Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Hva slags anker har du tenkt deg?

Jeg har erfaring med Rocna anker med kjetting akter. Det er et meget godt anker. Utfordringen vi har er at ankeret sitter så godt og med kjetting blir det overhode ingen fleksibilitet i forhold til sjø som kommer. Har da opplevd at sikkerhetslåsen på vinsjen løser ut (det kom en større båt forbi i god halvplan ..)  når det blir store bevegelser i båten og kjettingen er strammet opp. Med frittfallvinsj raser kjettingen da ut. Heldigvis var jeg ombord  :rolleyes: Etter den opplevelsen festes ankeret til båten med et eget tau med rykkdemper. Det avlaster også innfestingen på vinsjen. 

Her ser du to varianter. I dag bruker vi kun den som er "hanefot". tauet festes i kryssholtene. Denne brukes både ved ankring med hekkanker og på svai.

IMG_0324.JPG.56362eeab50d7b78ab6dd2634a7c536a.JPGIMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har erfaring med Rocna anker med kjetting akter. Det er et meget godt anker. Utfordringen vi har er at ankeret sitter så godt og med kjetting blir det overhode ingen fleksibilitet i forhold til sjø som kommer. Har da opplevd at sikkerhetslåsen på vinsjen løser ut (det kom en større båt forbi i god halvplan ..)  når det blir store bevegelser i båten og kjettingen er strammet opp. Med frittfallvinsje raser kjettingen da ut :rolleyes: Etter den opplevelsen festes ankeret til båten med et eget tau med rykkdemper. Det avlaster også innfestingen på vinsjen.

Her ser du to varianter. I dag bruker vi kun den som er "hanefot". tauet festes i kryssholtene

IMG_0324.JPG.56362eeab50d7b78ab6dd2634a7c536a.JPGIMG_1044.JPG.5d20797ac27842115d1b4e7cfa8bc65b.JPG

Bitteliten

Bitteliten

Jeg har erfaring med Rocna anker med kjetting akter. Det er et meget godt anker. Utfordringen vi har er at ankeret sitter så godt og med kjetting blir det overhode ingen fleksibilitet i forhold til sjø som kommer. Har da opplevd at sikkerhetslåsen på vinsjen løser ut (det kom en kar forgi i god halvplan ..)  når det blir store bevegelser i båten og kjettingen er strammet opp. Med frittfallvinsje raser kjettingen da ut :rolleyes: Etter den opplevelsen festes ankeret til båten med et eget tau med rykkdemper. Det avlaster også innfestingen på vinsjen.

Her ser du to varianter. I dag bruker vi kun den som er "hanefot". tauet festes i kryssholtene

• Create New...