Steihy Startet 23.August.2021 Link til dette innlegget Startet 23.August.2021 Har slitt en stund med å bygge 280 Ah litiumbatteri. For å unngå toppbalanseringsprosess - som jeg ikke skjønte noe av - kjøpte jeg balanserte celler fra leverandør anbefalt av Will Prowse og andre på diysolarforum.com. Cellene kom med kapasitetstest (291 Ah) og presist matchet på spenning, 3,271 V. Leverandøren hevder bestemt at ytterligere balansering ikke er nødvendig, cellene kan kobles rett på bms. Kjøpte bms fra Overkill. Denne viste ca 40% på søylegrafikk, og helt lik spenning. Prøvde å lade videre med Biltemas største lader. Jeg vet at denne ikke er optimal for vedlikehold av LifePo4, men det burde være OK å bruke den under oppsyn til bulk. Dette gikk greit opp til 3,4 V, men ikke lenger. Jeg tenkte laderen ikke ga nok spenning, og koblet til solregulatoren. Denne ga mere, men den ene cella stakk av, så jeg sluttet fort. Etter en stund utlignet cellene seg, men spenningen sank til der jeg startet. Ingenting var varmt på bms eller celler. Prøvd å få hjelp på diysolarforum.com, og får egentlig beskjed om at jeg ikke slipper unna toppbalansering. Kjøpte labstrømforsyning og koblet cellene parallelt. Stilte spenningen til 3,63 V, maks strøm- 10 A. Dette har nå stått et drøyt døgn, og øket spenningen fra 3,335V til 3,367V. Siste millivolten har tatt nesten to timer, totalt 32 mV på 28 timer. Strømmen ligger på ca 4,2A, altså rundt 15 W. Laderen er litt varm, ellers ingenting. Det mangler 263 mV til (nesten) toppladet batteri. Med denne farten vil det si ca 1 1/2 uke til. Er dette normalt? Hvorfor gir ikke laderen 10 A - er det ikke normalt lav indre motstand når det er så lite i cellene? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
StorStas Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 (redigert) Har du lange og/eller tynne kabler mellom labforsyning og batteri? Regner med at den labforsyningen ikke har ekstern "sense" av spenningen, og da måler den spenningen internt. Så spenningsfall i kabler osv. frem til batteriene, kan gjøre at ladingen blir dårlig. Disse cellene skal ta til seg alt som labforsyningen kan gi, inntil de er så og si fulle. Det er jo et 1120ah batteri du har når du parallellkobler 4x280ah. Og da er ikke 10A rare ladestrømmen. For å sjekke om det er spenningsfall som er årsaken til den lave ladestrømmen, kan du bare øke spenningen på labforsyningen med et par tidels volt. Det er spenningen over batteripolene som er viktig, så for en rask sjekk så er det helt ok å øke spenningen i labforsyningen. Over batteripolene skal det nok ikke så mange millivolt økning før du kommer opp i 10A (og så må du ikke gå fra batteriene med for høy innstilt spenning, for de vil jo før eller siden komme opp i den spenningen du har stilt inn). Hvis du ser at du får full ladestrøm bare ved å øke spenningen litt, så må du se om du kan gjøre noe for å redusere spenningsfallet. Kanskje du kan korte ned på kabler, evt. øke kabeltykkelsen så vil det hjelpe deg. Et lite tips kan også være å kontrollmåle labforsyningen ubelastet når den har blitt varm. Spesielt de rimeligere kinamodellene kan finne på å variere noe i spenning, selv om man ikke har rørt displayet. Siden du som sagt har et 1120ah batteri nå, så vil det ta sin tid å lade opp med en 10A lader. Nærmere bestemt 112 timer fra tomt til fullt, og du sier at du kanskje skal lade opp ca 60% av dette, så da blir det i underkant av 70 timer med 10A. Redigert 23.August.2021 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Med en 30v/10a strømforsyning så ligger jeg på rundt 3døgn for å balansere en pakke. Desto nærmere spenningen på cellene og strømforsyning er desto mindre strøm går det inn. Du ligger under "kneika" nå, når du kommer opp på 3.4++ så går det for opp. Du kan også koble opp batteriet til ett 12v batteri med bmsen og lade til første celle treffer 3.55V (bms kutter da) for så å sette dem i parallell og ta resten med lab forsyningen. For å få en god balanse bruker jeg å lade alle cellene til 3.55v, la dem hvile litt før jeg lader dem til 3.65V. Lar dem stå ett døgn og topper dem opp til 3.65V igjen. Lar de da stå noen timer å hvile før jeg tar dem en siste gang til 3.65V. Batteriet som jeg monterte i min båt ligger på 0.001V forskjell nå og jeg har skrudd av balansering i bms (mest for å se hvor fort de kom i ubalanse igjen, men det ser ut til å ta tid). Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Den strømforsyningen du bruker gir nok heller ikke 10A når den lader med 3.65V. Så 4.2 som du får er nok maks på denne. Så hadde nok satt det sammen som ett 12V batteri og ladet det til 14.2V først for så å sette det i paralell igjen for å topplade. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.