Jump to content

Interesse for undervannstjenester(skrape propell, bilder, skifte anode osv.)

ivilix

Recommended Posts

Hei! 

Er student i Oslo og dreven fridykker. Jeg vurderer sterk å lage et lite enkeltmannsforetak hvor jeg gjør enkle tjenester for båteiere under vann. Tenker for eksempel på å tilby bilder under båten (for å se på groe, rur, propell og generell status). Kan også skrape båt/proprell, skifte anoder og lignende tjenester. Tror dere dette er noe folk er villig til å betale for? Alternativet er jo enten at båten må på land, betale svart eller leie svindyre yrkesdykkere.  Tror dere folk er villig til å betale si 500kr for å få en status/bilder/film av båten.  Er oppvokst med sjøen og dreven på båt, så vet hva jeg skal se etter. Tar gjerne imot tips til markedsføring, andre arbeidsoppgaver og lignende. 

Mvh Eivind

Erik skrev 14 minutter siden:

Jeg kunne vurdert å betale en 500 lapp for å skifte sink og dra av det verste på propellen. Men dette er seilbåt drev, så tror kanskje ikke fridykking er mulig hos meg? Er uansett ikke i Oslo, men svarer for gallupen sin del.

Takk for svar! Ser ikke noe problem i at det er seilbåt-drev, kan nok ta nokså store arealer. Dybden skal heller ikke være noe problem.

shipahoy skrev 13 minutter siden:

Jeg bytter anode på seildrevet uten annet enn dykkermaske, men våtdrakt hadde nok gjordt det mer behagelig.

Ser ikke bort fra at du må forholde deg til mange regler hvis du skal ta betalt for dette?

Alt jeg har funnet av regler på arbeidstilsynets sider og lovdata omhandler dykking som bli definert av tilførsel av luft. Står at fridykking ikke er anbefalt, men ikke noe regler om omhandler fridykking. 

pacuare skrev 18 minutter siden:

Stort sett trenger en dykkerutstyr for å få gjort noe. Bytte anoder for eksempel. Vaske båt under tar lett en time. Stort sett tar jeg frem flaskene når noe må gjøres, selv om det er mye raskere med badebukse og maske. Tror lett det blir bomtur uten luft, så betalingsviljen kan mangle. Men du kan løse noe, og betalingsvilje er der. 

Takk for svar! Bør da ikke være noe problem å skrape en propell (skjellene sitter løsere under vann) eller skifte anode. Kan komfortabelt og trygt være nede i et minutt og to så med å dele oppdraget i flere dykk så ser jeg for meg at det bør gå fint. 

Jeg tenker at det kan være lett å gjennomføre enkle oppgaver, så det er praktisk gjennomførbart. Med egen rask båt/bil strategisk plassert for rask service i folketette områder kan det også bli litt omsetning. 

Men, skal du registrere et selskap og ta betalt for tjenesten er det plutselig litt mer utfordring. 

Loverket for fritidsdykking er tynt men som alt nevnt over; 

"Fridykking

Arbeidstilsynet advarer mot fridykking i arbeidssammenheng. Fridykking er dykking uten bruk av tilført pusteluft, der dykkeren holder pusten under vann.
Arbeid i overflaten der det brukes flytevest regnes ikke som dykking. Ved fridykking har dykkeren et svært begrenset luftforråd, noe som representerer et betydelig faremoment. En fridykker som setter seg fast vil være i umiddelbar livsfare. "

Videre... 

"Oppdragsgiver har ansvar for å kontrollere at oppdragstakers internkontroll samsvarer med egne krav til sikkerhet og internkontroll"

Enkeltmannforetak har også krav til internkontroll (hms håndbok) når du selger forbrukertjenester. 

Jeg vet ikke helt, men regner med det er krav til personskadeforsikring, og da kommer det egne krav til trygg arbeidsplass. Det blir ikke veldig lett når arbeidstilsynet har skrevet de ordene over. 

Så hvis du oppretter et selskap og gjør det skikkelig, kan det være du ikke klarer å følge en del av kraven uten betydlig økte kostnader. 

