Jump to content

Takk til seilbåten som hjalp meg i Knutvika i stad !

Worry II

Recommended Posts

Worry II skrev for 21 timer siden:

Anyway, takk for hjelp !

Båten het ANYWAY?  Worry ll fikk kanskje tau i propellen...motorstopp...gikk på skjær...mistet styringen...gikk lekk....gikk tom for diesel....glemte en 6 pakk øl på brygga ... en av mannskapet overbord...mistet jolla...mistet ankerfeste...eller simpelt hen mistet hukommelsen siden det ikke er et eneste ord om hendelsen til oss som nå sitter og venter i ulidelig spenning. 

VegJoh skrev 45 minutter siden:

Det er i allefall en Knutvika her på Larkollen...

Right, og å bli liggende i gjestehavna der i 15 m/s rett inn, ble for mye. Måtte komme meg derfra og mente jeg skulle klare det på egenhånd. Gikk halvbra halveis, med denne vinden vekk fra brygga og litt for mange spring. Hadde fortøyd for storm, må vite. Nest siste spring hadde knuta på land, der kom hjelpen fra seilbåten kjærkommen. Med thrustere på max fikk han opp knuta. Så kunne jeg løsne siste spring som hadde feste på midtre puller. Ville bare takke for den !

Worry II skrev 38 minutter siden:

Right, og å bli liggende i gjestehavna der i 15 m/s rett inn, ble for mye.

Ja, det der kjenner jeg til. Jeg har skjærgårdsjeepen liggende der fast og er ofte der med "moderskipet" også. Gjestehavna i Knutvika (Teiberen), er lunefull. Det er en tilsynelatende skjermet havn, men når vinden kommer inn fra Nord-nord/øst, så kan det være ganske krevende der. Jeg har "tømt" batteriene på trustene der for å komme inn og ut av brygga i dårlig vær.

Skal man ligge på Teibern, så skal man ligge på innsiden av bølgebryteren. Dessuten. Hvis du skal tilbake en annen gang så send en PM, så kommer jeg ned å hilser på og hjelper til med tauene når du skal legge til / gå :sailing:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Ugleseth skrev 9 minutter siden:

Legger meg aldri slik at jeg får en kuling inn i siden. Hadde trøbbel en gang i 7-8 sm vind. Rodde ut bruce ankeret og rikelig med kjetting. Vinsjet ut hekken og bakket ut.  Det er alltid tilfredstillende å være selvhjulpen

Ja, jeg er nok ikke så erfaren som deg. Burde lest bedre at nordavinden skulle tørne fra øst.

Legg jolla på vannet. Hekt på påhengsmotoren. Åpn bensintilførsel. Sett inn nøkkel for nødstopp. Dra i startsnor. Trykk inn knapp for frislipp dregg. Slipp ut 20 m+. Sett påhengsmotor i gir forover.. gi gass. Kast dreggen . Kjør tilbake til moderskipet. Start framdriftsmotoren og løs fortøyningene.... legg et par blåser i baugen. Vinsj ut hekken fra brygga. OK.... mulig dette er en manøver for de viderekommende?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...