blakken Startet 26.August.2021 Del på Facebook Startet 26.August.2021 Hei. Har hatt min VP 43-p ute for overhaling. Etter sjøsetting viser turteller ca 500rpm for mye. Turteller viser ca 4400rpm på toppfart nå. Ut fra øret og oppnådd fart burde turtallet ligge på ca 3900rpm. Dessuten ligger det vel inne begrensning i dieselpumpa på 4150 rpm? På tomgang viser turteller ca 800rpm, noe som virker rimelig. Noen som har erfaring eller løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Har du bytta dynamo,kan vise feil turtall med feil reimskive på dynamo Sitér dette innlegget Link to post
blakken Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 Samme dynamo og reimskive. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Det er vel en risiko for at «øremålet» ikke er helt kalibrert. En test med turtallsmåler på veiv/ reimskive/ svingningsdemper vil kunne avdekke hva turtallet faktisk er. Om turtelleren faktisk viser for høyt er det justeringsmulighet på denne (forutsatt original VP turteller). 800 RPM på tomgang er vel i overkant av hva som er normalt for denne motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Mener tomgang på disse er spesifisert til 675-725 rpm. Brøkene 4400/3900 og 800/700 blir temmelig nær hverandre så det virker som om turteller ligger vel høyt i hele området. Trodde disse motorene var så mekaniske at turtall tas fra dynamo W uttak og ikke svinghjulssensor feks. Kompressor inn/ut påvirkes i alle fall av sluring på reimene. Så årsaken til endringen høres ut til å være litt X-files.. Kan det være smalere reim som går lengre ned i sporet feks? Redigert 27.August.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Tja, er det same motor / gir og same båt så burde du fått betydeleg meir fart om maxturtall på 4400rpm var reelt.. Du får starta med å sjekka turtalet med eit eksternt instrument. Denne motoren hentar turtalssignal frå W på dynamo, når dynamo, reimhjul og instrument stemmer overeins kan lite endra seg av seg sjølv. - Sikker på at ikkje du har gjort noko som kan påverka? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Denne til 449,- så slipper du å gjette, men vite. Jeg kjøpte selv en slik i sommer. Mitt toppturtall var 4000+ på viser, men 3820 i virkeligheten. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/turtallsteller-laser-2000039718 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
blakken Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 Jeg har hverken overhalt eller montert noe selv. Utført av VP-verksted. Samme motor, gir, propell, dynamo, remskive og turteller. Byttet reim i samme seanse. Alt orginale deler. Ser ut som reima passer utmerket. Hvis den slurer ville vel turteller angitt lavere turtall? Ettersom fart kun er marginalt høyere enn før overhaling antar jeg at turteller viser feil. Har en økning på ca 1,5knop. Da er også skroget rengjort/stoffet og propell pusset. Enesete ledning på dynamo som har vært løs er styresignal til skillerelé? Er koblet på D+ er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Jeg vil anbefale deg at du eller verkstedet kontrollerer hva faktisk turtall er. Alt annet blir gjetting. Det er helt normalt at instrumentet viser feil. Det er mulig at turtall øker mye på propell uten at fart øker nevneverdig mye, fordi propellen får mer slipp. Har jeg blitt forklart. Man kan nærme seg grensen på hvor mye vann propellen klarer å flytte. Jeg opplevde det nå når jeg økte fra 124 hk til 200 hk, med samme vekt, samme gir og propell. Økte turtall med ca 400 o/min uten å øke fart. Så uten å kontrollere hva reelt turtall kan det være man gjør tiltak som ikke hjelper, eller i verste fall gjør ting værre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Poenget med reima var ikke sluring, men at en evt ørlite grann smalere reim/reim med litt ulik form på kilen - evt strammere montering - kan ‘sete’ seg litt dypere i reimskivene på dynamo/sirkulasjonspumpe slik at effektiv omkrets blir litt mindre. Da vil turteller vise noe høyere når det er den store skiva som driver den lille - som i denne tilfellet. Ut fra beskrivelsen er dette en av ganske få tenkbare årsaker til endringen. Ville gjort som @Grand Banks jr anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.