Jump to content

Baugpropell full av rur. Hvordan unngå dette?

Ttor

Recommended Posts

Ble litt skuffet over effekten på baugpropellen da jeg var ute en tur i helgen. Det var nesten vindstille, men ikke nok kraft til å få baugen ut fra kaien da jeg hadde bunkret. På grunn av hyttebygging har båten vært brukt litt lite i år. Baugpropellen enda skjeldnere. Tok på meg tørrdrakten i ettermiddag og undersøkte saken. Rakk ned med en hånd om gangen. Propellen kjentes ut som en stor klump. Fikk skrapt av det meste, og effekten kom tilbake. 

Er det andre som er plaget med dette. Hvordan unngå det? Hjelper ikke mye med lange turer, når propellen likevel står i ro. Noen som bruker bunnstoff her?

Slik så det ut i mars. 
6C34790E-4957-4DF8-A118-DEE27E029059.jpeg.63477360716b72db5c6da307c9979130.jpeg

Redigert av Ttor (see edit history)

Demonterer propellerne, rengjør og sprayer 2-3 strøk med drevspray. Lurt å maskere hullet i midten først. 

Har 24-måneders intervall for opptak. Er ofte rur ved opptak, men merker ikke noe på effekten før siste våren før båten skal på land igjen. Og rurene er enklere å fjerne der det er stoffet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Stoffer tunellen. Har ikke stoffet propell eller girhus. 

Bruker baugpropellen hver gang jeg bruker båten, bare for å sjekke at den fungerer og for å holde den fri for groe og rur. Tar av og til en 180 grader med baugpropell bare for å blåse unna litt. Kjører den da i puls, ikke kontinuerlig.

Tok opp båten i dag, og har da ligget ubrukt i 2 uker. Ingen rur på baugpropell. Båt har ligget ute siden juni.

Litt ror på akslinghylse, litt på flyndre og en liten klase fremme på solsiden nederst på kjøl. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ruby skrev 30 minutter siden:

Tiltredes. 

Viktig at utstyr i båt blir brukt. Bruker å kjøre trøster hver gang jeg bruker eller er nede i båten. Og likedan å la dieselvarmer putre og gå ved jevne mellomrom også på sommeren. Fritidsbåter jevnt over står seg jo ihjel også på sjøen... så forebygging er helt greit. 

Redigert av Martine29 (see edit history)

18 måneder til den skal på slipp, så da får jeg bruke den mer. Er i båten minst to ganger i uken, så får lage meg en rutine. Går på startbatteriet, og der har jeg ikke lader. Har et par ctek liggende, så får koble opp ved behov. 

Er en SP 75/80. Sitter propellen kun festet med skruen gjennom sinkanoden? Bare å trekke av?

Knude skrev On 1.9.2021 at 22.35:

Tro det eller ei. : Har i år fått spylt bort alt av rur / slim med høytrykkspyler. Fungerer utmerket under vann. Kreves litt av dykkeren :diving:

:thumbsup: Med mindre båt må det vel gå å gjøre det fra utriggere. Er det bare å spyle på eller er det viktig at man bare treffer propellen?

Har en 32 motor med SidePower.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...