Ttor Startet 1.September.2021 Del på Facebook Startet 1.September.2021 (redigert) Ble litt skuffet over effekten på baugpropellen da jeg var ute en tur i helgen. Det var nesten vindstille, men ikke nok kraft til å få baugen ut fra kaien da jeg hadde bunkret. På grunn av hyttebygging har båten vært brukt litt lite i år. Baugpropellen enda skjeldnere. Tok på meg tørrdrakten i ettermiddag og undersøkte saken. Rakk ned med en hånd om gangen. Propellen kjentes ut som en stor klump. Fikk skrapt av det meste, og effekten kom tilbake. Er det andre som er plaget med dette. Hvordan unngå det? Hjelper ikke mye med lange turer, når propellen likevel står i ro. Noen som bruker bunnstoff her? Slik så det ut i mars. Redigert 1.September.2021 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Thrusteren min har to propeller. Jeg har primet dem pluss gearhuset med epoxyprimer og stoffer dem hver gang båten er i opplag. For å komme skikkelig til demontere jeg propellene. Er ikke plaget med mye rur. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ruby Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Samme som NilsPils. I tillegg gir jeg thrustern et par sekunder drift i begge retninger hver gang jeg er i båten, dvs 2-3 ganger i uken. I teorien vil dette fjerne rur-yngel før de får festet seg skikkelig. Har med dette lite problemer med rur….. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Demonterer propellerne, rengjør og sprayer 2-3 strøk med drevspray. Lurt å maskere hullet i midten først. Har 24-måneders intervall for opptak. Er ofte rur ved opptak, men merker ikke noe på effekten før siste våren før båten skal på land igjen. Og rurene er enklere å fjerne der det er stoffet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Stoffer tunellen. Har ikke stoffet propell eller girhus. Bruker baugpropellen hver gang jeg bruker båten, bare for å sjekke at den fungerer og for å holde den fri for groe og rur. Tar av og til en 180 grader med baugpropell bare for å blåse unna litt. Kjører den da i puls, ikke kontinuerlig. Tok opp båten i dag, og har da ligget ubrukt i 2 uker. Ingen rur på baugpropell. Båt har ligget ute siden juni. Litt ror på akslinghylse, litt på flyndre og en liten klase fremme på solsiden nederst på kjøl. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 (redigert) Ruby skrev 30 minutter siden: Tiltredes. Viktig at utstyr i båt blir brukt. Bruker å kjøre trøster hver gang jeg bruker eller er nede i båten. Og likedan å la dieselvarmer putre og gå ved jevne mellomrom også på sommeren. Fritidsbåter jevnt over står seg jo ihjel også på sjøen... så forebygging er helt greit. Redigert 1.September.2021 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 1.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2021 18 måneder til den skal på slipp, så da får jeg bruke den mer. Er i båten minst to ganger i uken, så får lage meg en rutine. Går på startbatteriet, og der har jeg ikke lader. Har et par ctek liggende, så får koble opp ved behov. Er en SP 75/80. Sitter propellen kun festet med skruen gjennom sinkanoden? Bare å trekke av? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 Tro det eller ei. : Har i år fått spylt bort alt av rur / slim med høytrykkspyler. Fungerer utmerket under vann. Kreves litt av dykkeren Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ttor Svart 1.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2021 20 minutes ago, Knude said: Tro det eller ei. : Har i år fått spylt bort alt av rur / slim med høytrykkspyler. Fungerer utmerket under vann. Kreves litt av dykkeren Ikke dumt. Må prøves neste gang. Pleier å måtte skrape rur av propellene en gang i sesongen også. Det kan kanskje gjøres med hodet i snorkelhøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Ttor skrev for 8 timer siden: Er en SP 75/80. Sitter propellen kun festet med skruen gjennom sinkanoden? Bare å trekke av? Nei, innafor der er en mutter som må av i tillegg. Sink pirkes av med nebbtang. Jeg trer et brekkjern gjennom i tunellen og skrur av disse muttrene. Deretter er det bare å nappe av propellene. Har en SE 80 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Marida skrev for 2 timer siden: Nei, innafor der er en mutter som må av i tillegg. Sink pirkes av med nebbtang. Jeg trer et brekkjern gjennom i tunellen og skrur av disse muttrene. Deretter er det bare å nappe av propellene. Har en SE 80 Trepinne/kjepp gjør samme jobb som brekkjern👍 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 Knude skrev for 10 timer siden: Tro det eller ei. : Har i år fått spylt bort alt av rur / slim med høytrykkspyler. Fungerer utmerket under vann. Kreves litt av dykkeren Det kan bevitnes 👍. Jeg lå på gjestebrygga, mellom havnekontoret og Dampen da du og dykkeren holdt på i juni. Det så effektivt ut og skal prøves! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Knude skrev On 1.9.2021 at 22.35: Tro det eller ei. : Har i år fått spylt bort alt av rur / slim med høytrykkspyler. Fungerer utmerket under vann. Kreves litt av dykkeren Med mindre båt må det vel gå å gjøre det fra utriggere. Er det bare å spyle på eller er det viktig at man bare treffer propellen? Har en 32 motor med SidePower. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Knude Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Det må en rutinert dykker til for å få det perfekt,men ja.... om man legger seg på brygga er det håp... er egentlig å få munnstykket inn i tunellen for det er propellbladene som trenger spyling å da er det nødvendig å se hva man gjør....... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Etter to år i sjøen. Sist oppe juli 2019. Deretter ikke brukt under corona: Anodene var spist opp. Ellers ikke så forferdelig galt. Jeg bruker en bordbit for å holde igjen propellene når de skal av. Vil ikke ha jern borti dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 9.September.2021 Del på Facebook Svart 9.September.2021 Slik så vår ut etter 20mnd i sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.