Jump to content

Fremgangsmåte for bytte av kon på volvo dph drev.

Scand 360 dc

Recommended Posts

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
Scand 360 dc skrev On 1.9.2021 at 12.52:

Er det noen som kan anbefale en trykktester til dph drev? Som man får kjøpt ferdig og klar til bruk?

Fant du noe som kunne brukes som trykktester? Og så lurer jeg på om det trengs mye spesialverktøy for demontering og montering.

Scand 360 dc skrev for 8 timer siden:

Nei det fant jeg ikke, det klarer du fint med vanlig verktøy. Ligger en del filmer på YouTube ang demontering osv av dph.

Ok. Fant noen videoer så det ser greit ut. Hvordan synes du drevdusjen fungerer? Kan det bli for kaldt for øvre hus? Jeg har en Targa 31. Tung båt og tidvis lastet for langtur med ekstra drivstoff ++. Olja blir lett brent synes jeg. Hjelper dusjen?

Screenshot_20211006-165544_SamsungInternet.jpg.bcc10bda03110ebe1fc75604fbf27245.jpgD

Drevdusjen fungerer utmerket syns jeg. Jeg kan ikke tenke meg at det kan bli for kaldt for øvre hus, drevet har jo konstant kjøling i bunn, så det blir vel tilsvarende med drevkjøling i topp. Tenker det bare er bra for oss med singel D6 og relativt tunge båter. Fin brunfarge på oljen i høst, og ingen tegn på høy temp.

Det er i øvre hus DPH har utfordringer med å bli kvitt varmen under plan fart. Hører også DPI kan har utfordringer med dette, så jeg er litt skuffet over av Volvo ikke har tatt dette mer på alvor. Du kan tenke deg kreftene som skal overføres i 90 graders vinkelen her, med båt på 8000kg og 440hk D6.

Scand 360 dc skrev for 3 timer siden:

Screenshot_20211006-165544_SamsungInternet.jpg.bcc10bda03110ebe1fc75604fbf27245.jpgD

Interessant bilde. Det gule området markerer vel området hvor det er olje? Det jeg lurer på er hvordan oljen sirkulerer. Hvis den gjør det. Hadde vel vært enkelt å lage en mekanisk pumpe som hadde sirkulert oljen mellom nedre og øvre hus

Jeg tviler på at den sirkulerer veldig effektivt, den blander jo seg godt med vann, om du får lekkasje, så noe miks lager nok drivverket, men at den sirkulerer nok til å kjøle noe særlig er jeg skeptisk til. Det er et par steder det er ganske trangt for oljen å passere vertikalt.

Scand 360 dc skrev On 11.9.2021 at 21.46:

Fikk tips fra lokal volvoforhandler for å bevare denne giringen bedre. Når du har satt båten i gir fremover på tomgangsturtall, lar de fleste båten gå en stund fremover på laveste turtall(putrer utover fjorden).  Dette er med på å slite ekstra på kon, da denne setter seg mer fast, jo mer belastet giret blir. Han anbefalte meg å øke turtallet litt etter at båten hadde gått litt fremover i gir, for å så heller sleppe den ned på tomgang om jeg bare skulle sakte ut fjorden. Da setter kon seg skikkelig fast, og du unngår at kon slurer under lav belastning over langere tid. Sikkert lurt å ha som en liten rutine, for å bevare funksjonen i giret bedre. 

:thumbsup:

Jeg kommer også til å montere drevdusj på D4-260 - DPH. Tenker da mest på de gangene jeg skal fra Bunnefjorden og ut hele Oslofjorden i ett jafs. Selv om det er på en 26 fots DC som er betydelig lettere enn dine 8000 kg, så blir det lang tid uten kjøling til toppen av drevet. Tenker du også må ta hensyn når du skal over planterskelen. Da merkes nok tyngden best for drevet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...