Jump to content

Når propellene kommer opp pga høy sjø bakfra, skal en redusere turtall?


Roger og Olina

Recommended Posts

Mulig dumt spørsmål dette, men er litt uerfaren med akselbåt ennå.

 

Ok, så til saken. Har en 10t båt med 2 motorer. Var ute i litt krass sjø og ble løftet opp bakfra noen ganger slik at propellene gikk fritt i luften. Turtallet økte selvfølgelig og likte ikke lyden for å si det sånn. Dette skjedde vel 2-3 ganger før vi snudde.

Men burde jeg ha vært rask med å ta ned trottel og redusert turtallet? For jeg ser jo for meg at belastningen blir stor når så propellene treffer vannet igjen og tar tak...

Eller er det dimensjonert for å tåle slike påkjenninger, da en som oftest har nok med å ha kontroll på skuta i slike bølger..?

 

 

Link to post

Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig over dette. Selvfølgelig er det en helt annen historie i offshore racing det man har noen få tusen bensinhester som ruser seg kraftig opp ved hvert løft og den seksbladete overflatepropellen har 130 knop i det båten lander i 60 knop. Da kan man fort ryke både aksler, splines, propeller og det som være er, men på en ikke planende akselbåt i 10 knop klarer jeg ikke å se at dette vil utgjøre et reelt problem dersom ikke ting allerede er grovt underdimensjonert fra fabrikanten.

Link to post

Har vondt for å tro at det skal kunne gi skade. Man bør vel ikke ha fullt pådag slik at man får overrus. Jeg har vært borti at vanlige drev ikke tåler slik behandling. Men da er det 'sportslig' seilas der båten løftes ut av vannet. Har begrenset personlig erfaring. De båtene jeg har hatt de siste 50 årene har ikke vært slik konstruert. Og Hulda i særdeleshet er konstruert med henblikk på at ror og propell ikke skal kunne slippe sjøen. Beklager, skar ut igjen.

Link to post

For noen år siden hadde jeg en 43 fots ex losbåt bygget i aluminum på Fjellstrand. 1976 modell med to detroiter, rette akslinger og ca 12 ton. Maks fart 18 knop og marsjfart ca 14-15. Etter en rufsete tur fra Rørvik til Halten med krapp hekk sjø hvor skuta gjerne vill vise frem propellene sine, så snakket jeg med den tidligere skipperen ombrord når den var i lostrafikk. Han rådet meg til å finne en hastighet hvor båten ville grave seg litt ned akter. På denne båten var det ca 10 knop. Men ikke se akterover fordi du får inntrykk av at du er i ferd med å synke med akterskipet først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...