Jump to content

Båtliv om vinteren

sjøulv

Recommended Posts

Hei! 

Har lest en del om bruk av båt i vinterhalvåret, og det burde vel ikke være umulig. Men Trøndelag kan være brutal med kulde osv. Derfor håper jeg noen kan svare på: vil kondens/frost i separat tank/bensinslange til påhengeren  være ett problem, og hva med frostskader i båt som jeg drar opp etter bruk?  (kan ikke ligge ute pga fare for sjøis) vil en påhengsmotor tåle slik vinterbruk når den ikke ligger på vannet hele tiden? Håper dere kan hjelpe med dette:-) 

Båt har vært brukt om vinteren i Norge siden de ble laget av skinn og reimer. Båter av furu, gran, eik, stål, aluminium holder helt utmerket. Påhengsmotorer har ikke noe problem, så lenge det ikke står vann i girhuset. Kondens forfektes stort sett av de som ikke tror på fysikken. Så, tut og kjør, går så bra atte! NB, det er ikke bare i Trøndelag det er kaldt om vinteren.

På kystvakta (kv nord) i hine dager hadde vi en RIB av noe slag med påhengsmotor. Den båten ble satt ut og heist opp igjen i all slags vær året gjennom uten noe problem. -15 i fjordene i Finnmark var ikke noe problem for drivstoff og motor ihvertfall. Bare sørg for drenering så eventuelt regnvann ikke fryser i bunn av båten 

/happy

Jeg har brukt båt om vinteren noen sesonger. Jeg vet ikke hva slags båt du har, men jeg hadde en askeladden med påhengsmotor. Det gikk greit å bruke den om vinteren, men det var likevel noen utfordringer. 

Når det snødde måtte jeg for eksempel måke snø av båten. Når det var sludd og/eller regn med påfølgende frost kunne det bli mye is i båten. Det hjalp ikke med drenering/lenser fordi det vannet frøs til is kjapt når temperaturen sank. Det kan i verste fall føre til at båten synker hvis den ligger på vannet. 

Jeg hadde båten et par sesonger på henger og et par sesonger på vannet. Når båten sto på henger fikk jeg brukt den mindre enn når den lå ute fordi det ble ekstremt glatt å sjøsette båten på vinteren. 

Når det er veldig kaldt ute er det viktig at alt vannet blir drenert ut av påhengsmotorer, hvis ikke kan det i teorien fryse og ødelegge motoren. Det kan også danne seg is i impeller som kan skade denne. Jeg hadde god erfaring med å lagre båten på vannet med motoren tiltet ned i vannet. Da frøs det ikke. På land er de viktig at man setter  motoren i en posisjon som får det meste av vannet til å renne ut. 

Jeg vil bare legge til at jeg hadde litt problemer til tider med at tauverk og låser frøs om vinteren. Jeg fikk derfor ikke alltid til å løsne fortøyningene. Tauene var harde som stål. Jeg hadde også problemer med at gass wire til motor frøs fast noen ganger slik at jeg ikke kunne gi gass. Da ble det heller ikke noen båttur. 

Hadde min 40 yamaha i drift hele vinteren i fjor, i Trondheimsfjorden. og den lå stille i 3 ukers perioder mens jeg var på jobb. Hadde den nedtiltet for å tømme hele motor for sjøvann, vil tro det samme er lurt hvis du har den på land etter bruk. Altså motor stående så det ikke fanges vann som kan fryse innvendig. Les instruksjonsboken for din motor ang dette. 

Motor startet hver gang, selv i 20 minus. Hadde separat filter jeg drenerte iblandt men var ikke plaget med verken kondens eller vann av noe slag. Er toppers å være på sjøen på fine vinterdager! 

