tom Cognac Startet 27.August.2021 Del på Facebook Startet 27.August.2021 Fikk bare lyst til å skryte av meg selv. Nå anser jeg båten for ferdiglakkert utvendig - bortsett fra å lakkere med halvmatt/matt lakk med samme fargekode (RAL9010) som det hvite ellers på skrog og overbygg men med iblandet pulver for antisklibelegget. Er i full gang med maskeringen - som jeg synes er en skikkelig drittjobb - hvis man skal være pirkete og nøye. Jeg bruker 3 forskjellige tape-typer, den tynneste fikk jeg kjøpt på et billakkeringsverksted (Autolakk i Moss) som er god til å runde hjørner etc. I morgen håper jeg på temperatur over 15 grader+, da blir det ypperlig lakkeringsvær. Synes selv jeg har vært ganske flink Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Navic II Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Morsomt. Legg gjerne til bilder av det du har lakkert ferdig også. Et par kjappe tips: Jeg ser ikke åssen tape-typer du har der, men husk at papirtape (all tape med lim på papir-backing) ikke må stå i sola. da smelter limet og den setter seg no voldsomt. om du har papirtape så ville jeg anbefalt deg å bruke den tynne "fine-line"-tapen (den tynne blå) til alle kanter du skal maskere direkte imot lakk. lakken har en lei tendens til å krype litt under kanten på papirtapen, samt at du får en skarp og fin maskeringskant med et tape som er lett å dra av med lite risiko for å løfte/dra med deg lakken når du avmaskerer. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 Navic II skrev 30 minutter siden: Et par kjappe tips: Jeg ser ikke åssen tape-typer du har der, Takker for tips. Jeg bruker bl.a tape (den gule) fra https://www.dycas.no/tilbehor/57-3m-244-fine-line-tape.html , du kan lese om den den tynneste tapen kjøpte jeg på et billakkeringsverksted, jeg regner med at de vet hva de holder på med der, den mellomste tapen (blå) kjøpte jeg på Fargeriket - håper den også holder mål Jeg lakkerer i et garasjetelt så sol, regn og til en viss grad "nedfall" fra trær (frø, pollen etc) har jeg heldigvis lite av! Foreløpig ser jobben grei ut. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Navic II Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Den gule er kanonbra. det er egentlig samme egenskapene som den tynne blå fineline-tapen du bruker i buer og hjørner, men bredere. da er det bare å kjøre på! den blå er bra til øvrig maskering den, men ikke la den sitte for lenge bare. den tåler ikke UV eller fukt. mvh Daniel (med fagbrev som billakkerer og med 20 års erfaring ) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 Navic II skrev 1 time siden: mvh Daniel (med fagbrev som billakkerer og med 20 års erfaring ) Takker jeg har fått mange råd og tips fra dyktige folk her på forumet. Jeg er novise og en amatørenes amatør mht lakkering, men pr. nå synes jeg det ser brukbart ut Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 Navic II skrev 1 time siden: men ikke la den sitte for lenge bare. den tåler ikke UV eller fukt. - jeg tenkte å lakkere i morgen (lørdag). Den gule tapen har jeg forstått kan sitte på i noen dager, men jeg har nå likevel tenkt å fjerne all tape etter lakkering i morgen - det er kun vannrette flater som skal lakkeres så jeg tror sjansene for sig/renn er ganske små - hva tror du om det? Jeg har lakkert alt tidligere (i løpet av de siste 3 ukene - sånn ca.) 3. lag som dycas anbefaler (har brukt deres lakk) så det jeg skal lakkere i morgen er bare dollbord med pulver for antiskli (halvmatt/matt lakk) og dycas sier at det holder da med bare 1. strøk (det ligger jo allerede 3 strøk med blank lakk under). Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Navic II Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Det burde gå helt fint. lykke til, og del noen bilder med oss når du er ferdig :) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Navic II skrev 10 minutter siden: Det burde gå helt fint. lykke til, og del noen bilder med oss når du er ferdig :) Takker da satser jeg på det (jeg er nå pensjonist, men er utdannet (svennebrev) fotograf med nesten 45 års yrkeserfaring, og jeg fotograferer nå (dette prosjektet) bare med mobiltelefonen - som ikke gir de beste bildene, men jeg skal se hva jeg får lagt ut. Det er fortsatt mye å gjøre under tak (alt inni er revet ut) så båten kommer nok ikke på vannet før til neste sommer Men det er greit å ha noe å holde på med................................................. ) Redigert 27.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
