Jump to content

Edit History

PolarLi

PolarLi

Hvis problemet kun er at båten pendler fra side til side, så betyr det bare at tauene forran og bak har for mye skrå/er for lange. Det kan forsåvidt løses med et "brest" (Se google) Men det beste og enkleste er at du forsøker å finne fortøyningsfeste lenger ut på utrigger.  Min umiddelbare tanke er tegningen din kanskje "lyver" litt? Pga utenbordmotorer som også kanskje er vippet opp om sommeren, så ligger du ganske langt ut i båsen? Hvis da fortøyningsfestet på utrigger er helt innerst i båsen, så snakker vi om veldig lange tau med mye skrå her. Hva med å evt snu båten i båsen?

Edit, la ved en tegning på det jeg mente. Hvis eksisterende fortøyning ligner på de røde tauene, så vil båten vandre mye fra side til side. Du bør ikke ha så mye mer vinkel enn det jeg tegnet på de blåe tauene. (og da kan du evt fjerne de røde) Og nei, jeg tegnet ikke inn verken spring eller baug her, det kommer selvfølgelig i tilegg.

1658485011_bt1.jpg.3aedcb8a67b637058c5946b66092c341.jpg

PolarLi

PolarLi

Hvis problemet kun er at båten pendler fra side til side, så betyr det bare at tauene forran og bak har for mye skrå/er for lange. Det kan forsåvidt løses med et "brest" (Se google) Men det beste og enkleste er at du forsøker å finne fortøyningsfeste lenger ut på utrigger.  Min umiddelbare tanke er tegningen din kanskje "lyver" litt? Pga utenbordmotorer som også kanskje er vippet opp om sommeren, så ligger du ganske langt ut i båsen? Hvis da fortøyningsfestet på utrigger er helt innerst i båsen, så snakker vi om veldig lange tau med mye skrå her. Hva med å evt snu båten i båsen?

Edit, la ved en tegning på det jeg mente. Hvis eksisterende fortøyning ligner på de røde tauene, så vil båten vandre mye fra side til side. Du bør ikke ha så mye mer vinkel enn det jeg tegnet på de blåe tauene. Og nei, jeg tegnet ikke inn verken spring eller baug her...

1658485011_bt1.jpg.3aedcb8a67b637058c5946b66092c341.jpg

PolarLi

PolarLi

• Create New...