Scand 360 dc Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Da er båten sjøsatt og testet. Det karakteristiske klunket fra DPH drevet, er nå tilbake igjen når båten settes i gir fremover. Alt virker som det skal, og giret tar like raskt i fremover som i bakk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Gratulerer med å ha fått "klunket" tilbake. Meget nyttig tråd med grasat fine bilder. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Deviasjon Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Henger meg på her - takk for flott og nyttig tråd ! D. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Scand 360 dc skrev On 1.9.2021 at 12.52: Er det noen som kan anbefale en trykktester til dph drev? Som man får kjøpt ferdig og klar til bruk? Fant du noe som kunne brukes som trykktester? Og så lurer jeg på om det trengs mye spesialverktøy for demontering og montering. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Nei det fant jeg ikke, det klarer du fint med vanlig verktøy. Ligger en del filmer på YouTube ang demontering osv av dph. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Scand 360 dc skrev for 8 timer siden: Nei det fant jeg ikke, det klarer du fint med vanlig verktøy. Ligger en del filmer på YouTube ang demontering osv av dph. Ok. Fant noen videoer så det ser greit ut. Hvordan synes du drevdusjen fungerer? Kan det bli for kaldt for øvre hus? Jeg har en Targa 31. Tung båt og tidvis lastet for langtur med ekstra drivstoff ++. Olja blir lett brent synes jeg. Hjelper dusjen? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 29.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 D Drevdusjen fungerer utmerket syns jeg. Jeg kan ikke tenke meg at det kan bli for kaldt for øvre hus, drevet har jo konstant kjøling i bunn, så det blir vel tilsvarende med drevkjøling i topp. Tenker det bare er bra for oss med singel D6 og relativt tunge båter. Fin brunfarge på oljen i høst, og ingen tegn på høy temp. Det er i øvre hus DPH har utfordringer med å bli kvitt varmen under plan fart. Hører også DPI kan har utfordringer med dette, så jeg er litt skuffet over av Volvo ikke har tatt dette mer på alvor. Du kan tenke deg kreftene som skal overføres i 90 graders vinkelen her, med båt på 8000kg og 440hk D6. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Scand 360 dc skrev for 3 timer siden: D Interessant bilde. Det gule området markerer vel området hvor det er olje? Det jeg lurer på er hvordan oljen sirkulerer. Hvis den gjør det. Hadde vel vært enkelt å lage en mekanisk pumpe som hadde sirkulert oljen mellom nedre og øvre hus Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 29.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Jeg tviler på at den sirkulerer veldig effektivt, den blander jo seg godt med vann, om du får lekkasje, så noe miks lager nok drivverket, men at den sirkulerer nok til å kjøle noe særlig er jeg skeptisk til. Det er et par steder det er ganske trangt for oljen å passere vertikalt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2024 Scand 360 dc skrev On 11.9.2021 at 21.46: Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden). Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2024 Jeg kommer også til å montere drevdusj på D4-260 - DPH. Tenker da mest på de gangene jeg skal fra Bunnefjorden og ut hele Oslofjorden i ett jafs. Selv om det er på en 26 fots DC som er betydelig lettere enn dine 8000 kg, så blir det lang tid uten kjøling til toppen av drevet. Tenker du også må ta hensyn når du skal over planterskelen. Da merkes nok tyngden best for drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2024 Har du mulighet til å legge ut delenr du trengte for jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Torsdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:51 Hei, jeg er i gang med prosjekt konbytte på mitt DPH drev og setter stor pris på denne tråden. Jeg sliter imidlertid litt med å få løsnet linksmutteren på toppen av akslingen. Jeg har montert bakre propell og lagt en trekloss mellom propell og drev for å holde igjen, men synes det svikter litt mye når jeg tar i for å løsne, så jeg turte ikke bruke mer kraft. Mulig det er bedre å sette på den fremre propellen, men da må jeg endre stativet drevet står i. Mulig jeg får løsnet den med muttertrekker - men skal jo helst kunne montere det igjen med riktig moment også. Noen som har erfaringer eller triks å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.