Fred Startet 13.November.2005 Link til dette innlegget Startet 13.November.2005 (redigert) En båt jeg hadde for en stund siden. Noen som vet noe mer enn meg om denne? Har ikke sett noen av disse i Norge. Vurderte på den tiden å bytte til en såkalt cleaver propell for å få ytterligere noen knop av 16 fotern. Med den opprinnelige motoriseringen (johnson 110 vro) gjorde den 42,1 på gps. Vet dere hvor mange knop jeg kunne vunnet ved å montere en heftig cleaver? Altså en propell som brukes i race sammenheng da... Redigert 13.November.2005 av Fred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 13.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 15.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Fikk et kraftig slag på øverste bildet her ja.. av egen vilje da men Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 21.November.2005 Link til dette innlegget Svart 21.November.2005 Joda, theri big fun er godt kjent for meg! Produsert av Terhi boats i Finland, importert til Norge av Svein Laregg fram til han døde for et par år siden. Svein Laregg importerte også de Canadiske Campion båtene. Båden er produsert i abs plast, og er såkalt usenkbar. BÅten var godkjent for 75 hk, mener jeg å huske.å Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.November.2005 Link til dette innlegget Svart 21.November.2005 Fred skrev: Vurderte på den tiden å bytte til en såkalt cleaver propell for å få ytterligere noen knop av 16 fotern. Tja, tviler på at du hadde fått noe som helst. Med motoren så høyt at den ville fått noen effekt, tviler jeg på at du ville fått den på plan. Og skulle du fått den i plan, ville du mistet kjølevannet. Tror nok at en sånn propell også hadde betinget hydraulisk heis og nosecone eller pickup. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ivar Svart 21.November.2005 Link til dette innlegget Svart 21.November.2005 Fred skrev: Vet dere hvor mange knop jeg kunne vunnet ved å montere en heftig cleaver? Altså en propell som brukes i race sammenheng da... Spørs vel hva slags propell du hadde fra før , og hvor godt den passet til båten, monteringshøyde osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred Svart 22.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2005 Hydraulisk heis ja.. riktig.. men hva er nosecone og pickup? Når man bruker en cleaver propell, er det da gunstig at den propellen jobber i overflaten kontra lenger ned? og kjøling må altså modifiseres i tilfelle? Jasså, så det er han som tok inn båtene ja... riktig riktig.. Har hørt at en cleaverpropell ikke er noe tess på lavt turtall ja.. og at man da også kan slite med å få båten " i gang" .. men når den først får skikkelig tak, vil man ikke kunne vinne 5-6 knop under optimale forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.November.2005 Link til dette innlegget Svart 22.November.2005 Med en agressiv propell kan det være vrient å få så mye turtall at båten går på plan. Det må brukes tjuvtriks. Noen "kortslutter" propellen ved å slippe ut eksos foran propellbladene slik at turtallet blir høyt nok til å få båten på plan. Nå tror jeg vel ikke det er så mye mer å hente med Terhi'en, men skulle det gå enda fortere, vil båten begynne å wobble. En erfaren fører med presis styring kontrollerer dette, men for å redusere wobblingen må motoren høyere på speilen. Da kommer kjølevannsinntaket over vann. Da kan man enten montere en nosecone som henter vann rett foran propellen, eller en pick-up som henter vann ved hjelp av et forovervendt inntak på underkant av akterspeilen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fred Svart 27.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Ok.. riktig riktig.. så dere mener at båten ikke er bygget for noe mer enn 42 knop uansett.. så kan ikke hente noe uten å gjøre store utbedringer på den? Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2007 Savner denne båten noenganger.. var ganske gøy å kjøre.. regner med at den nye eieren har kostet på endel utbedringer hva gjelder fartspotensial. Han drev nemlig med drag-kjøring på g.moen og var motorexpert. 42 knop var greit på den båten. I mye skjø ble det spennende å beholde kontrollen i høy fart. Ei venninne av meg fikk nyrebekkenbetennelse av å sitte på også.. ikke helt fornøyd. Men det var ikke en båt.. et leketøy er mer riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.