Jump to content

Terhi Big Fun 1600S

Fred

Recommended Posts

En båt jeg hadde for en stund siden.

Noen som vet noe mer enn meg om denne? Har ikke sett noen av disse i Norge.

Vurderte på den tiden å bytte til en såkalt cleaver propell for å få ytterligere noen knop av 16 fotern. Med den opprinnelige motoriseringen (johnson 110 vro) gjorde den 42,1 på gps. Vet dere hvor mange knop jeg kunne vunnet ved å montere en heftig cleaver? Altså en propell som brukes i race sammenheng da...

Bilde

Redigert av Fred (see edit history)

Joda, theri big fun er godt kjent for meg! Produsert av Terhi boats i Finland, importert til Norge av Svein Laregg fram til han døde for et par år siden. Svein Laregg importerte også de Canadiske Campion båtene. Båden er produsert i abs plast, og er såkalt usenkbar. BÅten var godkjent for 75 hk, mener jeg å huske.å

Vurderte på den tiden å bytte til en såkalt cleaver propell for å få ytterligere noen knop av 16 fotern.

Tja, tviler på at du hadde fått noe som helst.

Med motoren så høyt at den ville fått noen effekt, tviler jeg på at du ville fått den på plan.

Og skulle du fått den i plan, ville du mistet kjølevannet. Tror nok at en sånn propell også hadde betinget hydraulisk heis og nosecone eller pickup.

Store Norske Kullseilingskompani.

Vet dere hvor mange knop jeg kunne vunnet ved å montere en heftig cleaver? Altså en propell som brukes i race sammenheng da...

Spørs vel hva slags propell du hadde fra før , og hvor godt den passet til båten, monteringshøyde osv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hydraulisk heis ja.. riktig.. men hva er nosecone og pickup?

Når man bruker en cleaver propell, er det da gunstig at den propellen jobber i overflaten kontra lenger ned? og kjøling må altså modifiseres i tilfelle?

Jasså, så det er han som tok inn båtene ja... riktig riktig..

Har hørt at en cleaverpropell ikke er noe tess på lavt turtall ja.. og at man da også kan slite med å få båten " i gang" .. men når den først får skikkelig tak, vil man ikke kunne vinne 5-6 knop under optimale forhold?

Med en agressiv propell kan det være vrient å få så mye turtall at båten går på plan. Det må brukes tjuvtriks. Noen "kortslutter" propellen ved å slippe ut eksos foran propellbladene slik at turtallet blir høyt nok til å få båten på plan.

Nå tror jeg vel ikke det er så mye mer å hente med Terhi'en, men skulle det gå enda fortere, vil båten begynne å wobble. En erfaren fører med presis styring kontrollerer dette, men for å redusere wobblingen må motoren høyere på speilen. Da kommer kjølevannsinntaket over vann. Da kan man enten montere en nosecone som henter vann rett foran propellen, eller en pick-up som henter vann ved hjelp av et forovervendt inntak på underkant av akterspeilen.

Store Norske Kullseilingskompani.

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Savner denne båten noenganger.. var ganske gøy å kjøre.. regner med at den nye eieren har kostet på endel utbedringer hva gjelder fartspotensial. Han drev nemlig med drag-kjøring på g.moen og var motorexpert. 42 knop var greit på den båten. I mye skjø ble det spennende å beholde kontrollen i høy fart. Ei venninne av meg fikk nyrebekkenbetennelse av å sitte på også.. ikke helt fornøyd. Men det var ikke en båt.. et leketøy er mer riktig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...