Jump to content

Fremgangsmåte for bytte av kon på volvo dph drev.

Scand 360 dc

Recommended Posts

Det sitter nål lager i begge tannhjulene i øvre girhus. Det øvre har havarert for noen, enkle og bytte og koster noen hundre lapper. Relativ enkel jobb å gjøre men krever Mot hold som passer på akselen når du skal løsne den øverste mutteren som er links gjenget. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Etter hva jeg har hørt, trengs det ikke å byttes shims. Men de bør vist være av metall, og ikke plast. Jeg har bestilt alle deler nå, og skal starte på denne jobben. Har hatt problemer i sommer, med gir som går tregt (bruker lang tid)i fremover. Byttet til ny aktuator nå rett før opplag, men skal også få tatt denne jobben med bytte av kon i drevet. Har planer om å bruke litt slipepasta på gammel kon, slik at jeg kan bruke denne til å slipe lett i skålene hvor kon går imot. Så blir det å vaske rent,og montere alt sammen med ny kon og o ringer. 

Ja jeg tenkte å legge ut noe. Jeg har nå åpnet drevet. Først av med topplokket, så av med drivakselen i front, så av med girveksleren. Alt er egentlig ganske enkelt bygd opp. Jeg lar shims ligge der de hører hjemme, og flytter ikke på dem underveis. Når jeg har plukket dette fra hverandre, så startet jeg med å pusse lett over anleggsflatene som kon låser imot. Disse var litt blankpolert, spesielt der kon'en låser giret i fremover. Når jeg hadde plukket ut aksel og nederste tannhjul, fikk jeg meg en overraskelse. Helt nederst under lager på nederste tannhjul, sitter det en tykk skive som ligger ned mot skjøten av akselen. Denne hadde gått i oppløsning(fire deler), og lå i biter nederst i øvre girhus. Når dette har skjedd vet jeg ikke, men at dette har gått bra er jo utrolig. Noe riper har det blitt på innsiden av huset, men ellers ser alt ok ut. Ny skive koster 900kr.20210831_171837.jpg.0319bbd88d5731a8ae2352dd5c1c9bab.jpg20210831_173035.jpg.34ff06e9f25ff378991acad5c7eb8e0b.jpg20210831_174936.jpg.af708c36f77de3db1f90acbbebf34658.jpg

Mens jeg venter på deler, har jeg pusset anleggsflatene som kon går imot. Jeg smurte litt  ventilslipepasta på gammel kon, og brukte den for å slipe opp den blankpolerte overflaten. Her ser dere også bilde av skive(nr 14) som har knekt å lå i deler inne i drevet.20210901_163921.jpg.3d10ae54bfbc8a8646e5dba36c54811a.jpg20210901_075543.jpg.5c2b4b73f99ef0c0f1a0e602fe3c80a6.jpg20210901_163903.jpg.1971b60e9f8453f35d54847379115722.jpg

Scand 360 dc skrev for 15 timer siden:

... Her ser dere også bilde av skive(nr 14) som har knekt å lå i deler inne i drevet.20210901_163903.jpg.1971b60e9f8453f35d54847379115722.jpg

Når skive 14 gikk i knas, hvor ble de små bitene av?  har disse fri vei gjennom det koniske lageret og ned i tannhjulene under (i nedre girhus) ?

Har du filtrert oljen og sjekket for stålpartikler? (det mangler et hjørne og flere av kante ser flisete ut)

Har du sjekket om det er skader på tennene i nedre girhus?

Noen ide om hvorfor skiven havarerte?

Andre som har opplevd havari av denne skiven ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

De små bitene lå i bunn av øvre girhus,se bilde. Jeg ser det er bare et lite hull i bunn, hvor oljen går ned/opp. Jeg har ikke filtrert oljen, men har fått opp noen småbiter som lå sammen med disse fire store. Jeg har ikke sjekket tannhjulene i nedre girhus enda. Jeg også lurer på hvorfor denne har havarert, og om den har en medvirkende årsak til at giret ikke gikk så lett i fremover som det skulle.

Når det gjelder skiven som har sprukket lurer jeg på om du har økt turtallet for å få den i gir forover. Nedre tannhjulet som er forover gir og dersom kon kobler inn med for høyt turtall blir det stor støt belastning på denne skiven når den går i gir. Det er god plass for metall biter å finne veien ned i nedre gir hus. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden).  Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. 

• 3 måneder senere...
Scand 360 dc skrev On 11.9.2021 at 21.46:

Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden).  Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. 

Gjaldt dette alle typer VP drev eller bare DPH drevet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...