Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Enig i den vurderingen der. Med unntak av at jeg aldri har hatt knallgass på noe videre nivå. Ikke på Hulda, ikke på Sylfiden og heller ikke på Caroline. Og da snakker vi tilbake til 1971. Men er man fullstendig blind for alt, så kan kanllgass naturligvis forekomme. Da burde man heller verken kjøre mixmaster eller bil. En tidligere sjef av meg kom ut av båten barbert til bart skinn over hele hodet. Og båten tok fyr, med et smell. Han skulle bare fikse noe fordi om det luktet pyton fra batteriene. To ganger i året sjekkes batteriene i Hulda for syrevekt og væskenivå. Og så børser man ikke på dårlige verdier. Det blir som å akseptere en liten propanlekkasje. Da snakker vi batterier med kork. Begynner batteriene å miste hvilespenning, ut med dem. Naboen her i havna har nettopp investert i to solcellepanneler, ny dynamo og lithium, ett Yellow Top til baugpropellen. Han er 'over the moon' imponert. De gamle batteriene kjørte han til 'det ene så ut som en ballong', de andre var døde, holdt bare noen timer. Det er da man kjører på flaksen, uansett hvilken energiforsynng det gjelder. Nå satses det vel på at BMS'en funker slik den skal.

Hulda

Hulda

Enig i den vurderingen der. Med unntak av at jeg aldri har hatt knallgass på noe videre nivå. Ikke på Hulda, ikke på Sylfiden og heller ikke på Caroline. Og da snakker vi tilbake til 1971. Men er man fullstendig blind for alt, så kan det naturligvis forekomme. Da burde man heller verken kjøre mixmaster eller bil. To ganger i året sjekkes batteriene i Hulda for syrevekt og væskenivå. Og så børser man ikke på dårlige verdier. Det blir som å akseptere en liten propanlekkasje. Da snakker vi batterier med kork. Begynner batteriene å miste hvilespenning, ut med dem. Naboen her i havna har nettopp investert i to solcellepanneler, ny dynamo og lithium, ett Yellow Top til baugpropellen. Han er 'over the moon' imponert. De gamle batteriene kjørte han til 'det ene så ut som en ballong', de andre var døde, holdt bare noen timer. Det er da man kjører på flaksen, uansett hvilken energiforsynng det gjelder. Nå satses det vel på at BMS'en funker slik den skal.

• Create New...