Som nevnt vil jo selvlensing osv fryse hvis den ligger på havet over tid, må følges med. Regnvann / snøsmelt er lettere enn sjøvann så blir liggende øverst i slangene/dreneringen, og vil fryse på de kaldeste dagene. Men høres ut som den ikke blir liggende alene på månedsvis uten oppsyn så, kjør på og skitt fiske. 

sjøulv skrev 1 time siden:

Takk for all god info og råd. Skal se det blir noen fisketurer utpå fjorden i vinter. Kommer til å ta obligatorisk høstservice, men kjøring i ferskvann blir da unødvendig vil jeg tro? Bruker vanligvis presenning på båten(pioner 15/yamaha 20hk) om vinteren. Den kan jeg jo fortsatt trekke over når båten er trukket opp. 

Presenning er bra. Jeg brukte presenning på min også når den var på land, men med mye våt snø kunne denne bli trykt flat. Bør ha en kraftig vinkel slik at snø faller av. Husk også at den kan bli tatt av vinden. Jeg opplevde også at presenninger ikke alltid var helt tett. Var så fornøyd helt til jeg oppdaget at det var et svømmebasseng i båten. 

Det gjør ikke noe å kjøre den i ferskvann når du tar service på den. Viktig at du får tømt motoren etterpå bare. Eventuelt kan du bruke litt miljøvennlig frostvæske. Motoren har godt av å bli kjørt i ferskvann av og til. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Jeg har hatt min 16 fots fiskebåt med påhenger i bruk 3 vintere, og regner med at den skal ut i år også. 

Når min er ute om vinteren så ligger den i båthavna hele tiden , og det viktigste er å unngå frostspreng i motor. Ikke noe stort problem på Sørlandet til vanlig for å si det slik... (lite sprengkulde her).

Når du tar båt opp på tilhengeren, ville jeg tiltet motor ned slik at hele stammen blir drenert. 

Sørg for at det ikke ligger vann i selvlensing (hvis det er et slikt støpt hull) når båt settes på land. Renner normalt tom hvis båten settes med baugen litt høyere...

Hvis veldig kaldt på land er drt kanskje dette jeg er mest nysgjerrig på selv: 

Hvis det er veldig kaldt på land og du setter ut båten og titter ned motoren så lurer jeg på om man bør starte motor så raskt som mulig, slik at man får sirkulasjon i vannet? - Aluminium leder jo varme raskt, så ved å tilte ned en -15C stamme i kaldt vann så kan det jo teoretisk fryse ganske raskt i tynne rør? Men starte raskt gir jo bevegelse i vannet med dertil hindring av frysing? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:

Jeg har hatt min 16 fots fiskebåt med påhenger i bruk 3 vintere, og regner med at den skal ut i år også. 

Når min er ute om vinteren så ligger den i båthavna hele tiden , og det viktigste er å unngå frostspreng i motor. Ikke noe stort problem på Sørlandet til vanlig for å si det slik... (lite sprengkulde her).

Når du tar båt opp på tilhengeren, ville jeg tiltet motor ned slik at hele stammen blir drenert. 

Sørg for at det ikke ligger vann i selvlensing (hvis det er et slikt støpt hull) når båt settes på land. Renner normalt tom hvis båten settes med baugen litt høyere...

Hvis veldig kaldt på land er drt kanskje dette jeg er mest nysgjerrig på selv: 

Hvis det er veldig kaldt på land og du setter ut båten og titter ned motoren så lurer jeg på om man bør starte motor så raskt som mulig, slik at man får sirkulasjon i vannet? - Aluminium leder jo varme raskt, så ved å tilte ned en -15C stamme i kaldt vann så kan det jo teoretisk fryse ganske raskt i tynne rør? Men starte raskt gir jo bevegelse i vannet med dertil hindring av frysing? 

I Norge er det vanligvis ikke minusgrader i sjøen, men unntak av enkelte steder nord for polarsirkelen. Temperaturen holder seg jevnt på pluss siden under overflaten. Vannet på overflaten kan være kaldere og fryse. Det anbefales å ha motoren tiltet ned om vinteren når det er minusgrader. Det er fordi sjøen skal hindre at det fryser siden temperaturen i vannet stort sett er over 0 grader, og saltinnholdet gjør at frysepunktet økes. Hvis det er så kaldt at isen i havnen fryser og båten blir stående fast i isen burde ikke båten ligge ute i utgangspunktet. Da er det ikke bare fare for at motoren får skader. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

@Knallipadden, jeg tenkte på at hvis båten står på henger i -15C og sjøsettes, og motor står nedtiltet litt før man får startet den. Da er jeg usikker på om det kan bli isdannelse inni stammen.

