Jump to content

Edit History

Magnify

Magnify

@Komodo

Jeg har også tenkt på om XPS smelter såpass mye at det er et problem, men jeg testet litt polyester idag på en nyinnkjøpt Litex-plate (baderomsplate av XPS med alu/glassfiber-folie på begge sider, men jeg rev av folien, for å teste på ren xps) og jeg må si at det smeltet ganske mye. Opptil 5-10mm dype etsede "sår" og groper der polyesteren har vært, resultatet etter herding er også egentlig bare en smeltet gugge oppi sårene, som aldri stivner (hvertfall mye saktere). 

Men - med glassfiberduk/matte oppå XPS-formen, så er det jo ikke sånn at duken synker betraktelig ned i hullene, med mindre man dytter den ned, og duken i seg selv holder jo greit på formen etterhvert som den herder. Dårlig utgangspunkt, I know - men..

Det er jo så mye prat og er vel allment vedtatt at selve pluggen/formen ikke er der styrken sitter, men derimot laminatet, og da får jeg jo en tanke om å nesten se på XPS-formen som en slags "engangs" "selvoppløsende" form som bare danner et grunnlag for et første lag med laminat, men egentlig nesten smelter bort på innsiden, og ikke er noe å "bry seg om" lenger. Og at da første laminat, ferdig herdet, derimot kan støpes videre oppå (pusset først osv seff).

Det blir da å betrakte som en hul støp, uten form, og med absolutt minimalt med ekstra vekt (aka ingenting/det som er igjen av xps-en)

Hvis det virkelig er sånn at selve glassfiberen er styrken og det eneste som har noe å si, så burde denne tankerekka make sense?

Eller er jeg helt på vidda nå?

Magnify

Magnify

@Komodo

Jeg har også tenkt på om XPS smelter såpass mye at det er et problem, men jeg testet litt polyester idag på en nyinnkjøpt Litex-plate (baderomsplate av XPS med alu/glassfiber-folie på begge sider) og jeg må si at det smeltet ganske mye. Opptil 5-10mm dype etsede "sår" og groper der polyesteren har vært, resultatet etter herding er også egentlig bare en smeltet gugge oppi sårene, som aldri stivner (hvertfall mye saktere). 

Men - med glassfiberduk/matte oppå XPS-formen, så er det jo ikke sånn at duken synker betraktelig ned i hullene, med mindre man dytter den ned, og duken i seg selv holder jo greit på formen etterhvert som den herder. Dårlig utgangspunkt, I know - men..

Det er jo så mye prat og er vel allment vedtatt at selve pluggen/formen ikke er der styrken sitter, men derimot laminatet, og da får jeg jo en tanke om å nesten se på XPS-formen som en slags "engangs" "selvoppløsende" form som bare danner et grunnlag for et første lag med laminat, men egentlig nesten smelter bort på innsiden, og ikke er noe å "bry seg om" lenger. Og at da første laminat, ferdig herdet, derimot kan støpes videre oppå (pusset først osv seff).

Det blir da å betrakte som en hul støp, uten form, og med absolutt minimalt med ekstra vekt (aka ingenting/det som er igjen av xps-en)

Hvis det virkelig er sånn at selve glassfiberen er styrken og det eneste som har noe å si, så burde denne tankerekka make sense?

Eller er jeg helt på vidda nå?

• Create New...