code- Startet 23.August.2021 Link til dette innlegget Startet 23.August.2021 (redigert) Hadde lyst å skrive om min første gang som båtfører i helgen. Her er det ingen særlig dramatikk, eller poeng i det hele tatt, men det var en kjekk opplevelse jeg gjerne vil skrive om. Kanskje noen har lyst å lese den også, komme med kritikk, eller dele sin egen førsteopplevelse? Jeg har ikke tatt båtførerprøven enda, men har lest pensum samt fått med meg en del som ikke er pensum her på forumet. Blant annet at jeg ikke kan ha fendere ute underveis. Jeg bruker gjerne feil begrep noen steder, dere må gjerne rette meg. Båten er en sjark på 22 fot, som jeg kaller et flytende prosjekt. Endelig fått den i brukbar stand, og er gira på å teste den. Båtplassen min ligger i ei vik med holmer og skjær ved utgangen. Jeg satte kurs ut fra kaien, tok inn fendere (viktig viktig) og puttet avgårde på tomgang mens jeg bladde frem til kartappen på telefonen. Burde kanskje gjort det på forhånd ja. I løpet av de 30 sekundene så jeg opp, og ser at hvis jeg fortsetter på denne kursen kommer jeg til å treffe baugen til en større båt som kommer fra babord. Jeg er knapt kjent med hvordan båten beveger seg i sjøen, så er jeg allerede i "trafikken", og han har neppe planer om å vike! Full revers, og overraskende nok så har båten bedre "bremser" enn forventet. Greit å vite. Den andre båten forsetter sin kurs, og jeg fortsetter kursen ut i vika. Kjører litt rundt for a bli kjent med hvordan båten beveger seg, gasser opp og ned litt og blir litt kjent med båten. Drar etterhvert spaken ned til tomgang for å ta en liten pause og legge inn en destinasjon på kartet, men ingenting skjer! Stripsen som jeg festet gassvaieren med røk, så hele kabelen blir bare dyttet ned! (Klammeren som skal være der ble mistet i sjøen dagen før) Godt jeg ikke har bygget inn dashbordet enda tenker jeg mens jeg tar tak i kabelen og dytter den ned på tomgang igjen. Fester denne igjen med en kraftigere strips og har i baktankene at jeg skal være mer forsiktig med gasshendelen frem til ny klammer er på plass. Som sagt, flytende prosjekt! Setter da kurs ut mot holmene, for å komme meg ut i sundet. Har plottet rute i kartappen, men fulgte lite med på denne og heller gikk i "sporene" til en annen båt som også var på vei ut. Mye trafikk tenker jeg, og jeg må følge med ut vinduet og ikke på kartappen. Kom meg ut uten problemer, men går fortsatt litt zig-zag. Er nok noe luft igjen i styringen så har litt dødgang i rattet, i tillegg til at jeg sannsynligvis overkompenserer som en uerfaren båtfører. Ut på sundet var det mange båter! En som dogrer, lasteskip som var på vei gjennom, og flere andre større fritidsbåter både ankret opp og underveis. Føltes veldig uoversiktlig. Hvor skal jeg nå da? Jeg har jo ingen plan? Bestemmer meg for å bare fortsette kursen rett ut, snu, og komme tilbake. Vil jo bare teste båten, og kanskje den 40 år gamle Yanmer'en har en eller annen feil jeg ikke vet om. Holder meg langt unna alt som er av båter, jeg har nok å tenke på uten de. Kjenner litt hvordan båten oppfører seg i strømmen og i bølgene fra alle de andre båtene. På vei tilbake inn til den trange inngangen til vika blir jeg innhentet på styrbord side av 3 raske joller - i alle fall raske sammenlignet med de 6 knop jeg lå i. Vi er også på kollisjonskurs der vi er på vei. Jeg stopper opp, og peker baugen litt babord, for å markere at her skal jeg ikke inn nå, jeg viker. Selv om de hadde vikeplikt, ønsket jeg at de gikk før meg der det er trangt. Ut i fra tråder jeg har lest her regnet jeg med de ikke ville bry seg om 5-knops grensen heller, så jeg ville la de ta seg ut. Jeg ventet