Jump to content

Edit History

Gladlaxen

Gladlaxen

Skal på prøvekjøring med "Kruser" i helgen. De tilbyr en form for båtdeling. Du betaler en fast pris i året, også kan du benytte deg så mye du vil av båtene uten ekstra kostnad. Du slipper å vedlikeholdz og leie for båtplass. Det er også gratis drivstoff. Det koster fra ca 17-40.000 kroner i året for å disponere en elektrisk snekke. Prisen kommer an på hva slags abonnement du velger.  Andre raskere båter er også tilgjengelig, men da til en høyere pris.  Er det noen som har personlige erfaringer med dette konseptet? 

Jeg ble litt nysgjerrig... Første tanken som slo meg er rekkevidde. Under ideelle forhold kan båten gå i 6-7 timer på en lading. Det begrenser rekkevidden. Sånn som i helgen var jeg på en dagstur med båten min hvor vi kjørte ca 70+ nm på 4 timer. Til sammenligning i 5 knop med el-snekke hadde det tatt 14 timer. Med andre ord ikke har den ikke nok strøm til en dagstur av samme kaliberet. Det begrenser bruke til kortere turer i skjærgården. 

Det andre jeg tenker på er tilgangen på båter. Hvis det er meldt fint vær en helg ser jeg for meg at det kan bli stor rift om båtene. Kanskje det ikke er like lett å få tatt seg en tur i skjærgården når man har lyst. At man gjerne må planlegge turen i god tid. 

Noen med erfaringer?

Bilde av el snekken "Green Waves".

4x3P1011441-2-1030x772.jpg

FB_IMG_1630443182870.jpg

Gladlaxen

Gladlaxen

Skal på prøvekjøring med "Kruser" i helgen. De tilbyr en form for båtdeling. Du betaler en fast pris i året, også kan du benytte deg så mye du vil av båtene. Det koster fra ca 17-40.000 kroner i året for å disponere en elektrisk snekke. Prisen kommer an på hva slags abonnement du velger.  Andre raskere båter er også tilgjengelig, men da til en høyere pris.  Er det noen som har personlige erfaringer med dette konseptet? 

Jeg ble litt nysgjerrig... Første tanken som slo meg er rekkevidde. Under ideelle forhold kan båten gå i 6-7 timer på en lading. Det begrenser rekkevidden. Sånn som i helgen var jeg på en dagstur med båten min hvor vi kjørte ca 70+ nm på 4 timer. Til sammenligning i 5 knop med el-snekke hadde det tatt 14 timer. Med andre ord ikke har den ikke nok strøm til en dagstur av samme kaliberet. Det begrenser bruke til kortere turer i skjærgården. 

Det andre jeg tenker på er tilgangen på båter. Hvis det er meldt fint vær en helg ser jeg for meg at det kan bli stor rift om båtene. Kanskje det ikke er like lett å få tatt seg en tur i skjærgården når man har lyst. At man gjerne må planlegge turen i god tid. 

Noen med erfaringer?

Bilde av el snekken "Green Waves".

4x3P1011441-2-1030x772.jpg

FB_IMG_1630443182870.jpg

• Create New...