Jump to content

Ønsker å høre erfaringer. Yamarin 56br med 100hk yamaha

Sjørøver90

Recommended Posts

Hei, er ny her på forumet men har lest i mørket i mange år ? etter mye leting osv finner jeg ikke mye beskrevet om yamarin 56 br med 100hk og i samme slengen 63 br om noen har erfaring med disse båtene. Så da lurer jeg på om noen har erfaring med disse båtene og vil dele noen ord ?

(jeg har lest alt av tester på disse) 

Redigert av Sjørøver90 (see edit history)

Det er ca 3-4 knop i forskjell tenker jeg.  36,5 knop med 100hk og 39,5 med 115hk. Ihht yamaha kjørefakta. Det funker helt fint med 100hk, hvis det stort sett er 1 og 2 i båten. Hvis du skal være mye 4 og 5, evt. mye vannskikjøring vil det være fordel med 115 hk.

Med 115 hk får du større marsjfarts  område, lavere støy ved samme fart, kommer lettere i plan og antagelig tilnærmet samme forbruk ved samme hastighet. 

Det er mange som anger på å ha kjøpt båt med for liten motor.....

Når det gjelder 63br ville jeg absolutt heller hatt den enn 56br. Det er nok stor forskjell på hvordan de to oppleves i bruk. 

Jeg har ikke så mye erfaring, men prøvekjørte en brukt 56sc med Yamaha 100hk i 2016. Den var det mye løse beslag og skruer på, og ga et veldig dårlig kvalitetsintrykk på meg. Rekker var også løse og festet med plateskruer. Synes den var dau, og lite respons på trim. Dagen etter, prøvekjørte jeg en brukt Sting 530 med 75etec. Det ble bare et bredt glis i forhold, og det er den jeg har fortsatt i dag. Jeg opplevde det som natt og dag, helt annen respons på trim, og en fantastisk sjøbåt.  Morsom å kjøre, kan være litt lite med 75 å leke seg på flatt vann, men drar wakeboard så det griner. Opplevde Yamarin som skranglete, men Stingen som fast og fin. Har slept den litt, men ungdommene kjører stort sett selv. Følger Viknesen i det været vi gidder å kjøre i, og har gått Moss-Fjellbacka i et strekk. Ingenting har løsnet eller røket. Og den var billigere også. 

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

Den var det mye løse beslag og skruer på, og ga et veldig dårlig kvalitetsintrykk på meg.

Dette kjenner jeg ikke igjen fra den jeg har erfaring med. Båten virket godt sammenskrudd. Det var en 07 modell. 

Jeg kjenner til at noen av 56 serien har fått vann i dobbeltbunn, som ikke lar seg drenere ut dreneringspluggen. Det kan visst bli et betydelig antall liter. Kanskje derfor den var dau...

Mort1 skrev for 11 timer siden:

Dette kjenner jeg ikke igjen fra den jeg har erfaring med. Båten virket godt sammenskrudd. Det var en 07 modell. 

Jeg kjenner til at noen av 56 serien har fått vann i dobbeltbunn, som ikke lar seg drenere ut dreneringspluggen. Det kan visst bli et betydelig antall liter. Kanskje derfor den var dau...

Tviler på at det var noe vann i, for den lå normalt på vannet(første jeg ser på). Var nok en 2014ish modell. Føltes bare som lite punsj egentlig. Som sagt, kun erfaring med prøvekjøring av denne ene. Ga ikke inntrykk av å være mishandlet ellers heller. Det var prøvekjøringen av Stingen dagen etter, som virkelig ga bekreftelsen på følelsen, og kontrasten.

Synes sting er veldig fine båter, men nå vil vi ha bowrider. Vi har per idag en skjærgårsjeep som vi har vært veldig fornøyd med. Dette skrangling osv i yamarin har jeg ikke opplevd ved noen av båtene jeg har prøvekjørt, så får ikke håpe det er tilfelle :) Har inntrykk av at yamarin er god kvalitet. 

et spørsmål til deg @Gullfisk Sting med 75hk hva får du i toppfart med denne? har hørt at skroget skal være godt og at den klarer seg med litt mindre motor og at planingsterkel er lav på disse båtene. Godt å høre du er fornøyd og takk for tilbakemelding :)

Jeg endte forøvrig opp med å gå for en yamarin 56 br 100hk, hydr. styring, integrert plotter fra garmin og trimflaps. Så får vi se hva dommen blir når den kommer hjem. Skal oppdatere da. Jeg som går fra en capelli 500 med 60hk blir nok helt sikkert fornøyd. Skal sies at capelli 500 har jeg vært utrolig fornøyd med alle år jeg har hatt denne. Til tross for liten båt er det god plass og fin planløsning, men helt sikkert ikke helt på kvalitets nivå du finner hos nordkapp, yamarin og askeladden (og selvfølgelig sting)

Sjørøver90 skrev for 2 timer siden:

Synes sting er veldig fine båter, men nå vil vi ha bowrider. Vi har per idag en skjærgårsjeep som vi har vært veldig fornøyd med. Dette skrangling osv i yamarin har jeg ikke opplevd ved noen av båtene jeg har prøvekjørt, så får ikke håpe det er tilfelle :) Har inntrykk av at yamarin er god kvalitet. 

et spørsmål til deg @Gullfisk Sting med 75hk hva får du i toppfart med denne? har hørt at skroget skal være godt og at den klarer seg med litt mindre motor og at planingsterkel er lav på disse båtene. Godt å høre du er fornøyd og takk for tilbakemelding :)

Topper vel på 32kn ca. Tåler endel skvalpete motsjø i god fart uten særlig slag, når man klemmer ned nesa litt/trimmer inn. Relativt skarp i baugen. Også går den også fint med å trimme ut, i motsjø  i mer moderat fart. Kjører mye 20-25 da jeg synes den går best der.

Gratulerer med båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...