2JHead
Jepp, nok en teoretiker som drømmer om å bli fisker
Jeg har lest mange gode tråder her inne og tenker nå å be om noen konkrete råd tilpasset mitt utgangspunkt:
- Ønsker å starte med fiske som biinntekt. Båt vil ligge på egen eiendom på Karmøy.
- Eiendommen har slipp slik at båt enkelt kan tas opp for vedlikehold.
- Trenger strengt tatt ikke tjene noenting som helst på prosjektet for å overleve men samtidig vil man jo ikke starte noe helt dødfødt. La oss ta utgangspunkt i ønske om en brutto stabil inntekt på 300.000,-/år fra fiske etter en innkjøringsperiode som gjerne kan vare etpar år.
- Har erfaring med teinefiske etter hummer og krabbe, manuelt linefiske og stangfiske. Hobbyfiske med andre ord.
- Jeg har bred erfaring med vedlikehold og reparasjon av motorer, lettere glassfiberarbeid, elektroinstallsjon, rørinstallasjon, maskinering, sveising
- Jeg har et budsjett på opp til NOK 1.000.000,- som jeg kan bruke på båt, utstyr osv.
- Jeg er villig til å bruke tid på å sette en eventuell båt i stand, trenger altså ikke begynne å fiske i morgen
Spørsmålet er hva jeg bør kikke etter når det kommer til båt - størrelse, type og utstyr. Herunder ligger jo også et spørsmål om hvilket fiske man kunne bedrive?
Jeg har tenkt at hummer, krabbe og muligens kreps kunne være et godt utgangspunkt. Og kanskje noe linefiske. Noen mener line er dødfødt om man ikke bor i lofoten og at makrell er en mulighet. Hva mener dere?