Jump to content

Edit History

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

hegra skrev for 1 time siden:

Hva er årsaken til mistanken? Som Hulda skriver kan et brudd mellom dynamo og batteri føre til ødelagt diode. Men ut fra det du skriver var det brudd mellom dynamo og start nøkkel. Det er jo flere kabler på dynamoens B+. Det skal ikke gjøre noe så lenge det ikke var brudd mellom B+ på dynamo og ladekabel som går til startmotoren. Men kanskje den også var løs ?

Fikk montert ny dynamo før sesongen, gjort på verksted. Den har hele tiden ladet litt ujevnt, slik at amperemeter, voltmeter, turteller og til dels oljetrykk har "blafret" litt i displayet hele sesongen. Mistenker jo selvsagt en dårlig jording et sted, men problemet blir særlig ille når batteribankene er fulle.

På sist tur gikk etterhvert lading opp og ned mellom null volt og 16,2V, med tilhørende galskap i turteller og andre instrumenter (et digitalt voltmeter plugget i sigarettenner viser samme varierende lading). Når jeg mistet strøm til alle instrumenter, tenningslås og powetrim, kom jo det av denne kabelen fra B+ til kabelstokk som var irret av og endelig ga opp. Med ny kabel der får jeg strøm til instrumenter og tenningslås igjen, men instrumenter og lading er like ustabilt som før. Reimer er strammet, dynamo og starter skiftet før sesongen, batterier er i god stand og forholdsvis nye, hovedstrømbryter/velger er sjekket og ok. Det kan selvsagt være vakkel i kabel mellom B+ og starter, den har jeg ikke skiftet enda. Men mistanken er altså at laderegulator er kaputt.
Kan ødelagt diode gi samme symptomer?
Har forøvrig også skiftet jording fra dynamo til motorblokk uten at dette hjalp. 

Har kontaktet verksted for å høre om det er noe garanti på den dynamoen, ikke fått noe svar på det foreløpig.

Edit: det henger forøvrig en Ladac1204 ekstern laderegulator i båten. Denne er frakoblet dynamo (altså ikke i bruk), men ser at den fortsatt er koblet til batteribanken. 

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

hegra skrev for 1 time siden:

Hva er årsaken til mistanken? Som Hulda skriver kan et brudd mellom dynamo og batteri føre til ødelagt diode. Men ut fra det du skriver var det brudd mellom dynamo og start nøkkel. Det er jo flere kabler på dynamoens B+. Det skal ikke gjøre noe så lenge det ikke var brudd mellom B+ på dynamo og ladekabel som går til startmotoren. Men kanskje den også var løs ?

Fikk montert ny dynamo før sesongen, gjort på verksted. Den har hele tiden ladet litt ujevnt, slik at amperemeter, voltmeter, turteller og til dels oljetrykk har "blafret" litt i displayet hele sesongen. Mistenker jo selvsagt en dårlig jording et sted, men problemet blir særlig ille når batteribankene er fulle.

På sist tur gikk etterhvert lading opp og ned mellom null volt og 16,2V, med tilhørende galskap i turteller og andre instrumenter (et digitalt voltmeter plugget i sigarettenner viser samme varierende lading). Når jeg mistet strøm til alle instrumenter, tenningslås og powetrim, kom jo det av denne kabelen fra B+ til kabelstokk som var irret av og endelig ga opp. Med ny kabel der får jeg strøm til instrumenter og tenningslås igjen, men instrumenter og lading er like ustabilt som før. Reimer er strammet, dynamo og starter skiftet før sesongen, batterier er i god stand og forholdsvis nye, hovedstrømbryter/velger er sjekket og ok. Det kan selvsagt være vakkel i kabel mellom B+ og starter, den har jeg ikke skiftet enda. Men mistanken er altså at laderegulator er kaputt.
Kan ødelagt diode gi samme symptomer?
Har forøvrig også skiftet jording fra dynamo til motorblokk uten at dette hjalp. 

Har kontaktet verksted for å høre om det er noe garanti på den dynamoen, ikke fått noe svar på det foreløpig.

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

hegra skrev for 1 time siden:

Hva er årsaken til mistanken? Som Hulda skriver kan et brudd mellom dynamo og batteri føre til ødelagt diode. Men ut fra det du skriver var det brudd mellom dynamo og start nøkkel. Det er jo flere kabler på dynamoens B+. Det skal ikke gjøre noe så lenge det ikke var brudd mellom B+ på dynamo og ladekabel som går til startmotoren. Men kanskje den også var løs ?

Fikk montert ny dynamo før sesongen på verksted. Den har hele tiden ladet litt ujevnt, slik at amperemeter, voltmeter, turteller og til dels oljetrykk har "blafret" litt i displayet hele sesongen. Mistenker jo selvsagt en dårlig jording et sted, men problemet blir særlig ille når batteribankene er fulle.

På sist tur gikk etterhvert lading opp og ned mellom null volt og 16,2V, med tilhørende galskap i turteller og andre instrumenter (et digitalt voltmeter plugget i sigarettenner viser samme varierende lading). Når jeg mistet strøm til alle instrumenter, tenningslås og powetrim, kom jo det av denne kabelen fra B+ til kabelstokk som var irret av og endelig ga opp. Med ny kabel der får jeg strøm til instrumenter og tenningslås igjen, men instrumenter og lading er like ustabilt som før. Reimer er strammet, dynamo og starter skiftet før sesongen, batterier er i god stand og forholdsvis nye, hovedstrømbryter/velger er sjekket og ok. Det kan selvsagt være vakkel i kabel mellom B+ og starter, den har jeg ikke skiftet enda. Men mistanken er altså at laderegulator er kaputt.
Kan ødelagt diode gi samme symptomer?
Har forøvrig også skiftet jording fra dynamo til motorblokk uten at dette hjalp. 

Har kontaktet verksted for å høre om det er noe garanti på den dynamoen, ikke fått noe svar på det foreløpig.



×
×
  • Create New...