Men hvis du leser gjennom de relevante lover og setter deg skikkelig inn i det så kan det finnes unntak etc. Hvis du finner ut at det er "umulig" så har du lært noe, så vinn-vinn. ?

Jeg jobbet som dykkeinstruktør og hadde vel da klasse S. De har nå byttet til klasse A, og jeg har ikke fulgt med i tiden. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
ivilix skrev 19 minutter siden:

Kan komfortabelt og trygt være nede i et minutt og to så med å dele oppdraget i flere dykk så ser jeg for meg at det bør gå fint. 

Det er ikkje meininga å fornærme deg no, men har du erfaring med slikt arbeid som du ser for deg?

Eg greier også fint å fridykke i eit minutt-halvanna. Men det å skrubbe ein båt på undersida krev ein heil del kroppsarbeid og reduserar dykketida drastisk.

Thomas_h skrev 43 minutter siden:

Jeg tenker at det kan være lett å gjennomføre enkle oppgaver, så det er praktisk gjennomførbart. Med egen rask båt/bil strategisk plassert for rask service i folketette områder kan det også bli litt omsetning. 

Men, skal du registrere et selskap og ta betalt for tjenesten er det plutselig litt mer utfordring. 

Loverket for fritidsdykking er tynt men som alt nevnt over; 

"Fridykking

Arbeidstilsynet advarer mot fridykking i arbeidssammenheng. Fridykking er dykking uten bruk av tilført pusteluft, der dykkeren holder pusten under vann.
Arbeid i overflaten der det brukes flytevest regnes ikke som dykking. Ved fridykking har dykkeren et svært begrenset luftforråd, noe som representerer et betydelig faremoment. En fridykker som setter seg fast vil være i umiddelbar livsfare. "

Videre... 

"Oppdragsgiver har ansvar for å kontrollere at oppdragstakers internkontroll samsvarer med egne krav til sikkerhet og internkontroll"

Enkeltmannforetak har også krav til internkontroll (hms håndbok) når du selger forbrukertjenester. 

Jeg vet ikke helt, men regner med det er krav til personskadeforsikring, og da kommer det egne krav til trygg arbeidsplass. Det blir ikke veldig lett når arbeidstilsynet har skrevet de ordene over. 

Så hvis du oppretter et selskap og gjør det skikkelig, kan det være du ikke klarer å følge en del av kraven uten betydlig økte kostnader. 

Men hvis du leser gjennom de relevante lover og setter deg skikkelig inn i det så kan det finnes unntak etc. Hvis du finner ut at det er "umulig" så har du lært noe, så vinn-vinn. ?

Jeg jobbet som dykkeinstruktør og hadde vel da klasse S. De har nå byttet til klasse A, og jeg har ikke fulgt med i tiden. 

Takk for utfyllende svar! 

Er de samme reglene jeg har lest meg opp på. Jeg tolker de reglene/avsnittene  som at det gjelder om aktiviteten er arbeidsdykking. Første avsnitt på samme side definerer arbeidsdykking som: 

"arbeidsoppdrag under vann ved hjelp av tilført pustegass". Slik jeg tolker det vil da fridykking være unntatt disse reglene(men at det anbefales mot).

image.png.97416ef37c074581c560019db1f3f08d.png

Skal sette en jurist-venn på saken, så får jeg se hva det blir til :)

per-pusling skrev 51 minutter siden:

Det er ikkje meininga å fornærme deg no, men har du erfaring med slikt arbeid som du ser for deg?

Eg greier også fint å fridykke i eit minutt-halvanna. Men det å skrubbe ein båt på undersida krev ein heil del kroppsarbeid og reduserar dykketida drastisk.

Takk for innspill :)

Setter pris på det!

Har litt erfaring, men ikke sinnsykt mye. Mulig at det er litt mye å ta på seg et helt skrog, men om det kun er lett skrubb og ikke skraping av rur så tror jeg det vil la seg gjøre. Men tenker hovedsakelig på mindre jobber som skraping av propell og småting. 

