Scand 360 dc Startet 30.August.2021 Link til dette innlegget Startet 30.August.2021 Har noen gjort dette selv? Jeg vet hva som skal gjøres, men det er alltid greit med en beskrivelse, fra noen som har gjort dette før meg. Sitér dette innlegget Link to post
liten bris Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Takk, den videoen var nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 30.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Er det et nål lager i toppen her som skal byttes når man åpner? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 Det sitter nål lager i begge tannhjulene i øvre girhus. Det øvre har havarert for noen, enkle og bytte og koster noen hundre lapper. Relativ enkel jobb å gjøre men krever Mot hold som passer på akselen når du skal løsne den øverste mutteren som er links gjenget. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Scand 360 dc Svart 31.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Var det jeg hadde hørt også, da skal nål lager også byttes. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Bør man bytte shims også, eller kan man gjenbruke de som er der? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 31.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Etter hva jeg har hørt, trengs det ikke å byttes shims. Men de bør vist være av metall, og ikke plast. Jeg har bestilt alle deler nå, og skal starte på denne jobben. Har hatt problemer i sommer, med gir som går tregt (bruker lang tid)i fremover. Byttet til ny aktuator nå rett før opplag, men skal også få tatt denne jobben med bytte av kon i drevet. Har planer om å bruke litt slipepasta på gammel kon, slik at jeg kan bruke denne til å slipe lett i skålene hvor kon går imot. Så blir det å vaske rent,og montere alt sammen med ny kon og o ringer. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Hadde vært supert om du lager en liten arbeidslogg på det Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 31.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Ja jeg tenkte å legge ut noe. Jeg har nå åpnet drevet. Først av med topplokket, så av med drivakselen i front, så av med girveksleren. Alt er egentlig ganske enkelt bygd opp. Jeg lar shims ligge der de hører hjemme, og flytter ikke på dem underveis. Når jeg har plukket dette fra hverandre, så startet jeg med å pusse lett over anleggsflatene som kon låser imot. Disse var litt blankpolert, spesielt der kon'en låser giret i fremover. Når jeg hadde plukket ut aksel og nederste tannhjul, fikk jeg meg en overraskelse. Helt nederst under lager på nederste tannhjul, sitter det en tykk skive som ligger ned mot skjøten av akselen. Denne hadde gått i oppløsning(fire deler), og lå i biter nederst i øvre girhus. Når dette har skjedd vet jeg ikke, men at dette har gått bra er jo utrolig. Noe riper har det blitt på innsiden av huset, men ellers ser alt ok ut. Ny skive koster 900kr. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 1.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Er det noen som kan anbefale en trykktester til dph drev? Som man får kjøpt ferdig og klar til bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Mens jeg venter på deler, har jeg pusset anleggsflatene som kon går imot. Jeg smurte litt ventilslipepasta på gammel kon, og brukte den for å slipe opp den blankpolerte overflaten. Her ser dere også bilde av skive(nr 14) som har knekt å lå i deler inne i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 (redigert) Scand 360 dc skrev for 15 timer siden: ... Her ser dere også bilde av skive(nr 14) som har knekt å lå i deler inne i drevet. Når skive 14 gikk i knas, hvor ble de små bitene av? har disse fri vei gjennom det koniske lageret og ned i tannhjulene under (i nedre girhus) ? Har du filtrert oljen og sjekket for stålpartikler? (det mangler et hjørne og flere av kante ser flisete ut) Har du sjekket om det er skader på tennene i nedre girhus? Noen ide om hvorfor skiven havarerte? Andre som har opplevd havari av denne skiven ? Redigert 2.September.2021 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 De små bitene lå i bunn av øvre girhus,se bilde. Jeg ser det er bare et lite hull i bunn, hvor oljen går ned/opp. Jeg har ikke filtrert oljen, men har fått opp noen småbiter som lå sammen med disse fire store. Jeg har ikke sjekket tannhjulene i nedre girhus enda. Jeg også lurer på hvorfor denne har havarert, og om den har en medvirkende årsak til at giret ikke gikk så lett i fremover som det skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 DDa har delene kommet i hus, og drevet er montert sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.September.2021 Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 Flotte nyttige bilder Ypperlig deling Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Fin tråd? Demonterte du øvre girhus når du gjorde denne jobben? Hvis ikke, hvordan holdt du igjen når du strammet links mutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 8.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Ja jeg demonterte bare toppen, der kon holder hus. Jeg hadde en propell på, og stemplet denne fast med en trekloss, opp mot drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Når det gjelder skiven som har sprukket lurer jeg på om du har økt turtallet for å få den i gir forover. Nedre tannhjulet som er forover gir og dersom kon kobler inn med for høyt turtall blir det stor støt belastning på denne skiven når den går i gir. Det er god plass for metall biter å finne veien ned i nedre gir hus. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Scand 360 dc Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Ja det kan være en mulighet, jeg økte turtallet litt ved et par anledninger, for å forsøke å få den i gir. Kan godt være at dette har gjort at skiven sprakk. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden). Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 Jeg skal i gang med denne jobben på mine nå. Jeg har plastshims, og det er vel anbefalt å bytte disse. Er det bare å bytte til stålshims av samme tykkelse, eller må jeg kalkulere tykkelse på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 Vet ikke, Volvo byttet for meg våren 2021. Bør vel gå greit om du klarer å treffe riktig på tykkelsen her. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 16.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2022 Scand 360 dc skrev On 11.9.2021 at 21.46: Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden). Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. Gjaldt dette alle typer VP drev eller bare DPH drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 16.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2022 Vil tro det gjelder alle Volvo drev som har denne kon løsningen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.