Jump to content

Edit History

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

59 minutes ago, The Saint said:

Så koselig at du har vært innom tråden min. Håper på å snart kunne få kommet med noen oppdateringer i den. Må bare bli litt stille på jobben først. Ja innlineren øker dessverre vekten noe. Men den var ikke tyngre enn at jeg løftet den alene. Motoren min derimot er tung... 51kg på hekken merker man. Skal få prøvd den med en liten Yamaha 6hk jeg har liggende for å se hvordan den oppfører seg med den. Litt av grunnen til at jeg ikke kom i plan med tre voksne i båten er nok at jeg ble for tung i baugen. Satt en voksen i baugen på jolla. Har hørt at dette er en ugunstig plassering i disse båtene når man skal opp i plan. Kommer nok til å bytte forgasser og montere trimtabs også. Innbiller meg at dette vil hjelpe en del. Men holder absolutt med deg i at det er viktig å holde båten så lett som mulig. :yesnod:

 

Dørken i båten min er ikke i kryssfiner, det ble bare brukt for å stive av hekken på grunn av motorens tyngde. Er skumm i bunnen som innlineren er limt mot. Men har faktisk vurdert å splitte båten igjen og fylle den med formskjært isopor isteden. Tror det kanskje vil gi bedre flyte evne om jeg skulle kantre. Ønsker også å rette opp gulvet litt og montere en lensepumpe som er forsenket i gulvet. Men regner med at neste del av prosjektet blir å legge Isiteek på dørken. :saint:


Jeg tror jeg kanskje surret litt - det var nok den andre tråden det ble linket til der nytt gulv var bygget i finér!

Ja, 51kg motor er ganske tungt. Motoren min tror jeg veier 35kg. Det er en '99-modell johnson 9.9 som har forgasseren fra 15hesteren, men ikke byttet reed-ventil, så om den var i god stand ville den kanskje vært 13-14 hester? vanskelig å si egentlig. Den har hatt kjøleproblemer og stoppet av overoppheting mange ganger før jeg fant en endelig løsining på problemet. Jeg er nok heldig om den yter stort mer enn 9.9 hester i dag, tross større forgasser og stort forbruk :p Vektfordeling i båten er viktig. Når jeg hadde 4 i båten i sommer var det meg og en unge bak og to voksne på midten - ingen foran. Båten må komme seg opp av vannet, og det klarer den ikke hvis det er frem-tungt. Jeg er litt i tvil om hvorvidt jeg skal legge inn skumplast i bunnen, eller bare drite i det og heller gå for glassfiber med k-rør (så det foreslått i en annen tråd). evt flasker under som flytemiddel....

Billig flytemiddel er jo tomme oljeflasker (og andre plastflasker) - lav vekt og billig/gratis. Jeg bruker valvoline vr1 på bilen og 1 quart-flaskene er ganske flate og firkantet. Bare man får festet dem så de ikke skrangler ;) Isopor tror jeg ikke er lurt. Det suger vann. divinycell skal visst ikke suge vann, men noen sier at det gjør det like vel, så da blir jeg skeptisk. Dyrt er det også.

Lensepumpe neserst, bakerst er nok lurt, det skal jeg ha :) Hadde jeg hatt det hadde jeg kanskje sluppet å finne den under vann for 3-4 uker siden :lol:

Jeg har ikke prøvd trimtabs - jeg tror det kan funke bra, men lurer på om det også kan være negativt - dromedille-skroget har "vinger" bak som gir noe av samme stabiliseringen i fart, men som også gjør at båten kan skjære ukontrollert til siden i med-bølger. Jeg vil tro trim-tabs kan gi denne effekten på en eldre with, eller på et dromedille-skrog gjøre saken verre....

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

21 minutes ago, The Saint said:

Så koselig at du har vært innom tråden min. Håper på å snart kunne få kommet med noen oppdateringer i den. Må bare bli litt stille på jobben først. Ja innlineren øker dessverre vekten noe. Men den var ikke tyngre enn at jeg løftet den alene. Motoren min derimot er tung... 51kg på hekken merker man. Skal få prøvd den med en liten Yamaha 6hk jeg har liggende for å se hvordan den oppfører seg med den. Litt av grunnen til at jeg ikke kom i plan med tre voksne i båten er nok at jeg ble for tung i baugen. Satt en voksen i baugen på jolla. Har hørt at dette er en ugunstig plassering i disse båtene når man skal opp i plan. Kommer nok til å bytte forgasser og montere trimtabs også. Innbiller meg at dette vil hjelpe en del. Men holder absolutt med deg i at det er viktig å holde båten så lett som mulig. :yesnod:

 

Dørken i båten min er ikke i kryssfiner, det ble bare brukt for å stive av hekken på grunn av motorens tyngde. Er skumm i bunnen som innlineren er limt mot. Men har faktisk vurdert å splitte båten igjen og fylle den med formskjært isopor isteden. Tror det kanskje vil gi bedre flyte evne om jeg skulle kantre. Ønsker også å rette opp gulvet litt og montere en lensepumpe som er forsenket i gulvet. Men regner med at neste del av prosjektet blir å legge Isiteek på dørken. :saint:


Jeg tror jeg kanskje surret litt - det var nok den andre tråden det ble linket til der nytt gulv var bygget i finér!

Ja, 51kg motor er ganske tungt. Motoren min tror jeg veier 35kg. Det er en '99-modell johnson 9.9 som har forgasseren fra 15hesteren, men ikke byttet reed-ventil, så om den var i god stand ville den kanskje vært 13-14 hester? vanskelig å si egentlig. Den har hatt kjøleproblemer og stoppet av overoppheting mange ganger før jeg fant en endelig løsining på problemet. Jeg er nok heldig om den yter stort mer enn 9.9 hester i dag, tross større forgasser og stort forbruk :p Vektfordeling i båten er viktig. Når jeg hadde 4 i båten i sommer var det meg og en unge bak og to voksne på midten - ingen foran. Båten må komme seg opp av vannet, og det klarer den ikke hvis det er frem-tungt. Jeg er litt i tvil om hvorvidt jeg skal legge inn skumplast i bunnen, eller bare drite i det og heller gå for glassfiber med k-rør (så det foreslått i en annen tråd). evt flasker under som flytemiddel....

Billig flytemiddel er jo tomme oljeflasker (og andre plastflasker) - lav vekt og billig/gratis. Jeg bruker valvoline vr1 på bilen og 1 quart-flaskene er ganske flate og firkantet. Bare man får festet dem så de ikke skrangler ;) Isopor tror jeg ikke er lurt. Det suger vann. divinycell skal visst ikke suge vann, men noen sier at det gjør det like vel, så da blir jeg skeptisk. Dyrt er det også.

Lensepumpe neserst, bakerst er nok lurt, det skal jeg ha :)

Jeg har ikke prøvd trimtabs - jeg tror det kan funke bra, men lurer på om det også kan være negativt - dromedille-skroget har "vinger" bak som gir noe av samme stabiliseringen i fart, men som også gjør at båten kan skjære ukontrollert til siden i med-bølger. Jeg vil tro trim-tabs kan gi denne effekten på en eldre with, eller på et dromedille-skrog gjøre saken verre....



×
×
  • Create New...