Jump to content

Edit History

The Saint

The Saint

Vurderte hydrofoil vinge på motoren, men synes det ser for jæ..... ut. Er litt forfengelig av meg også. :giggle: Har prøvd forskjellige tilt innstillinger på motoren. Det som gir best resultat på min er å ha den nesten innerst. Tar jeg den lengre ut så begynner jolla fort å sprette med baugen i vannet. Så er nok ganske bak tung. Så blir nok å prøve syrefaste trimtabs. Da matcher det jo ss propellen jeg har tenkt å ha på etter hvert. Prøver også å finne åregafler i 316. Men det har vert vanskelig. Ufattelig irriterende, for det er det eneste som ikke er i 316 på jolla mi av bling så langt.

 

Angående flyte skum så er ikke det noe jeg hadde tenkt å gjøre hjemme. Jeg er mekaniker i petrokjemisk industri hvor mye av det vi leverer går til offshore installasjoner. Så når det kommer til kvalitets kontroll så har vi nok mye høyere standard enn plate produsentene. :giggle: 

Men som sagt, ikke ofte vi produserer ting som ikke er laget for subsea. Så kan bli lenge til isolatørene jeg jobber med blander flyte skum. Så må i så fall times godt. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å vente på det om XPS er godt nok. Båten min er forseglet mellom skrog og innliner. Så det som eventuelt måtte komme av vann i bunnen er kondens. Så ikke ett stort problem på min jolle. Har også montert tappe plugg bak for å kunne tømme skrog før vinter lagring.

 

Men ikke min jolle denne tråden handler om. På din så ser jeg at det kanskje ikke er like heldig siden den er mer eksponert for vann. Samtidig som at båter hvor det har blitt brukt flyteskum. (Som også trekker vann). Gjerne er 30-40 år gamle når vann trukket skum er ett problem. Korriger meg gjerne, finnes folk her på båtplassen som har MYE mer erfaring med gamle båter enn meg. Min båt var en plass rundt 20 år gammel når jeg splittet den. Fukt var ikke ett tema her. Eneste mulighet for å unngå vann er vel å støpe inn alt i epoxy eller bruke plast. Kan jo også dra vakuum plast rundt XPS om man vil være sikker?

 

Jobbet i bil bransjen i nesten 20 år før jeg skiftet yrke. Så biler tar jeg helst ikke i om jeg ikke må. Men en del kan overføres, kostnad x5 når det kommer til båt. :eek:

The Saint

The Saint

https://baatplassen.no/i/profile/104549-amelbye/

Vurderte hydrofoil vinge på motoren, men synes det ser for jæ..... ut. Er litt forfengelig av meg også. :giggle: Har prøvd forskjellige tilt innstillinger på motoren. Det som gir best resultat på min er å ha den nesten innerst. Tar jeg den lengre ut så begynner jolla fort å sprette med baugen i vannet. Så er nok ganske bak tung. Så blir nok å prøve syrefaste trimtabs. Da matcher det jo ss propellen jeg har tenkt å ha på etter hvert. Prøver også å finne åregafler i 316. Men det har vert vanskelig. Ufattelig irriterende, for det er det eneste som ikke er i 316 på jolla mi av bling så langt.

 

Angående flyte skum så er ikke det noe jeg hadde tenkt å gjøre hjemme. Jeg er mekaniker i petrokjemisk industri hvor mye av det vi leverer går til offshore installasjoner. Så når det kommer til kvalitets kontroll så har vi nok mye høyere standard enn plate produsentene. :giggle: 

Men som sagt, ikke ofte vi produserer ting som ikke er laget for subsea. Så kan bli lenge til isolatørene jeg jobber med blander flyte skum. Så må i så fall times godt. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å vente på det om XPS er godt nok. Båten min er forseglet mellom skrog og innliner. Så det som eventuelt måtte komme av vann i bunnen er kondens. Så ikke ett stort problem på min jolle. Har også montert tappe plugg bak for å kunne tømme skrog før vinter lagring.

 

Men ikke min jolle denne tråden handler om. På din så ser jeg at det kanskje ikke er like heldig siden den er mer eksponert for vann. Samtidig som at båter hvor det har blitt brukt flyteskum. (Som også trekker vann). Gjerne er 30-40 år gamle når vann trukket skum er ett problem. Korriger meg gjerne, finnes folk her på båtplassen som har MYE mer erfaring med gamle båter enn meg. Min båt var en plass rundt 20 år gammel når jeg splittet den. Fukt var ikke ett tema her. Eneste mulighet for å unngå vann er vel å støpe inn alt i epoxy eller bruke plast. Kan jo også dra vakuum plast rundt XPS om man vil være sikker?

 

Jobbet i bil bransjen i nesten 20 år før jeg skiftet yrke. Så biler tar jeg helst ikke i om jeg ikke må. Men en del kan overføres, kostnad x5 når det kommer til båt. :eek:



×
×
  • Create New...