2JHead Startet 1.September.2021 Link til dette innlegget Startet 1.September.2021 (redigert) Jepp, nok en teoretiker som drømmer om å bli fisker Jeg har lest mange gode tråder her inne og tenker nå å be om noen konkrete råd tilpasset mitt utgangspunkt: - Ønsker å starte med fiske som biinntekt. Båt vil ligge på egen eiendom på Karmøy. - Eiendommen har slipp slik at båt enkelt kan tas opp for vedlikehold. - Trenger strengt tatt ikke tjene noenting som helst på prosjektet for å overleve men samtidig vil man jo ikke starte noe helt dødfødt. La oss ta utgangspunkt i ønske om en brutto stabil inntekt på 300.000,-/år fra fiske etter en innkjøringsperiode som gjerne kan vare etpar år. - Har erfaring med teinefiske etter hummer og krabbe, manuelt linefiske og stangfiske. Hobbyfiske med andre ord. - Jeg har bred erfaring med vedlikehold og reparasjon av motorer, lettere glassfiberarbeid, elektroinstallsjon, rørinstallasjon, maskinering, sveising - Jeg har et budsjett på opp til NOK 1.000.000,- som jeg kan bruke på båt, utstyr osv. - Jeg er villig til å bruke tid på å sette en eventuell båt i stand, trenger altså ikke begynne å fiske i morgen Spørsmålet er hva jeg bør kikke etter når det kommer til båt - størrelse, type og utstyr. Herunder ligger jo også et spørsmål om hvilket fiske man kunne bedrive? Jeg har tenkt at hummer, krabbe og muligens kreps kunne være et godt utgangspunkt. Og kanskje noe linefiske. Noen mener line er dødfødt om man ikke bor i lofoten og at makrell er en mulighet. Hva mener dere? Redigert 1.September.2021 av 2JHead (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 (redigert) Høres meir ut som alt ligger til rette for å utføre tjenester mht båtvedlikehold, små reparasjoner og monteringer av diverse slag enn fiskeri. Størrelse type og utstyr avhenger jo av ka du skal fiske. Ikkje minst er størrelse er viktig tema. Men om du skal bli fisker så må du nesten sette deg inn i lover og regler og de er det mange av. Du kan lese litt om det her https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Hvordan-bli-fisker Redigert 1.September.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Hei. Her sør er det nok fiske etter leppefisk, og eventuelt kreps, som kan gje mynt i kassa. Då bør du vurdera å kjøpa ein kvote. Det kostar, og du må ha leveringsavtale. Om du i tillegg har ein båt du kan bruka til å fiska torsk, i Lofoten, i open gruppa så kan det bli litt inntekt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 1.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Cerberus skrev for 4 timer siden: Høres meir ut som alt ligger til rette for å utføre tjenester mht båtvedlikehold, små reparasjoner og monteringer av diverse slag enn fiskeri. Størrelse type og utstyr avhenger jo av ka du skal fiske. Ikkje minst er størrelse er viktig tema. Men om du skal bli fisker så må du nesten sette deg inn i lover og regler og de er det mange av. Du kan lese litt om det her https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Hvordan-bli-fisker Det kan du gjerne si men nå var det nå engang fiske som fristet? Jeg har lest på regelverk og sett på utstyr som er tilgjengelig i markedet. Ser at jeg kan velge båt mellom 7,99 og 10,67m (tenker da at stort mindre enn 8m blir lite). Utfordringen er jo at dette er et gigantisk spenn, iallefall om man ser på prisforlangende på forskjellige båter på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 1.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Ask skrev 1 time siden: Hei. Her sør er det nok fiske etter leppefisk, og eventuelt kreps, som kan gje mynt i kassa. Då bør du vurdera å kjøpa ein kvote. Det kostar, og du må ha leveringsavtale. Om du i tillegg har ein båt du kan bruka til å fiska torsk, i Lofoten, i open gruppa så kan det bli litt inntekt. Lykke til. Takk for svar?. Kreps og leppefisk er notert. Ingen kjærlighet for hummer og krabbe? Er det rett og slett for lite hummer? Å reise til Lofoten kunne kanskje være aktuelt. Kanskje til havs vestover også? Bankfiske 1? Spørsmålet er vel hva størrelse og type båt man realistisk sett trenger til slik aktivitet?? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Eg trur det er vanskeleg å tena vesentlege beløp på hummar og krabbe. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Tøft å investere så mye for å skaffe seg en biinntekt. Du nevner Lofoten men det er jo ikke gjort i en håndvending å komme seg dit heller med sjark fra din heimehavn...spørs vel på hvilken turnusordning du har på hovedjobben. Fritt og fint liv dette men det kreves voldsomme investeringer, og det vil ta noe tid for å få til en brukbar biinntekt, tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.