Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Skal ikke si hva som er best eller ikke, men mener oppsettet du allerede har er bra, men at de akterste punktene på pirene bør være litt foran pulleren på båten, slik at de gjør samme jobben som fra baugen til piren.

Utgangspunktet ditt for spring er bedre enn med de nye røde punktene.

Jeg ville startet med @PolarLi's innlegg 2 i denne tråden, blå liner, med dempere på. Enda bedre om feste på brygga er forenom pulleren på båten, slik at den holdes 'i sjakk' under normale omstendigheter med brestene forut og akter, mens spring sikrer ved store påkjenninger.

 

I båsen min ligger jeg motsatt vei i godt beskyttet havn, og det tillegges at min båt er mye mindre og lettere. 

Alle tamper er fast montert i piren, og tilpasset båten. Jeg bruker kun brest akter og forut på hver side. De tar en vinkel mot båten omtrent som du har forut, men selvfølgelig hver sin vei. Forut har jeg tau tvers over båsen, og 2 karabinkroker til taueøyet på båten (2 fordi det er praktisk å løsne den ene under ombordstigning). Alle tamper har dempere, og relativt stramme. Bryggefendere er installert på begge pirene for sikkerhets skyld, men gjør ingen jobb når båten er fortøyd.

Havarita

Havarita

Skal ikke si hva som er best eller ikke, men mener oppsettet du allerede har er bra, men at de akterste punktene på pirene bør være litt foran pulleren på båten, slik at de gjør samme jobben som fra baugen til piren.

Utgangspunktet ditt for spring er bedre enn med de nye røde punktene.

Jeg ville startet med @PolarLi's innlegg 2 i denne tråden, blå liner, med dempere på. Enda bedre om feste på brygga er forenom pulleren på båten, slik at den holdes 'i sjakk' under normale omstendigheter med brestene forut og akter, mens spring sikrer ved store påkjenninger.

 

I båsen min ligger jeg motsatt vei i godt beskyttet havn, og det tillegges at min båt er mye mindre og lettere. 

Alle tamper er fast montert i piren, og tilpasset båten. Jeg bruker kun brest akter og forut på hver side. De tar en vinkel mot båten omtrent som du har forut, men selvfølgelig hver sin vei. Forut har jeg tau tvers over båsen, og 2 karabinkroker til taueøyet på båten (2 fordi det er praktisk å løsne den ene under ombordstigning). Alle tamper har dempere, og relativt stramme. Bryggefendere er installert på begge pirene for sikkerhets skyld, men gjør ingen jobb når båten er fortøyd.



×
×
  • Create New...