Jump to content

Edit History

Rs2-GTi

Rs2-GTi

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Men her avslører du vel at du selv er på lik linje med de du mistenker for å være opptatt av hva de selv har betalt? Altså at du ikke vil gi mere enn du mener du kan få igjen. Tipper at de fleste selgere i dag, legger på røret, om du byr halve prisen. Det hadde hvertfall jeg gjort. Kommer du derimot for å se, og du finner flere og dyre feil jeg ikke vet om, kan prisen diskuteres nedover. I størrelse og prisklasse du nevner, er det jo båter med noen år på nakken. Man kan fort bruke opp like mye som prisen, om man skal fornye og renovere mye, selv uten å regne med arbeidstimer, men man kan jo ikke få de gratis fordet. Prisen i forskjell til nytt, gjenspeiler jo nettopp det, delvis brukt opp et sted på skalaen 0-100%. Det blir sjelden noe butikk av det økonomisk, men båtgleden er like stor. Har «tapt» masse penger på gammel båt, men vil ha ting i orden og sikkert. Alternativet hadde vært å være på land. Om det er båter som trenger stell og arbeid, er nok ikke konkurransen så stor om de, så prutningsmonn er det sikkert godt med. Men at du likevel må skru gratis OG tape penger på det, er det stor sjanse for.

 

Jeg syntes jo ikke de to tingene er helt sammenlignbare, Gullfisk. Det at jeg ikke er interessert i å betale en kunstig overpris i en kort periode, eventuelt at jeg skal ta ansvaret for å realisere tapet for noen som handlet i affekt og uten oversikt når sydenferien gikk skeis, det syntes jeg blir noe helt annet. Og dersom markedet trenger tid på å stabilisere seg, så venter jeg heller et ekstra år. Orker ikke at en båtsommer skal koste meg 50.000 _ekstra_ fordi jeg ikke hadde is i magen. 

 

De båtene jeg ser som jeg mener burde gått for halve prisen går litt på tilstanden de beskriver i annonsen. F.eks så jeg en båt på 28 fot hvor kalesje måtte byttes, styring måtte byttes og drev måtte byttes. Den skulle han ha 150.000 for. Båten i god stand hadde man betalt 200-250.000 for. Jeg har IKKE tenkt til å være hans gratis mekaniker, for når deleprisen alene på de tingene han vet om / har opplyst om er betalt, så er man oppe i markedspris. Da blir det idioti å kjøpe til den prisen, da er det ingen grunn til å ikke bare kjøpe en strøken båt i stede. 

Sånn har jeg alltid gjort det, og jeg har eid mye båt/biler/motorsykler. Skal jeg overta andres defekter, så skal jeg ha noen hundrelapper i timen for å utbedre det, om ikke kjøper jeg jo bare på forhandler med garanti i stede. 

 

Weekendmoe skrev for 8 timer siden:

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850-870 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Noe lavere for godt utstyrt, men med noen mangler. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 

 

10% prutningsmonn er det på "alt" som selges brukt normalt sett, om man er litt kremmer. Men det er ingen vits å bruke tid på noen som har en helt urealistisk pris. Men oppigjennom årene har jeg opplevd alt mulig, også de som prøvde å stå knallhard på pris, også viste deg seg at banken forberedte tvangssalg. Akkurat det siste var en bil jeg kjøpte, han skulle ha 185.000, bilen var dønn strøken og veldig verdt det. Betalte 127.000 til slutt. Solgte den forresten 1 mnd senere til 185.000 etter å ha tatt noen gode bilder. 

 

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Deler ikke den oppfatningen av markedet, men det spørs hva man ser på. Gode eksemplarer blir ofte solgt raskt, gjerne rundt 3-10 dager, og de ligger ofte +/- 20% høyere en for 2-3 sesonger siden. Har snakket med noen slike tilfeller, og man går jo ikke ned i pris når det er stor interesse fra start. I sommer har det vel heller gått andre vei. Jo lenger ting blir liggende, jo mer aktuellt å gå med på pruting, men da er det gjerne ikke de beste objektene heller. . 

