Jump to content

Edit History

Luna III

Luna III

Erik AN skrev for 10 timer siden:

D1 og D2 bruker du ikke under vannlinja, det er bortkasta. Ikke bry deg om det! Bare kjør på en ny runde med bunnstoff. Det er sikkert impregnert omatt og omatt, samt gjennomsausa med friskt salt sjøvann. Jeg trur jeg prima med et stoff, men det trur jeg ikke du behøver. Om du får tak i Black Varnish i en eller annen form er det vel det beste stoffet. Antar det er laga av det stussligste destillatet av olje, altså en tynnere form av "asfalt". Min båt er satt inn med den gamle versjonen, som sannsynligvis er beslekta med den kreosotblandinga som ble brukt på jernbanesviller og stolper.

Jeg har googla litt etter Black Varnish, men det ser ikke ut til å være å få tak i lenger. Er vel for giftig antageligvis. Båten har vært i ferskvann de siste 3-5 åra, men saltvann før det så jeg tenkte å bruke D1 for å være på den sikre sida. Jeg liker det. ;) D2 er vel mer for "lakkfinish" så det dropper jeg. Har skarpt ned det som ikke sitter nå og kommet inn til bart tre mange steder der det ikke satt. Derfor tenker jeg D1 og så Vinylprimer før bunnstoff. Har på tidligere båter vært mest forøyd med Jotuns sorte selvpolerende så tenkte å bruke det. Det ser ut som det er brukt jernnagler noen få steder også som har rustet vekk for det meste. Tenker å prøve å ta ut restene innenfra og  evt bore ut og sette inn syrefaste vognbolter der. Ser forresten at Biltema selger "Ekte tretjære" Har du vært borti denne? Er det aktuellt?

Luna III

Luna III

Erik AN skrev for 9 timer siden:

D1 og D2 bruker du ikke under vannlinja, det er bortkasta. Ikke bry deg om det! Bare kjør på en ny runde med bunnstoff. Det er sikkert impregnert omatt og omatt, samt gjennomsausa med friskt salt sjøvann. Jeg trur jeg prima med et stoff, men det trur jeg ikke du behøver. Om du får tak i Black Varnish i en eller annen form er det vel det beste stoffet. Antar det er laga av det stussligste destillatet av olje, altså en tynnere form av "asfalt". Min båt er satt inn med den gamle versjonen, som sannsynligvis er beslekta med den kreosotblandinga som ble brukt på jernbanesviller og stolper.

Jeg har googla litt etter Black Varnish, men det ser ikke ut til å være å få tak i lenger. Er vel for giftig antageligvis. Båten har vært i ferskvann de siste 3-5 åra, men saltvann før det så jeg tenkte å bruke D1 for å være på den sikre sida. Jeg liker det. ;) D2 er vel mer for "lakkfinish" så det dropper jeg. Har skarpt ned det som ikke sitter nå og kommet inn til bart tre mange steder der det ikke satt. Derfor tenker jeg D1 og så Vinylprimer før bunnstoff. Har på tidligere båter vært mest forøyd med Jotuns sorte selvpolerende så tenkte å bruke det. Det ser ut som det er brukt jernnagler noen få steder også som har rustet vekk for det meste. Tenker å prøve å ta ut restene innenfra og  evt bore ut og sette inn syrefaste vognbolter der. 

Luna III

Luna III

Erik AN skrev for 9 timer siden:

Jeg har googla litt etter Black Varnish, men det ser ikke ut til å være å få tak i lenger. Er vel for giftig antageligvis. Båten har vært i ferskvann de siste 3-5 åra, men saltvann før det så jeg tenkte å bruke D1 for å være på den sikre sida. Jeg liker det. ;) D2 er vel mer for "lakkfinish" så det dropper jeg. Har skarpt ned det som ikke sitter nå og kommet inn til bart tre mange steder der det ikke satt. Derfor tenker jeg D1 og så Vinylprimer før bunnstoff. Har på tidligere båter vært mest forøyd med Jotuns sorte selvpolerende så tenkte å bruke det.

• Create New...