Lingefan
Vis hele sitatetBåtprisene har økt betydelig og er kunstig høye - og jeg tipper det vil bestå i minst to til tre år til. Det at de avretrete prisene vil ligge kunstig høye en stund må ikke misforstås med at man om to år vil få solgt til samme pris. Båter tar lang tid å selge, og prisnedgangen tipper jeg ender med å gå langt saktere enn prisoppgangen. Covid gjorde folk desperate og overivirige.
Det har kommet mange nye båteiere på markedet som følge av Covid. For mange vil ikke opplevelsen og bruken ha stått til forventningene - for hele familien. Det vil nok kunne ta både en og to sessonger til med å "prøve" før mange av disse kryper til korset og innrømmer feilskjæret.
Når disse så vil selge båtene sine vil de forvente å få pengene sine tilbake - og det vil sitte langt inne å justere ned prisene nevneverdig. Mange vil ikke senke prisen nok, tidlig nok i sesongen, og vil forsøke igjen neste sessong, og muligens en etter det. Etterhvert vil man få en ketchupeffekt av båter til salgs til lavere pris, og man vil kunne se et kontinuerlig prisfall over noen pr før det stabiliseres. Været vil selvsagt påvirke. Sommeren i år var knall, i fjor ikke fullt så bra.
Så mye sagt, mange av de nye båteierne vil ha fått smaken, og etterspørselen vil nok ligge høyere enn det den var forut for covid - bare ikke så høyt som akkurat nå. Mange av disse vil ha trefots-syken - noe som vil bidra til at større båter holder seg bedre enn små båter. Jeg innbiller meg også av at det er spesielt mindre båter som har hatt størst press under covid. Jeg ser feks at en Nidelv 24 snekke averteres for mer enn dobbelt så mye som for 10 år siden. 20 år gamle seilbåter i størrelsen 35-45 fot ser jeg har økt en god del siden 2019, men ikke i nærheten så mye som den gamle snekka mi- kanskje 20-40%? Eldre seilbåter på over 45 fot opplever jeg ikke har økt spesielt mye, men kanskje 10-20%? Jeg har ikke først noen statistikk, men det er det magefølelsen min sier.
Jeg tipper vi også i en periode etter covid 19 vil se langt flere båter til leie - før også mange av disse eierne finner ut at det var mer styr enn det var verdt for dem.
Dersom verden åpner opp for å feriere i utlandet i god tid før neste sommer - uten nevneverdig risiko - da tenker jeg man vil se et stopp i prisøkningen og et verdifall.
Et annet moment er at det har blitt vesentlig dyrere å produsere nytt, og tilbudet av nye båter har ikke klart å holde tritt med etterspørselen - pga covid. Dette vil ikke vedvare, og vi vil se en korrektur i løpet av et år eller to vil jeg tro. Vil vi se en ketchup-effekt av båter som plutselig blir ferdigstilt?
Kort oppsummert. Prisene er nok kunstig høye. Samtidig vil det nok ta ganske mange år før vi er på prisnivåer i nærheten av det det var forrut for covid - spesielt for større båter.
Jeg ville ikke sitte på gjerdet i noe som kan vise seg å bli til mange år - i påvente av lavere priser, men heller være beredt på at det vil komme et prisfall. Kanskje begrenset det til å leie neste sommer?
Dette er min hypotese - jeg er ingen ekspert på båtpriser utover et fåtall båter jeg følger ekstra godt med på.
Jeg tror du har mye rett. En ting til som kan bidra er at mange ikke vet de reelle kostnadene av det å eie en stor båt med ordentlig opplag. I tillegg har flere opplag og båtforeninger justert opp sine priser betydelig i år. Mitt eget ble justert nesten 30% opp med 10 dagers varsel om å godta.
Dersom det i tillegg blir avgift på diesel på sjøen vil nok mange forsøke å kvitte seg med båtene. Kanskje såpass mange at prisene må ned før de får solgt? Kombinert med at landet vårt åpner og utenlandsreiser åpner igjen.
Vestlandssong, jeg tror det du sier også kan være helt riktig. Spesielt jo eldre båtene blir, type 12-25 år gamle er vedlikehold og eierhistorikk viktig på kostbare båter. Det er ikke akkurat billig å bytte et DPH drev, eller en stor 25 år gammel dieselmotor (eller kanskje to). Og når leveringstidene øker så går prisene til værs.