Men det er vel langt mellom de som er på jakt etter båt, som ikke synes båtene er for dyre, uansett årstall og marked. Forøvrig skal jeg hverken selge eller kjøpe, bare følger med av nyskjerrighet. 

 

Har bare sett på markedet under 200.000, og det virker som om det er mange som har prøvd seg på en "hvem vet, det finns jo alltids en desperat idiot" pris. Værste er vel den seilbåten som ligger ute til 100.000 nå, den ser seriøst ut som en spøkelsesskip som har drevet rundt på havet i 10 år. Motor er gjennomrusta og båten ser ikke ut. Han blir jo aldri i livet å få solgt den naturligvis, men jeg tror ikke man hadde prøvd på den typen pris i et normalt marked heller. 

 

Som sagt, det er mye som blir liggende lenge i den prisklassen. Tror det handler om litt sånn småfrekke forsøk på å utnytte et desperat marked. En del prøver rett og slett å lure folk mener jeg. 

Rs2-GTi

Rs2-GTi

Gullfisk skrev for 11 timer siden:

Men her avslører du vel at du selv er på lik linje med de du mistenker for å være opptatt av hva de selv har betalt? Altså at du ikke vil gi mere enn du mener du kan få igjen. Tipper at de fleste selgere i dag, legger på røret, om du byr halve prisen. Det hadde hvertfall jeg gjort. Kommer du derimot for å se, og du finner flere og dyre feil jeg ikke vet om, kan prisen diskuteres nedover. I størrelse og prisklasse du nevner, er det jo båter med noen år på nakken. Man kan fort bruke opp like mye som prisen, om man skal fornye og renovere mye, selv uten å regne med arbeidstimer, men man kan jo ikke få de gratis fordet. Prisen i forskjell til nytt, gjenspeiler jo nettopp det, delvis brukt opp et sted på skalaen 0-100%. Det blir sjelden noe butikk av det økonomisk, men båtgleden er like stor. Har «tapt» masse penger på gammel båt, men vil ha ting i orden og sikkert. Alternativet hadde vært å være på land. Om det er båter som trenger stell og arbeid, er nok ikke konkurransen så stor om de, så prutningsmonn er det sikkert godt med. Men at du likevel må skru gratis OG tape penger på det, er det stor sjanse for.

 

Jeg syntes jo ikke de to tingene er helt sammenlignbare, Gullfisk. Det at jeg ikke er interessert i å betale en kunst overpris i en kort periode, eventuelt at jeg skal ta ansvaret for å realisere tapet for noen som handlet i affekt og uten oversikt når sydenferien gikk skeis, det syntes jeg blir noe helt annet. Og dersom markedet trenger tid på å stabilisere seg, så venter jeg heller et ekstra år. Orker ikke at en båtsommer skal koste meg 50.000 _ekstra_ fordi jeg ikke hadde is i magen. 

 

De båtene jeg ser som jeg mener burde gått for halve prisen går litt på tilstanden de beskriver i annonsen. F.eks så jeg en båt på 28 fot hvor kalesje måtte byttes, styring måtte byttes og drev måtte byttes. Den skulle han ha 150.000 for. Båten i god stand hadde man betalt 200-250.000 for. Jeg har IKKE tenkt til å være hans gratis mekaniker, for når deleprisen alene på de tingene han vet om / har opplyst om er betalt, så er man oppe i markedspris. Da blir det idioti å kjøpe til den prisen, da er det ingen grunn til å ikke bare kjøpe en strøken båt i stede. 

Sånn har jeg alltid gjort det, og jeg har eid mye båt/biler/motorsykler. Skal jeg overta andres defekter, så skal jeg ha noen hundrelapper i timen for å utbedre det, om ikke kjøper jeg jo bare på forhandler med garanti i stede. 