Metallet holder -15C og ved å tilte undervannshuset ned i kaldt sjøvann  er det da mulighet for isdannelse i vannpumpe/ stigrøret for kjølevannet?

Jeg har aldri prøvd ut å se om det vil kunne skje. Alu leder jo raskt bort varme, og et kaldt sjøvann kan jo da bli kaldere og fryse?

Når sjøvannet er i bevegelse er det jo ikke noe stress, for da vil det jo hele tiden pumpes inn nytt vann og undervannshuset vil varmes av det samt av eksosen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Takk for alle gode råd. Ja, hvor sikker er man på å unngå frostskader på kjølesystem og impeller ved å la motor tilte ned?(båten blir som sagt dradd opp etter bruk) Ser for meg at det uansett vil stå litt vann der. Sist vinter lå det på 20-30 minus i perioder. Da er ikke jeg på sjøen for å si det sånn. Og jeg kan jo ikke kjøre motor i frostvæske hver gang. Fort gjort å krisemaksimere på forhånd, men mange her har jo gode erfaringer. 

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

@Knallipadden, jeg tenkte på at hvis båten står på henger i -15C og sjøsettes, og motor står nedtiltet litt før man får startet den. Da er jeg usikker på om det kan bli isdannelse inni stammen.

Metallet holder -15C og ved å tilte undervannshuset ned i kaldt sjøvann  er det da mulighet for isdannelse i vannpumpe/ stigrøret for kjølevannet?

Jeg har aldri prøvd ut å se om det vil kunne skje. Alu leder jo raskt bort varme, og et kaldt sjøvann kan jo da bli kaldere og fryse?

Når sjøvannet er i bevegelse er det jo ikke noe stress, for da vil det jo hele tiden pumpes inn nytt vann og undervannshuset vil varmes av det samt av eksosen.

Jeg tror ikke det er et problem. Som du sier selv leder metallet varmen godt, så når man tilter en iskald motor ned i vann som er varmere vil delen som er nedsenket i vann få samme temperatur kjapt. Det er vel et større sjanse for at det er is i motoren fra før. Det er ikke lett å drenere ut alt. Når jeg har brukt båt om vinteren har jeg alltid startet båten tidlig før jeg er klar med alt annet. Da får den litt tid til å varme seg opp før jeg kjører, og jeg får sett om den går som den skal og om kjølingen fungerer. Eventuell is får også tid til å tine opp. 

Vil bare skyte inn at det er en fordel med full drivstoff tank hvis man vil unngå kondens problemer. Mindre luft i tanken gir mindre sjanse for kondens. 

sjøulv skrev 9 minutter siden:

Takk for alle gode råd. Ja, hvor sikker er man på å unngå frostskader på kjølesystem og impeller ved å la motor tilte ned?(båten blir som sagt dradd opp etter bruk) Ser for meg at det uansett vil stå litt vann der. Sist vinter lå det på 20-30 minus i perioder. Da er ikke jeg på sjøen for å si det sånn. Og jeg kan jo ikke kjøre motor i frostvæske hver gang. Fort gjort å krisemaksimere på forhånd, men mange her har jo gode erfaringer. 

sjøulv skrev 1 time siden:

Takk for alle gode råd. Ja, hvor sikker er man på å unngå frostskader på kjølesystem og impeller ved å la motor tilte ned?(båten blir som sagt dradd opp etter bruk) Ser for meg at det uansett vil stå litt vann der. 

Med motoren nedtiltet står det ikke vann noe sted.  Den er konstruert for å tømme seg helt i denne stillingen. Frostvæske på utenbords har vel lite for seg, men om den skal stå lenge kan det være lurt å skylle gjennom med ferskvann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har aldri opplevd frostspreng i gir/ stamme. Før jeg var "opplyst" så tiltet jeg alltid motoren opp etter bruk. Det har heller ikke skadet. Men jeg vil anbefale at man tilter ned motoren når man kjører den opp fra vannet på en tilhenger, så man er sikker på at stammen får tømt seg.

