
Havarita
Artikkelen handler ikke om statisk stabilitet, men om dynamiske rullebevegelser når fartøyet går rett mot sjøen.
Man skulle tro at gange i motsjø ikke gir rullebevegelser, kun stampebevegelser ('pitch' på nynorsk).
Rullebevegelsen kommer ved at bølgene treffer egenfrekvensen til fartøyet. Da er det massefordelingen og treghetsmomentet mer enn tyngdepunkt og metasenterhøyden som blir avgjørende.
Enkelt fortalt vil fartøyet oppføre seg ulikt med en container i hver ende av fartøyet, enn 2 midt på. Likens plassering tverrskips.
Dette kan ikke avleses med tradisjonelle dypgangsavlesninger, men krever moderne lasteberegninger hvor man tar hensyn til hver enkelt container sin masse og plassering ombord. Det er noen stykker av dem ombord. 'Evergiven' har plass til 20.000 stykker.
Når vekt og plassering er kjent, kan man regne ut kritisk hastighet i ulike retninger mot og med sjøen.
For Containerskip kan dette gi store utslag, fordi hver enkelt container har veldig ulik vekt og har nesten uendelig mange opsjoner for plassering ombord spredt over et gigantisk område.
Det ser ofte spektakulært ut, men containerskip bærer vanligvis ikke tung last ift skipetsstørrelse, men stort volum akkurat som bilferger.