Jump to content

Redningsselskapet - hva kan man forvente når uhellet er ute?

Guest Thostr

Recommended Posts

Har nettopp kommet inn etter å ha gått ut i ens ærend for å  taue inn en bekjent av meg som hadde fått motorhavari utenfor Tromsø. Det var svært lite vind og motstrøm, så seiling var ikke en aktuell løsning. Er jo hyggelig å hjelpe folk som trenger hjelp. Men ble litt forbauset når jeg hørte at vedkommende hadde ringt til Redningsselskapet (han er "totalmedlem") først og fått høre at "vi har ingen operative båter nå".   

Ok, jeg vet jo at det er en betydelig frivillig innsats i RS. Og jeg har ikke lest den detaljer i "små skrift" i avtalen. Når man ser på hjemmesidene deres så står det:

"Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer" (https://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/)

Når jeg logger på "Min side" for å sjekke mine betingelser så finner jeg formuleringer som : "Fartøyet har rett til assistanse Fartøyet er tilknyttet medlemskapet Totalmedlem og har rett på assistanse."

Etter litt mer graving finner jeg litt mer:

"Assistanse vil bli gitt med de til enhver tid tilgjengelige ressurser."  (https://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/medlemsbetingelser/)

Denne formuleringen kan jo dekke forhold som at alle båter er opptatt med andre oppdrag, så det skjønner jeg. Men at det "ikke er noen operative båter" synes jeg er en litt merkelig sak rett utenfor Tromsø hvor det er et stort RS-senter.

Må ta forbehold om at jeg ikke kjenner den detaljerte dialogen mellom vedkommende jeg reddet og RS. Kan jo være at alvorlighetgraden har blitt vurdert som lav e.l., selv om jeg synes dette uansett ikke forklarer bra hvordan RS kan være i en situasjon hvor de ikke har noen operative båter og samtidig mener jeg har "rett til assistanse".

Hva synes dere?

Redigert av Thostr (see edit history)
Thostr skrev 57 minutter siden:

"vi har ingen operative båter nå".   

Jeg vil anta de gjør noen prioriteringer på hvem som trenger hjelp mest og at det kan hende det betyr at de har båter, men at de har noe viktigere å gjøre siden han kanskje kan få hjelp av andre til å taue.

En jeg tauet fortalte at han tidligere hadde blitt tauet av redningsselskapet, og da tauet de med en voldsom fart så han var redd for at festene skulle ryke. Jeg forstod det slik at de hadde fått noe annet å gjøre og ville gjøre unna slepet hans fortest mulig den gangen.

Selv er jeg ikke medlem (har ikke lyst til å gi økonomisk støtte til en organisasjon som har bidratt til å tvinge meg til å bruke vest når jeg putrer rundt i 5 knop langs land mens det er badetemperatur i vannet, (selv om de jo også gjør mye positivt), men satser på at jeg er ganske mye mer selvhjulpen enn de som henger bak RS når det gjelder å løse tekniske problemer. Også vil man jo forhåpentligvis kunne få slep fra noen andre ved behov håper jeg. Selv har jeg slept mange opp gjennom årene (5 hittil i år), og håper det er endel andre som er like hjelpsomme hvis jeg skulle ha behov for hjelp.

Guest Thostr

Snakket med en bekjent som kjenner forholdene hos RS her. Forstod det slik at de ikke har nok frivillig mannskap til å ha båten som brukes til assistanse operativ alle dager. Og så var vel antakelig redningsskøytene med profesjonelt mannskap ikke tilstede lokalt. 

Klart, om det hadde vært nød så hadde det blitt å kontakte kystradioen på kanal 16, da hadde det sikkert ordnet seg helt uavhengig av RS.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...