HarrVi Startet 1.September.2021 Link til dette innlegget Startet 1.September.2021 Motoren har stort sett startet og gått fint, men etter noen ukers "opplag" vil den ikke starte. Den får ikke kompresjon. Kan dra motoren rundt med sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Ventil eller dekompresjonshendel som har satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 Dersom dekompresjonshendel har stått åpen over en lengre periode, så kan det være at ventilen ikke lukker skikkelig mot setet når du tar hendelen av. Du kan ta en ørliten dæsj med olje i innsuget og se om kompresjonen blir bedre. Oljen vil da tette det lille som mangler på ventilen til du får start og brent vekk eventuell rust og irr som har dannet seg. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
HarrVi Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 Beklager min uvitenhet , men hvor finner jeg "innsuget" Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.September.2021 Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 Luftfilteret står på innsuget. Er det olje du skal ha inn så vit at det er ekstremt lite som skal til... for mye og du lager kødd. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
HarrVi Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 OK. Da skal jeg prøve dette. Takk Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 >Er det olje du skal ha inn så vit at det er ekstremt lite som skal til... for mye og du lager kødd. Hm. Jeg pleier å sprute litt olje inn i innsuget i forbindelse med vinterkonservering, og ikke nødvendigvis ekstremt lite. Det har ikke falt meg inn at litt ekstra olje inn på ventiler/stempeltopp var noe farlig. Hva slags problemer har jeg risikert? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Du kan få hydrolock som det heter. Det er bare en ørliten klaring mellom stempelet og toppen når stempelet står på topp. Blir dette volumet overfylt, så knuser du veiv, lager og veivstake. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 > Du kan få hydrolock som det heter. Ouch. Det vil vi ikke ha. Men jeg tror jeg har unngått det på instinkt/flaks... Jeg pleier å turne motoren noen runder etter å ha sprutet olje inn i innsuget. Uten å starte den. (Fjerner kompresjonen - egen spak for det på min Bukh - og drar motoren rundt noen sekunder på starteren). Tanken er å fordele oljen rundt inni der så stempel og sylinder blir smurt før vinteren kommer og tar oss. Men det hjelper vel mot hydrolock også, hm? Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Jeg hadde en DV 10 for noen år siden. Den hadde også dårlig kompresjon. Tok av toppen og det viste seg at ventilseter hang og dinglet rundt ventilstammen (de var helt løse). Tidligere eier hadde brukt mengder med startgass over lang tid noe som ikke er bra. Hvis du tørner motor for hånd 2 hele omdreininger så er veske slag ikke noe tema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.