Reglene i p 26 gjelder alt arbeid under forhøyet trykk. Der kommer fridykking inn, og hele balletten med fullt utstyr, reservedykker,sertifikater, dykkeleder med ekstra opplæring hvert 5 år, luft fra overflaten osv gjelder.

I praksis ikke mulig å gjøre lovlig uten mye opplæring, minst 4 mann og mye utstyr.

Hele regla gjelder om du påtar deg å hente en lommebok på 2 m dyp på badestranda.

Skal du gjøre dette må du nok hoppe bukk over regelverket og han som leier deg blir medansvarlig.

Mons

ivilix skrev 22 minutter siden:

Er de samme reglene jeg har lest meg opp på. Jeg tolker de reglene/avsnittene  som at det gjelder om aktiviteten er arbeidsdykking. Første avsnitt på samme side definerer arbeidsdykking som: 

Enig i det, men kravet til internkontroll, hms og forsikring etc er fortsatt relevant. 

Men en jurist-venn er nok en god start for å finne en god vei gjennom upløyd mark. Hadde vært kjekt om fu fikk det til. Lykke til. ?

mons skrev 10 minutter siden:

Reglene i p 26 gjelder alt arbeid under forhøyet trykk

Greit å ta med hele overskriften på kapittel 26 for å tydligjøre det;

Kapittel 26
Om sikkerhet og helse ved arbeid under vann eller økt omgivende trykk

Kapittel 26 ligger under arbeidsmiljølovens fjerde del: Krav til annet risikoutsatt arbeid. 

Jeg vil tro fridykking faller under det. 

Når det er sagt KAN selvstendige næringsdrivense være utelatt fra aml, men tror ikke det gjelder her. Men det kan jurister sjekke nærmere. 

ivilix skrev 51 minutter siden:

Har litt erfaring, men ikke sinnsykt mye. Mulig at det er litt mye å ta på seg et helt skrog, men om det kun er lett skrubb og ikke skraping av rur så tror jeg det vil la seg gjøre. Men tenker hovedsakelig på mindre jobber som skraping av propell og småting

Veldig stor forskjell på båtstørrelse. En 30 foter får du vasket veldig mye med hodet over vann, og det som ligger langt under er mulig å vaske. På en 50 foter er det veldig mye areal som ligger langt under vann, dermed blir det veldig tungt. Ville holdt meg til små båter hvis jeg skulle vaske hele båten. 

Kjøp eventuelt en sugekopp til å holde deg fast i. 

Masse advokater med hms komplekser her, du får iallefall gratis innføring i hva du ikke skal gjøre. 

For å svare på det du spør om, absolutt interresant, synes det var en god ide for å tjene seg noen ekstra kroner. Hadde nok fint betalt deg 500 for en slik jobb. 

Med forbehold at du vet hva du driver med :) 

lykke til med foretaket, og vær forsiktig :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Fra AML:

§ 1-2.Hva loven omfatter

(1) Loven gjelder for virksomhet som sysselsetter arbeidstaker, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt i loven.

Enkeltmannsforetak anbefaler jeg aldri til noen: Du kan bli stilt ansvarlig for det du gjør.

I AS taper du i verste fall egenkapitalen, som utgjør min 30.000,-.

I enkeltmannsforetak kan du bli gjeldslave for resten av livet (etter at alt av verdier du måtte ha er beslaglagt).

Når du gjør dette i næring, blir du også enten en 'svindyr yrkesdykker', eller en kriminell som hopper over aller forskriftene.:wink:

Spurte her av ren nysgjerrighet om noen vet om noen særregler for dykking og enkeltmannsforetak som trådstarter spurte om. Vurdering angående risiko får trådstarter ta selv.  Å stemple noen som kriminelle for å ikke følge AML når de ikke er underlagt denne er i min verden å dra det for langt, heldigvis har rettsstaten Norge av samme oppfatning. Avkortning i livs og uføreforsikring må du nok regne med hvis du er for risikovillig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...