Jump to content

Edit History

Weekendmoe

Weekendmoe

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

Og nettopp der opplever jeg utfordringen er om dagen, båtmarkedet er ikke som bilmarkedet hvor man kan se på en Avensis fra et gitt år på Finn, og få en god pekepinn på hva noe sånt er verdt. Det gjør at jeg tror du har hatt to type båtkjøpere under Covid, de som bare aksepterer at høye priser er tilfellet om de vil ha båtferie, og de som ikke helt vet hva de gjør, også betaler solid overpris.

 

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850-870 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Noe lavere for godt utstyrt, men med noen mangler. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 

Weekendmoe

Weekendmoe

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

Og nettopp der opplever jeg utfordringen er om dagen, båtmarkedet er ikke som bilmarkedet hvor man kan se på en Avensis fra et gitt år på Finn, og få en god pekepinn på hva noe sånt er verdt. Det gjør at jeg tror du har hatt to type båtkjøpere under Covid, de som bare aksepterer at høye priser er tilfellet om de vil ha båtferie, og de som ikke helt vet hva de gjør, også betaler solid overpris.

 

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 



×
×
  • Create New...