Jump to content

Edit History

The Saint

The Saint

19 fot skrev for 2 timer siden:

Selv har jeg brukt flattstål som er ca 5mm tykt med to hull bak på minste båten min. Brukte vanlig stål uten noe mer overflatebehandling og det har gått fint hittil hvertfall. Oppunder dekk bak kommer det lite fukt annet enn det som er i lufta. Og med ca 5mm å høre på så vil det ta tid. Båten hadde tidligere ca 2-3 uker pr sommer i saltvann og endel turer i ferskvann og tilbringer ellers tida innendørs i garasje eller lignende.

Satt på flattstålet fordi det virket som glassfiberen var litt tynn der for tyngre slep, som da må foregå rolig.

Husk på at å dra vannrett i ett tau i kryssholt betyr ikke vannrett belastning da tauet er festet over glassfiberen, så da blir det endel bøyemoment også og litt krefter opp og ned. Altså kjekt med noe mer enn to små skiver under dekk.

Har også tau som festes i begge kryssholt og med trinse for å fordele kreftene ved slep.

Hadde ikke gjort noen slike forberedelser første gang jeg tauet noen med denne båten, det var en cobra 860 med motorhavari inn hele galtesund og til kittelsbukt i arendal. Da gikk båten skjevt og jeg ville ikke gi noe særlig gass med slepet festet i kun en pullert.

Er en grunn til at Komodo skriver at han under ingen omstendigheter ville ha brukt vanlig stål. Rustfritt stål vil få rust flekker ganske fort om det er i kontakt med vanlig stål. Tar litt tid om det er elektropolert, men det kommer. Uavhengig om det er i saltvann eller ikke. På min jobb har vi eget verksted for rustfrie kvaliteter. Å ta med svart stål inn der er utelukket. Da må rustfritt som har kommet i kontakt med svart stål kastes...

De gangene vi må feste rustfritt i svartstål så må alt av svartstål epoxy males og vi bruker mellomlegg (Ofte teflon). for å sørge for at det ikke er noe kontakt mellom svart og rustfritt stål.

Komodo kan sikkert utdype dette med reaksjon mellom rustfritt og svartstål.

The Saint

The Saint

19 fot skrev for 2 timer siden:

Selv har jeg brukt flattstål som er ca 5mm tykt med to hull bak på minste båten min. Brukte vanlig stål uten noe mer overflatebehandling og det har gått fint hittil hvertfall. Oppunder dekk bak kommer det lite fukt annet enn det som er i lufta. Og med ca 5mm å høre på så vil det ta tid. Båten hadde tidligere ca 2-3 uker pr sommer i saltvann og endel turer i ferskvann og tilbringer ellers tida innendørs i garasje eller lignende.

Satt på flattstålet fordi det virket som glassfiberen var litt tynn der for tyngre slep, som da må foregå rolig.

Husk på at å dra vannrett i ett tau i kryssholt betyr ikke vannrett belastning da tauet er festet over glassfiberen, så da blir det endel bøyemoment også og litt krefter opp og ned. Altså kjekt med noe mer enn to små skiver under dekk.

Har også tau som festes i begge kryssholt og med trinse for å fordele kreftene ved slep.

Hadde ikke gjort noen slike forberedelser første gang jeg tauet noen med denne båten, det var en cobra 860 med motorhavari inn hele galtesund og til kittelsbukt i arendal. Da gikk båten skjevt og jeg ville ikke gi noe særlig gass med slepet festet i kun en pullert.

Er en grunn til at Komodo skriver at han under ingen omstendigheter ville ha brukt vanlig stål. Rustfritt stål vil få rust flekker ganske fort om det er i kontakt med vanlig stål. Tar litt tid om det er elektropolert, men det kommer. Uavhengig om det er i saltvann eller ikke. På min jobb har vi eget verksted for syrefast. Å ta med svart stål inn der er utelukket. Da må syrefast som har kommet i kontakt med svart stål kastes...

De gangene vi må feste syrefast i svartstål så må alt av svartstål epoxy males og vi bruker mellomlegg (Ofte teflon). for å sørge for at det ikke er noe kontakt mellom svart og rustfritt stål.

• Create New...