 

Weekendmoe skrev for 7 timer siden:

 

Om en gjør som meg, sjekker litt historiske annonser, sjekker omsatt pris og favorittmerker mange aktuelle båter får en relativt greit overblikk over hva de faktisk omsettes/bør omsettes for. Å betale litt ekstra for båter som er godt holdt og godt utstyrt er naturligvis fornuftig. Og jeg pirker ikke i de siste titusener fremfor å kjøpe meg båt. Å tape noe på den i løpet av de årene jeg skal ha den gjør meg heller ingen ting. 

Men - vi disponerer allerede en båt, og har ikke dårlig tid med å kjøpe en til. Da gidder jeg ikke kaste 100-150 ut av vinduet fra start. Noen titusener er ok. 

 

Nå har jeg deltatt i budrunde, fulgt opp selgere og sjekket andre kilder for å se hva båtene faktisk går for. Det jeg opplever pt er at det er betydelig gap mellom avertert pris og salgspris. Fra 5% til 13% ca. Og da snakker vi kurant prisede båter i god stand og godt utstyrt, ikke de som har lagt på 20-25% ift hva de ga i fjor. De blir ikke omsatt. Mangler tilbakemelding på omsatt pris fra et par som har fått solgt, men fra min side er jeg stort sett ferdig med research. 

For den ene modellen er 700-750 ok pris for godt utstyrt og godt holdt båt. For den andre ca 850-870 for en godt utstyrt og godt holdt båt. Noe lavere for godt utstyrt, men med noen mangler. Pt. er det bare overprisede eller moderat utstyrt/moderat stand båter å finne. Istedenfor å gi "skambud" dropper vi heller å bruke tid på det for øyeblikket. 

 

10% prutningsmonn er det på "alt" som selges brukt normalt sett, om man er litt kremmer. Men det er ingen vits å bruke tid på noen som har en helt urealistisk pris. Men oppigjennom årene har jeg opplevd alt mulig, også de som prøvde å stå knallhard på pris, også viste deg seg at banken forberedte tvangssalg. Akkurat det siste var en bil jeg kjøpte, han skulle ha 185.000, bilen var dønn strøken og veldig verdt det. Betalte 127.000 til slutt. Solgte den forresten 1 mnd senere til 185.000 etter å ha tatt noen gode bilder. 

 

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Deler ikke den oppfatningen av markedet, men det spørs hva man ser på. Gode eksemplarer blir ofte solgt raskt, gjerne rundt 3-10 dager, og de ligger ofte +/- 20% høyere en for 2-3 sesonger siden. Har snakket med noen slike tilfeller, og man går jo ikke ned i pris når det er stor interesse fra start. I sommer har det vel heller gått andre vei. Jo lenger ting blir liggende, jo mer aktuellt å gå med på pruting, men da er det gjerne ikke de beste objektene heller. . 

Men det er vel langt mellom de som er på jakt etter båt, som ikke synes båtene er for dyre, uansett årstall og marked. Forøvrig skal jeg hverken selge eller kjøpe, bare følger med av nyskjerrighet. 

 

Har bare sett på markedet under 200.000, og det virker som om det er mange som har prøvd seg på en "hvem vet, det finns jo alltids en desperat idiot" pris. Værste er vel den seilbåten som ligger ute til 100.000 nå, den ser seriøst ut som en spøkelsesskip som har drevet rundt på havet i 10 år. Motor er gjennomrusta og båten ser ikke ut. Han blir jo aldri i livet å få solgt den naturligvis, men jeg tror ikke man hadde prøvd på den typen pris i et normalt marked heller. 

 

Som sagt, det er mye som blir liggende lenge i den prisklassen. Tror det handler om litt sånn småfrekke forsøk på å utnytte et desperat marked. En del prøver rett og slett å lure folk mener jeg. 



×
×
  • Create New...