et par-tre minutt, men det så ut som vennegjengen også hadde stoppet helt opp, og heller ville snakke seg i mellom... Setter da kursen inn igjen, og i løpet av kort tid var jeg i den trangeste delen, og ligger rett i overkant av 5 knop. Da kommer alle 3 joller på rekke og rad, fra styrbord, i høy fart, og mindre enn 2 meter fra baugen! Vel... Ble litt hekkbølger, men i grunnen ikke så verst. Godt det ikke var større båter. Resten av turen inn til brygga gikk rolig for seg. Fikk ikke øvd noe særlig på å legge til, for det gikk nesten av seg selv. Er trangt der jeg ligger og jeg må inn 90° mot brygga før jeg må vri meg longside. Trodde det skulle være mye vanskeligere, men så var det jo vindstille da. Og det var det, den første korte (ca. 40 minutt) turen var unnagjort, båten fungerer, ingen motorstopp, og føreren har fått ørlite erfaring. Det var stressende, jeg forventet ikke så mye trafikk, men du verden så kjekt. Gleder meg til neste tur! Redigert 23.August.2021 av code- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Hyggelig innlegg ? Stå på? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 27 minutes ago, code- said: Jeg satte kurs ut fra kaien, tok inn fendere (viktig viktig) og puttet avgårde på tomgang mens jeg bladde frem til kartappen på telefonen. Burde kanskje gjort det på forhånd ja. I løpet av de 30 sekundene så jeg opp, og ser at hvis jeg fortsetter på denne kursen kommer jeg til å treffe baugen til en større båt som kommer fra babord. Det er ikke så viktig å ta inn fendere som enkelte vil ha det til. Har aldri hørt om noen ulykke som skyldtes at fenderne hang ute, bortsett fra mulig tap av fender da. Dersom du er alene i båten, vent med å ta inn fendere til du er ute av havna og godt klar av annen trafikk Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Topp! Gøy å lese. Håper du får det kjekkere og kjekkere på vannet, og at skuldrene senkes og du kan nyte øyeblikkene ennå mer. Skriv gjerne mer fra de neste turene Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JanB Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Velkomen på sjøen! Veldig artig å lesa - og godt skrive. Og når det gjeld eventuelle feil, så virkar det som om det i stor grad var andre sjøfarande som stod for dei her - f.eks at båt inn frå babord ikkje vikar. Lukke til vidare - kom gjerne med fleire opplevingar etter kvart. :) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
The Saint Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Rett og slett koselig lesing. En gang må jo alltid være den første. Glemmer aldri min første båt tur som skipper i egen båt. Gikk over Rognsfjorden og inn ved Langesund i 12 sekundmeter vind. Det gjør jeg ikke igjen... Fulgte en annen båt som så ut som om den hadde samme størrelse som min over Rognsfjorden. Klarer han det, så klarer jeg det tenkte jeg. Når jeg nærmet meg Langesund så tok jeg raskeste veien inn. Snart over det verste tenkte jeg. Ikke lurt... Var lenge ganske sikker på at jeg sannsynligvis måtte svømme hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Godt skrevet og grattis med første tur. Du er jo oppmerksom og fornuftig. Jeg hadde nok sikret meg før neste tur at ting og tang var festet så du ikke får noen overraskelser igjen ? En vil nok alltid komme opp i noen utfordringer med både det ene og det andre. Ta det med ro og pust med magen, så går dette bra. Jo mer trening du får, jo tryggere blir du. Likte godt at du tok en slik fornuftig avgjørelse og ikke tviholdt på retten din. Det er da det kan bli noen farlige situasjoner. Lykke til videre på sjøen og håper dette gir deg mersmak ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.