Knallipadden
Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:Jeg har hatt min 16 fots fiskebåt med påhenger i bruk 3 vintere, og regner med at den skal ut i år også.
Når min er ute om vinteren så ligger den i båthavna hele tiden , og det viktigste er å unngå frostspreng i motor. Ikke noe stort problem på Sørlandet til vanlig for å si det slik... (lite sprengkulde her).
Når du tar båt opp på tilhengeren, ville jeg tiltet motor ned slik at hele stammen blir drenert.
Sørg for at det ikke ligger vann i selvlensing (hvis det er et slikt støpt hull) når båt settes på land. Renner normalt tom hvis båten settes med baugen litt høyere...
Hvis veldig kaldt på land er drt kanskje dette jeg er mest nysgjerrig på selv:
Hvis det er veldig kaldt på land og du setter ut båten og titter ned motoren så lurer jeg på om man bør starte motor så raskt som mulig, slik at man får sirkulasjon i vannet? - Aluminium leder jo varme raskt, så ved å tilte ned en -15C stamme i kaldt vann så kan det jo teoretisk fryse ganske raskt i tynne rør? Men starte raskt gir jo bevegelse i vannet med dertil hindring av frysing?
I Norge er det vanligvis ikke minusgrader i sjøen, men unntak av enkelte steder nord for polarsirkelen. Temperaturen holder seg jevnt på pluss siden under overflaten. Vannet på overflaten kan være kaldere og fryse. Det anbefales å ha motoren tiltet ned om vinteren når det er minusgrader. Det er fordi sjøen skal hindre at det fryser siden temperaturen i vannet stort sett er over 0 grader, og saltinnholdet gjør at frysepunktet økes. Hvis det er så kaldt at isen i havnen fryser og båten blir stående fast i isen burde ikke båten ligge ute i utgangspunktet. Da er det ikke bare fare for at motoren får skader.