Jump to content

Krakelering gelcoat

Wooodieee

Recommended Posts

Skal til å angripe noen krakelering i vinter og har lest og sett en del på YouTube. Dette skal ikke gjøres i morgen så tenkte jeg kunne høre om det er noen som har noen innspill til planen min. Setter pris på alle svar og innspill. Tenker også og legge ut bilder her underveis etterhvert. Men blir nok en stund til enda. 

Prosess:

Frese opp alle sprekker med veldig liten slipestein på dremmel. (Veldig liten) og litt større omerådet i midten av rosen. 

Rense med aceton i omerådet som skal ha topcoat. 

Så legge topcoat-sparkel laget av topcoat og microglassbalonger med hjelp av aluminiums sparkler. 

Så pusses det ned slikt at det er en liten overgang mellom sprekk og det ved siden av. 

Så legges ren topcoat i sprekkene med gelcoat pensel.

Til slutt våtsliping  det ned, jeg begyner med 600 på steder hvor topcoaten bygger mye ut. 

Så går jeg over til 1000 papir, og avslutter med 2000. 

så rubbing/polering til slutt 

Redigert av Wooodieee (see edit history)
theppan07 skrev 1 time siden:

Spørsmålet blir jo raskt: hva er årsaken til krakeleringen, slag eller frostspreng. Vil tro at alt som er "løst" må bort, ikke bare frese litt i sprekkene

Takk for inspill 

Mistenker slag her. ommerådet i midten på det freses ut en sirkel da krakeleringen blir så tett. 

Krakkelering kommer jo vanligvis av at gelcoaten sprekker p.g.a. elastiske tøyninger i glassfiberlaminatet (GRP) forårsaket av en eller annen kraft som påføres. Så lenge det ikke er skader i GRP er det vel mest kosmetisk og å reparerer med dremel etc. vil fjerne sprekkene, men sprekkene vil kunne komme tilbake etterhvert hvis samme kraft påføres senere. 

Krimart skrev 10 minutter siden:

Krakkelering kommer jo vanligvis av at gelcoaten sprekker p.g.a. elastiske tøyninger i glassfiberlaminatet (GRP) forårsaket av en eller annen kraft som påføres. Så lenge det ikke er skader i GRP er det vel mest kosmetisk og å reparerer med dremel etc. vil fjerne sprekkene, men sprekkene vil kunne komme tilbake etterhvert hvis samme kraft påføres senere. 

Båten ligger mot motsatt side de få dagene den ligger utpå av gangen. Så skaden har skjedd under tidligere eie. Men vil ikke at den skal bli noe større mtp vanninntrengninger.

Wooodieee skrev 5 minutter siden:

Båten ligger mot motsatt side de få dagene den ligger utpå av gangen. Så skaden har skjedd under tidligere eie. Men vil ikke at den skal bli noe større mtp vanninntrengninger.

Det er nok neppe noe problem, vann kommer inn gjennom gelcoat uansett sprekker eller ikke. I spesielle tilfeller kan kanskje vann bli liggende i selve sprekken og sprenge når det fryser på, men det skal litt til.  Så som sagt så lenge GRP'en er hel er det mest kosmetisk. 

Krimart skrev for 6 timer siden:

Det er nok neppe noe problem, vann kommer inn gjennom gelcoat uansett sprekker eller ikke. I spesielle tilfeller kan kanskje vann bli liggende i selve sprekken og sprenge når det fryser på, men det skal litt til.  Så som sagt så lenge GRP'en er hel er det mest kosmetisk. 

Ja, det er mulig. Men gelcoat er vel vanntett?

• 1 måned senere...
Wooodieee skrev On 2.9.2021 at 22.46:

Da har jeg misforstått. Takk for oppklaring. 

Hverken epoxy eller gelcoat er 100% vanntett. Men det spørs hva man mener med vanntett, det er ikke slik at det renner inn, men vannmolekyler som kommer inn gjennom porer inntil glassfiberen er mettet. Epoxy er mer vanntett så det rar lenger tid. 

Krimart skrev for 10 timer siden:

Hverken epoxy eller gelcoat er 100% vanntett. Men det spørs hva man mener med vanntett, det er ikke slik at det renner inn, men vannmolekyler som kommer inn gjennom porer inntil glassfiberen er mettet. Epoxy er mer vanntett så det rar lenger tid. 

Skjønner, takk?

Her er en reparasjon jeg begynte på i går, da jeg fant en liten rose på styrbord side. 
Fargene finne nok vært noe mørkere, men med en god rubbing av hele båten til slutt tror jeg det skal bli bedre. Da båten har gulna litt mer en orginalt (ikke vannlinje altså).

ACB92413-E88B-45B3-B6F3-B60C11E0B957.jpeg

F09DB52A-C7B3-4F01-BE86-CA6F3C6C44BA.jpeg

5C30FD60-73C4-42DC-A138-C392F2C6DCDC.jpeg

Wooodieee skrev for 21 timer siden:

Her er en reparasjon jeg begynte på i går, da jeg fant en liten rose på styrbord side. 
Fargene finne nok vært noe mørkere, men med en god rubbing av hele båten til slutt tror jeg det skal bli bedre. Da båten har gulna litt mer en orginalt (ikke vannlinje altså).

ACB92413-E88B-45B3-B6F3-B60C11E0B957.jpeg

F09DB52A-C7B3-4F01-BE86-CA6F3C6C44BA.jpeg

5C30FD60-73C4-42DC-A138-C392F2C6DCDC.jpeg

På enkelte båter, så tar jeg saltsyre på store områder rundt skadene, sånn at man får tilbake mye av fargen som er der i utgangspunktet

Det er ofte lettere å fikse ett område på 10x10cm enn kun sprekkene i en rose, men da må man jo ha gelcoat som matcher 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...