyser kan det mon være problem ? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Har du lekkasje ved dysene er ikke trykktesting løsningen ,da må du finne ut hvilke dyser som lekker og fikse dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 For det du er ute etter der, gjør motoren for deg hver gang diesel blir pumpet inn i sylinderen. Trykktest på minimum 170 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Kan også lekke fra returledning på dyser. Enkleste er å sjekke med finger om det er diesel rundt koblinger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
3600 Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 tror jeg må have dyser / retur rør af når båden kommer på land til vinter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.