Jump to content

Ulykke ved Straume Bro ved Nordåsvannet, Vestland

larole

Recommended Posts

Så dette stod i bt:

Fritidsbåt i nød ved Straume bro

Klokken 13.19 ble det meldt om en fritidsbåt med fire personer som var i ferd med å synke ved Straume bro ved Nordåsvannet.

– Båten har kjørt i fjellveggen og tatt inn vann. Båten er nå berget og løftet opp av kran. Ingen havnet i sjøen, forteller Morten Frantzen ved 110-sentralen.

Brannvesenet sendte store ressurser, herunder båt fra Hovedstasjonen, redningsdykkere fra Sandviken og brannbil fra Laksevåg brannstasjon.

Jeg var i båthavnen vår når dette skjedde, og hjalp til med å få den skadde båten på land etter hendelsen. Min forståelse av hendelsesforløpet er at det skjedde som en konsekvens av at en annen båteier enn den skadelidende ikke respekterte at det var 2 båter, inkludert den skadelidende, på vei gjennom løpet fra motsatt retning.

Det endte med at ett medlem i foreningen vår fikk knust baugen på båten sin, og det var noen hektiske minutter før vi klarte å sikre båten i kranen til foreningen. Det gikk etter forholdene bra med dem som var ombord, men det ble store materielle skader på båten til tross for at denne ble reddet før den sank fullstendig.

Kjøreregelen som praktiseres i strømmen er at den som har motstrøm gjennom løpet skal vike for den som har medstrøm. 
Det sagt, er det båt på vei inn i løpet så skal du vente til løpet er klart, uavhengig om du har motstrøm eller medstrøm. 

Med unntak av de få minuttene når strømmen snur, har jeg ingen som helst mulighet til å trygt stoppe min 35 foter når jeg først har kommet inn i strømmen, og jeg har vært vitne til litt for mange «nære på» opplevelser i løpet av de 7 årene jeg har hatt hjemmehavn i Nordåsvannet. 

Jeg håper derfor at de av dere som frekventerer området og som konsekvent insisterer på å kjøre i plan gjennom strømmen, sjekker at løpet er klart før dere kommer susende.

Redigert av kdtran (see edit history)

kdtran skrev for 1 time siden:

Jeg håper derfor at de av dere som frekventerer området og som konsekvent insisterer på å kjøre i plan gjennom strømmen, sjekker at løpet er klart før dere kommer susende.

Tenkte også med skrekk og gru visst det kommer noen i mot den gangen vi var inne på Nordåsvannet. Det var skikkelig motstrøm da vi gikk inn, så jeg måtte nesten opp i plan. Etter det jeg husker er det en sving i løpet, så det er vanskelig å se hele løpet og om det er klart.

Har dere fastboende et godt triks som forteller om løpet er klarert for annen trafikk?

Ved utadgående pleier jeg å legge meg over til den ene siden en del for å vise at jeg er der, eller for å se om løpet er ledig.

Innover får en ikke gjort så mye mer enn å se at det er ledig før en går inn.

Som nevnt i annen tråd så gjelder rolig gange inn i strømmen for deretter å øke farten. Mye lettere å kontrollere båten da synes jeg.

21 minutes ago, navid said:

Tenkte også med skrekk og gru visst det kommer noen i mot den gangen vi var inne på Nordåsvannet. Det var skikkelig motstrøm da vi gikk inn, så jeg måtte nesten opp i plan. Etter det jeg husker er det en sving i løpet, så det er vanskelig å se hele løpet og om det er klart.

Har dere fastboende et godt triks som forteller om løpet er klarert for annen trafikk?

Det er ingen sving, løpet er vel 50-60 meter langt og rett frem. Utfordringene er følgende:

1) Motstrøms må man gi litt gass. Strømmen er oppe i 7-8 knop, og man vil ikke bruke for lang tid gjennom heller. Når litt større båter da går gjennom, reiser det seg en betydelig sjø bak båten. Disse kan være svært ubehagelige for nestemann om man ikke venter lenge nok.

2) Uklare regler om hvem som har forseilsrett.

3) Det er maaaange uerfarne båtførere med litt ymse båter. Eldre snekker som har maks fart på 9 knop, vil da i teorien passere med 1 knops hastighet og bånn pinne. Det er en katastrofe som venter på å skje.

