Jump to content

Edit History

The Saint

The Saint

AMelbye skrev for 2 timer siden:

Det blir nok bare planlegging og evt innkjøp i år - jeg bor på østlandet og båten ligger på sørlandet. 
Det som gjenstår der er:

• hvordan få vacuumpakket med byggplast.
  • hva/hvordan gjør man med forsterkninger i dørken til styrekonsoll. 
  • hvordan man gjør det rent teknisk rundt å koble styrekonsoll til motor, hva som passer sammen osv. - hva om man bytter motor til et annet merke senere? (
  • utskifting av treverk rundt ripa - her ser det ut som at listene er bøyd rundt båten. 

Ja planlegging er viktig. Jeg hadde spart meg for mye om jeg hadde planlagt litt bedre. 

Du har ikke vurdert å ta båten hjem for å kunne jobbe på den da? Merker selv at det er mye lettere å få gjort litt når man har båten lett tilgjengelig. Går veldig mye tid på kjøring og forberedelser. For ikke snakke om at om man har glemt noe så står man fort fast.

* En god støvsuger funker bra til å suge vakuum. Kanskje man kan bruke ett gammelt strykejern til å forsegle? (Har ikke prøvd dette selv).

*Trenger du å forsterke? Er nok å ha en god dørk å feste det i.

*For å koble styrekonsoll til motor så pleier jeg å trekke slanger til å tre viere i. (På samme måte som jeg gjorde det til bensinslangen på jolla mi). Da er det lett å skifte til annen motor senere. Det ser også mye mer ryddig ut.

*Treverket rundt ripa ville jeg ha laget i teak eller mahogni.

Tre kan man bøye ved å senke det i varmt vann eller dampe det varmt. For så å sette det i spenn til det tørker. Må over spenne litt. Hvor godt det er å gjøre med teak eller mahogni vet jeg ikke. Jeg er ingen tre mann. Her på Båtplassen er det mange dyktige tre båt folk som sikkert kan svare på dette. :saint:

The Saint

The Saint

AMelbye skrev for 2 timer siden:

Det blir nok bare planlegging og evt innkjøp i år - jeg bor på østlandet og båten ligger på sørlandet. 
Det som gjenstår der er:

• hvordan få vacuumpakket med byggplast.
  • hva/hvordan gjør man med forsterkninger i dørken til styrekonsoll. 
  • hvordan man gjør det rent teknisk rundt å koble styrekonsoll til motor, hva som passer sammen osv. - hva om man bytter motor til et annet merke senere? (
  • utskifting av treverk rundt ripa - her ser det ut som at listene er bøyd rundt båten. 

Ja planlegging er viktig. Jeg hadde spart meg for mye om jeg hadde planlagt litt bedre. 

Du har ikke vurdert å ta båten hjem for å kunne jobbe på den da? Merker selv at det er mye lettere å få gjort litt når man har båten lett tilgjengelig. Går veldig mye tid på kjøring og forberedelser. For ikke snakke om at om man har glemt noe så står man fort fast.

* En god støvsuger funker bra til å suge vakuum. Kanskje man kan bruke ett gammelt strykejern til å forsegle? (Har ikke         prøvd dette selv).

*Trenger du å forsterke? Er nok å ha en god dørk å feste det i.

*For å koble styrekonsoll til motor så pleier jeg å trekke slanger til å tre viere i. (På samme måte som jeg gjorde det til          bensinslangen på jolla mi). Da er det lett å skifte til annen motor senere. Det ser også mye mer ryddig ut.

*Treverket rundt ripa ville jeg ha laget i teak eller mahogni.

Tre kan man bøye ved å senke det i varmt vann eller dampe det varmt. For så å sette det i spenn til det tørker. Må over spenne litt. Hvor godt det er å gjøre med teak eller mahogni vet jeg ikke. Jeg er ingen tre mann. Her på Båtplassen er det mange dyktige tre båt folk som sikkert kan svare på dette. :saint:

• Create New...