Når det gjelder kondensproblemer er vel det egentlig ikke et reelt problem, spesielt ikke hvis det er jevnt kaldt. Jeg har aldri hatt problem med kondens på mine påhengsmotorer, men flere ganger hatt problemer med uttett kork (på biltema tank) der det er kommet vann i bensinen. Og ennå flere ganger hatt problem med gammel bensin når bensintanken har stått urørt fra september til mai. Så jeg har lært meg til å fylle på 98 oktan siste turen før lenger opplag.

Jeg bor et sted der temperaturen går mye opp og ned forbi duggpunktet, og selv da har jeg aldri opplevt driftsproblemer. Har en 25 liters tank, og den er ofte havfull eller tommere når jeg bruker den mye. Har bare med en 20 liters jerrykanne med pumpe som jeg fyller over fra.

Mtp glatt rampe kan det jo være et godt tips å ha med isbrodder eller klister til bildekkene.

Har hatt flere båter med påhenger ute  på sjøen om vinteren før i flere år. Gamle totaktere 15-25hk riktignok, og nok ikke så kaldt som 20-30minus på Østlandet. Perioder med 15-20 har det nok vært. Is på sjøen har det også vært. Motor har vært tiltet opp når den ikke har vært i bruk. Ikke gjort noe med bensin. Aldri hatt noen problemer med det. Lenset ved mildvær, om måket ut ved snø. Ved ugunstig væromslag har det hendt at vann har fryst i båten. Da har det hjulpet med veisalt om isen ikke har latt seg knekke ut. Åpne båter uten selvlensing dette, som har vært brukt til fiske om vinteren. Har vært innefryst i båthavn, og også dratt over isen for å komme ut og fiske. 

Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Mtp glatt rampe kan det jo være et godt tips å ha med isbrodder eller klister til bildekkene.

Jeg har en gang brukt 4 stk kjettinger på bilen ved sjøsetting av båt om vinteren, selv om jeg hadde gode piggdekk. Rampa var isete, men den største utfordringen var egentlig nedenfor rampa. Rampa ledet kun ned i en eliten pytt, så da måtte jeg ned rampa og ut til siden og ut på sand / gjørme med bil, henger og båt. der var det litt sleipt, men jeg kom meg frem med firehjulstrekk og kjettinger på alle 4 bilhjula. Men det ble subbespor i gjørma fra bakre differensialen så jeg etterpå, og gjørme oppå panser og speil og til og med oppå bakre støtfanger og mange andre steder. den har vel blitt kastet høyt opp av forhjula før den har landet diverse steder.

Men det var en fin båttur og jeg kom meg jo frem med bilen og fikk sjøsatt båten og tatt den opp etterpå uten å sette meg fast. Hadde forøvrig med vinsj bare sånn i tilfelle det skulle være behov for det, men det ble det ikke behov for på den båtturen.

Takk for all info. Veldig god læring i å høre deres erfaringer. Båten min trekkes opp på båtvogn i skjermet bukt. Ofte strekker isen ut hit om vinteren. Da blir båtliv umulig. Håper derfor på mild vinter. En annen ting:har ikke strøm der, så jeg bruker å ta med batteri hjem for vedl.lading om vinteren. Det er kanskje den største utfordringen. Behovet for lading blir kanskje større? 

min sto 1 måned av gangen, 40 yamaha med kartplotter/ekkolodd og elektrisk spylepumpe. Med normal bruk ladet ikke jeg batteriet på 2 år. Motor står alltid på tomgang når jeg fisker da, så det har vel litt å si. Du kan jo måle hvilespenning på batteriet før hver bruk, så ser du utviklingen om det blir behov. Greit å google litt her men mener et friskt batteri som er fulladet har 12,6-12,75volt, og ved 12,4-12,5 kan du jo tenke på å lade det. Alt etter utgangspunktet ditt da men.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...