Det beste er selvsagt å ta livet med ro, og å plassere seg i en slik posisjon at man har full oversikt. Er du i tvil, så er du ikke i tvil.

Jeg har selv holdt på å knuse hele Futuraen da strømmen tok tak i baugen og pekte den rett styrbord akkurat ved inngangen til løpet.

larole skrev 1 time siden:

Det er ingen sving, løpet er vel 50-60 meter langt og rett frem...

Mener å huske at jeg hadde ingen oversikt over om det kom trafikk imot meg ut fra flytebryggen som ligger på nordsiden av utløpet da jeg gikk inn.

390B728C-EDDB-4BAC-A9EB-9AA9E31F0330.png.580cd3aa5cd104cd988d717f79376167.png

Men som Goddis77 sier, legger man seg over mot sørsiden når man skal ut, så vil man få bedre oversikt. Men så var det det igjen da...»styrbord i leia» :pray:

Har selv hjemmehavn i Nordåsvannet, og passerer stadig vekk Straume. Normalt er det ordnede former, og god køkultur. Båtene stiller seg som oftes godt synlig i siktelinjen, og passerer etter tur. Men ikke alltid. Tidligere i sommer lå jeg og ventet sør bukten på innsiden på at en 35-40 fots Princess far på vei inn. Når Princessen er godt oppi plan, kommer en mindre båt som skal ut (akkurat som oss). Den kommer i godt driv fra flytebryggene på nordsiden av sundet, og ser ikke Prinsessen før det er for seint. De to båtene passerer hverandre mer eller mindre midt under broen....  

larole skrev for 5 timer siden:

Særlig den siste videoen viser hvor lett det er å få oversikt her. Takk, bilder og videoer sier mer enn tusen ord.

Ja, med kamera i targaen er oversikten brukbar, er vel ikke relevant for de fleste...

692E4B82-63F6-49C9-84D7-75AC059C4355.png.e5824d23249598f2e4020a37b54b8e5a.png

...sett fra mitt ståsted, f.eks. i Halcoen, (øverste bildet) er ikke oversikten fullt så god.

Redigert av navid (see edit history)
larole skrev for 1 time siden:

Har du vært der?

Har du vært der, eller bedømmer du ut fra bilder?

Jauda, jeg har vært inne på Nordåsvannet med egen skute. 
05CA7769-1317-45CA-805B-C4D5788F7453.png.104fbf2aa464e3531b2af8a268a1c7a5.png

Innløpet til Nordåsvannet tatt fra Halco’en for fem år siden. Leser du mine innlegg litt lengre oppe i tråden, mener jeg det kommer frem at jeg har vært der inne. Tracket mitt ser du på kartutsnittet lengre oppe i tråden.

Jeg hadde en ekkel opplevelse i strømmen selv. Jeg kjørte med en 8 fot with dromedille. Det står skilt med maks 5 knop, så jeg lå i 5-6 knop for å respektere det. Bak meg kommer det en 48 fot stor cabincruiser. Den likte ikke å ligge bak meg, så han presset seg forbi rett før strømmen. Resultatet var at den lagde så store bølger og virvler at båten min holdt på å bli slukt. Jeg fikk masse vann i båten. Jeg måtte vente i 5 minutter til strømmen hadde roet seg før jeg kunne fortsette. Han som presset seg forbi tok jeg igjen litt senere. Han hadde det ikke så travelt når han var kommet ut i fjorden.

Konen til mannen satt akter og så dramatikken, men hun sa ikke noe til mannen. Bare kikket.

Når jeg kjører større båt tar jeg alltid hensyn til de som er mindre enn meg. Ofte jeg møter padlere, små joller, osv når jeg går inn og ut av havn. Er de foran meg presser jeg meg ikke forbi og lager farlige situasjoner. Jeg venter til det er trygt å passere i trygg avstand og i en fart som ikke lager for mye bølger.

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Hei

No sporar eg tråden litt av men eg tek tjangsen.

I "hine hårde dage" var denne straumen ein av dei faste dykkeplassane til dykkeklubben eg er med i, SUB. Ein grunn var kanskje at straumen var lett tilgjengeleg med buss.

Eg har lenge hatt lyst til å dykka i denne straumen.

Er det einkvan som har dykka i denne straumen?

Dykking må sjølvsagt skje utanom båtsesongen, men eg vil tru det er flott å dykka der.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...