Guest Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Komodo skrev for 7 timer siden: Kommentaren var vel ikke spesielt morsom, men at @Eika er et av trollene her på BP blir helt feil å hevde. Tvert imot er han en av de som er hjelpsom overfor de som har spørsmål han kan svare på. Kommentaren var nok rett og slett ment å være humoristisk uten at det traff helt. Det blir litt for billig å stemple ham som et nettroll av den grunn. Takk for den :) prøver så godt jeg kan der jeg føler jeg kan hjelpe :) Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Erik AN skrev On 25.8.2021 at 9.42: Under vannlinja skraper du vekk all laus bunnsmøring. Ikke strev voldsomt med å løsne slikt som sitter. Mellom bordgangene er det gjerne tetta med bomullstråd, så ikke skrap inn i sua (sprekken), men bruk heller noe å slipe med, om det er sjenerende. Ja det er en del gammelt bunnstoff og grunning som sitter veldig godt, men hvordan blir det med oljing med D1 da? Den trekker kanskje bare inn der ikke grunning/bunnstoff sitter igjen og er det greit? Biter forresten grunninga godt på oljet treverk? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 D1 og D2 bruker du ikke under vannlinja, det er bortkasta. Ikke bry deg om det! Bare kjør på en ny runde med bunnstoff. Det er sikkert impregnert omatt og omatt, samt gjennomsausa med friskt salt sjøvann. Jeg trur jeg prima med et stoff, men det trur jeg ikke du behøver. Om du får tak i Black Varnish i en eller annen form er det vel det beste stoffet. Antar det er laga av det stussligste destillatet av olje, altså en tynnere form av "asfalt". Min båt er satt inn med den gamle versjonen, som sannsynligvis er beslekta med den kreosotblandinga som ble brukt på jernbanesviller og stolper. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 1.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 (redigert) Erik AN skrev for 10 timer siden: D1 og D2 bruker du ikke under vannlinja, det er bortkasta. Ikke bry deg om det! Bare kjør på en ny runde med bunnstoff. Det er sikkert impregnert omatt og omatt, samt gjennomsausa med friskt salt sjøvann. Jeg trur jeg prima med et stoff, men det trur jeg ikke du behøver. Om du får tak i Black Varnish i en eller annen form er det vel det beste stoffet. Antar det er laga av det stussligste destillatet av olje, altså en tynnere form av "asfalt". Min båt er satt inn med den gamle versjonen, som sannsynligvis er beslekta med den kreosotblandinga som ble brukt på jernbanesviller og stolper. Jeg har googla litt etter Black Varnish, men det ser ikke ut til å være å få tak i lenger. Er vel for giftig antageligvis. Båten har vært i ferskvann de siste 3-5 åra, men saltvann før det så jeg tenkte å bruke D1 for å være på den sikre sida. Jeg liker det. ;) D2 er vel mer for "lakkfinish" så det dropper jeg. Har skarpt ned det som ikke sitter nå og kommet inn til bart tre mange steder der det ikke satt. Derfor tenker jeg D1 og så Vinylprimer før bunnstoff. Har på tidligere båter vært mest forøyd med Jotuns sorte selvpolerende så tenkte å bruke det. Det ser ut som det er brukt jernnagler noen få steder også som har rustet vekk for det meste. Tenker å prøve å ta ut restene innenfra og evt bore ut og sette inn syrefaste vognbolter der. Ser forresten at Biltema selger "Ekte tretjære" Har du vært borti denne? Er det aktuellt? Redigert 1.September.2021 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Om du skal bruke noe "naturlig", kan du bruke kokt linolje. Den oksiderer i overflata - "tørker" - slik at den er grei å olje eller male oppå. Det finnes en hærskare blandinger av kategorien en tredel ditt, datt og holom. Jeg pussa opp en strandebarmar for noen år sida og satte den inn med de stoffer jeg fikk anbefalt. Husker ikke i farta, men du kan lese sjøl: https://baatplassen.no/i/topic/121641-oppussing-av-en-strandebarmar/?tab=comments#comment-1758091 Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 28.