Vosso63
Ja, lusing er avansert og fint, men vanligvis ikke nødvendig. Sprekker er helt vanlig, og vil vanligvis trutne att. Sprekker som går fra enden av bordet og veldig langt inn vil kunne svekka bordets evne til å holde formen. Da bør en luse. (skjære ut en lang og bein flis som går på hver side av sprekken, og lage ei ny flis i god furu og lime den inn i stedet - oftest vha epoksy). De sprekkene dine ser ikke ille ut, og jeg ville ha "tetta" dem med "Farm80" før bunnsmøringa, altså ikke lenge før utsetting. Når båten min er tørr er en god del av sprekkene ubehagelig store, men med litt vanning før utsetting forsvinner de helt. Jeg har brukt "blikk" og spikra det på i lange remser, mest for å holde på plass tettestoff. Under remsene sveller borda så mye at det ikke er antydning til sprekker når båten ligger på sjøen.
Om hullene etter jernsaumen er store, med rustfarga kant, og hodet på saumen er borte, vil hullene ha problemer med å trutne igjen. Du kan lage ei flis av tørr og litt fos (splintved) furu og sette den i. Ikke spreng den på plass, men sikre at den sitter med ettelleranna mjukt stoff, feks Farm. Båten min er full av gammal jernsaum, så mye at det ikke er verdt å gjøre noe før jeg må. De blir malt over med primer og bunnstoff og bare "er der". Om det er hull eller rusta saum inni, aner jeg ikke. Er båten tett, er den tett!