The Saint Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Sånt liker jeg! Spennende prosjekt. Gleder meg til å se mer av det. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 The Saint skrev 28 minutter siden: Sånt liker jeg! Spennende prosjekt. Gleder meg til å se mer av det. skal se hva jeg får til Jeg har lagt ut "tråder" tidligere vedr. dette prosjektet. Finner du dem så kan du få en viss historikk Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Windy37GM Svart 28.August.2021 Del på Facebook Svart 28.August.2021 Selvskryt kommer fra hjertet :-) Dette blir fint! mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tom Cognac Svart 28.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2021 (redigert) Windy37GM skrev 20 minutter siden: Selvskryt kommer fra hjertet selvskryt er velskryt har jeg også hørt, det kommer vel litt an på hvem som skryter (kan være en oppblåst fjomp fra beste vestkant ), jeg er ikke sikker på hvilken kategori jeg kommer i, men jeg er spent på dette prosjektet mitt - og håper det blir bra. Er litt redd for at jeg er for pirkete (for nøye) og ikke helt skjønner når "nok er nok"! Men takk for støtten Redigert 28.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 28.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2021 Da har jeg lakkert dollbord og dekk første gant med mattlakk iblandet et pulver ( fra https://www.dycas.no/). Det er for tidlig å si noe om resultatet, finner vel ut av det først i morgen. Det jeg ikke er helt fornøyd med/fikk til å funke er den tynne blå maskeringstapen som jeg skal kunne forme buer etc med. Tapen er nok god nok den (kjøpt på et billalleringsverksted her i Moss), det er nok bare jeg som ikke har knekt koden for å bruke den. Derfor er det mulig at det blir et nytt strøk i morgen, selv om dycas sier at det skal hole med ett. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars Hansen Svart 28.August.2021 Del på Facebook Svart 28.August.2021 Hei😊 Jeg har også lakkert mye med Double Coat, en utrolig flott lakk👍😁 Mitt tips til å tape buer, er å bare tape over det hele med bred tape. I buene brukte jeg Olfakniv med skarpt blad for å skjære buene. Ble veldig fint👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.August.2021 Del på Facebook Svart 28.August.2021 Brukte denne metoden for antiskli, og brukte samme blanke lakken som ellers på skroget. Blir passe matt, da strukturen gjør at lyset ikke reflekteres👍 https://youtu.be/8J_z2MjE-0g Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2021 larshans1 skrev for 3 timer siden: Mitt tips til å tape buer, er å bare tape over det hele med bred tape. I buene brukte jeg Olfakniv med skarpt blad for å skjære buene. Ble veldig fint👍 Jeg burde kanskje ha gjort noe sånt, da jeg kom og skulle lakkere i dag hadde mye av den tynne blå tapen løsnet, måtte gjøre mye om igjen. Men etter at jeg fikk lakka og tok av tapen når lakken var støvtørr viste det seg at resultatet var absolutt brukbart. Jeg er godt fornøyd. Hadde jeg tenkt på å bruke skarp kniv (er vant til å bruke skalpell fra fotojobben min) hadde det kanskje blitt bedre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 28.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2021 (redigert) larshans1 skrev for 3 timer siden: Brukte denne metoden for antiskli, og brukte samme blanke lakken som ellers på skroget. Blir passe matt, da strukturen gjør at lyset ikke reflekteres👍 https://youtu.be/8J_z2MjE-0g Litt seint å tenke på det nå siden jobben er gjort alt men takker for tipset (Har sett på videoen Synes den metoden virker mye mer tidkrevende en dycas' metode) Redigert 28.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars Hansen Svart 29.August.2021 Del på Facebook Svart 29.August.2021 Er nok det, men siden jeg har pusset opp en liten seilbåt så ønsket jeg et grovere mønster👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.