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Erik AN skrev On 25.8.2021 at 17.53: Ja, ved nærmere ettertanke brukte jeg nok bly, Hulda! Jeg brukte asfaltmasse (Farm80, Proof, e.l.) "inni". Fordelen med disse "nye" tettestoffene framfor fett, smør og grease er at malinga og bunnsmøringa sitter vesentlig bedre. Jeg trur remsa sitter av seg sjøl og brukte små "maskinskruer" til feste. Fingra mine er ikke så smidige de en gang var... Lusing har jeg aldri gjort. Jeg er skeptisk til å bruke epoksy til gammalt treverk som er satt inn med ymse stoffer. Det er bilde av det ett eller anna sted i "Vosso-tråden", men jeg er ikke kar om å finne det nå... Nå ser jeg at jeg tetta på begge sider, med bly og "tacs" på innsida og bly og skruer på utsida. Her skal de stå beskrevet: https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/page/7/ Takk for tips. Nå vet jeg hvor jeg kan få kjøpt blyremser, men kobbernudder/små spiker klarer jeg ikke å finne på "nettet" i allefall. Maxbo har kobberspiker, men disse er 16mm lange og det synes jeg er litt for lange. Vet du eller noen andre om hvor de kan finnes? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Med mindre båten er laget av veldig tynne bord bør vel 16mm gå helt greit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Luna III Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 index skrev for 4 timer siden: Med mindre båten er laget av veldig tynne bord bør vel 16mm gå helt greit? Borda er etter det jeg kan få målt ca 20mm. Klart at 16mm spiker går, men tenkte kanskje noen visste om kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 https://www.raseglarhuset.se/docs/byggvard_fastelement.html Kopparnubb på svensk.... Aners kan du vel bare klippe bort ett par mm på de du har funnet..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Luna III skrev 1 time siden: men tenkte kanskje noen visste om kortere. Det skal henge fast også. Kortere 'spiker' gir dårligere holdekraft. Plata du skal feste spiser også av lengden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Luna III Svart 29.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 Enig i at den skal henge fast og slike plater er vel 1-2mm tykke. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 29.September.2021 Link til dette innlegget Svart 29.September.2021 De heter "kobbertacks" og finnes flere steder. Ofte i slike små plastesker. Ulønnsomt for oss. Jeg har altså brukt maskinskruer og de er vel kanskje rusta ganske mye, men holder remsa på plass. Remsa er jo også dekka med bunnsmøring og "limt" fast med "Farm80". Hensikten med tacksene, nubbene, skruene, er å få klemt plata fast mens alt under setter seg. De har ikke mye festefunksjon utenom det. https://www.hovedsmann.no/products/kobber-tacks Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Erik AN skrev for 17 timer siden: Jeg har altså brukt maskinskruer... Sorry: Monteringsskruer. Korte med store hoder. De har skarpe "phillips-stjerner", slik at de sitter fast på bitsen på drillen så en slipper unna fingerferdigheten. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.September.2021 Link til dette innlegget Svart 30.September.2021 Kobberstiftene kan med fordel slås inn 45 grader på treverket i litt forskjellige retninger, så sitter de bedre og det er mindre mulighet for å starte en ny sprekk langs stiftene. Da passer det med 16 mm. Selv om plata er myk kan du gjerne forbore slik at den ikke bøyes når du slår igjennom. Da er det vanskeligere å få den stram. Sett alle stiftene nesten inn før du begynner å slå de helt inn. Fett ol er bra til sprekktetting, men malingstape fungerer også. Tape over sprekkene på utsiden, så slites den vekk etterhvert og du synker ikke når du sjøsetter. Det viktigste er å sjekke at du har mange nok nagler som er gode. Plukk gjerne ut en kobbernagel og sjekk hvordan den ser ut inni. Vurder hvorfor de manglende jernnaglene var satt inn - var det bare båtbyggeren som hadde for mange? Det skrives at en båt som er tett er tett, men det gjelder ikke den dagen du møter litt sjø fra en halvplaner og får noen gode slag som åpner båten langs kjølen. Til eksempel sank Wyeren etter at kjølboltene gikk av og båten åpnet seg i bunnen. Wyvern - Stavanger Maritime Museum Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.