Jump to content

Seilbåt skal kjøpes – råd og tips ønskes


Lundstad

Recommended Posts

Som tittelen antyder, da er det meste klart for innkjøp av neste båt. For å sikre god underholdning for alle på fjorden de neste sesongene er det besluttet å gå for seilbåt. Jeg gleder meg som en unge på julaften og ser for meg at vinteren kan bli lang, enda så glad jeg er i snø og ski. Dette forumet har tydeligvis ubegrenset med kompetanse, så starter en aldri så liten tråd.

 

Siden jeg ber om råd og tips er det vel på sin plass å dele litt info om bakgrunnen til kjøperne: Undertegnede har vokst opp i og med båt (ikke seilbåt) i form av joller, skjærgårdsjeeper, DC’er og div ferier i barndommen langs sørlandet og svenskekysten i litt større båter. For noen år tilbake var jeg et par sesonger med som mannskap i en seilbåt på klubbregattaer, typ onsdagsregattaer etc. (og Hollænderen!). Godt over snittet interessert i båt og innstilt på å bruke tid på å bygge erfaring og lære nye ting. Båtførerprøven og VHF kurs er selvsagt på plass. Håndteringen når vi går for motor er jeg ikke bekymret for, det er selve seilingen som representerer noe nytt.

 

Medinvestoren har ingen båterfaring utover det hun tilegnet seg gjennom vårt forrige båteierskap, men er glad i å være på vannet (i hvert fall i fint vær…) og går med på seilbåt, dog noe skeptisk.

 

Barna på 7 og 9 digger å være på vannet og synes mor og far er veldig trege med å få tak i ny skute.

 

Vår forrige båt, en Yamarin 76DC, var for så vidt ok til dagsturer og en og annen overnatting. Men det ble trangt og vind og bølger skulle ikke dra seg til mye før det opplevdes som en begrensning. Den ble solgt etter et par sesonger.

 

Erfaringen som mannskap i regatta ga mersmak og sakte men sikkert har tanken på seilbåt vokst frem. Det er flere aspekter som taler for, men det er nok særlig to ting som står frem som vesentlig (utover at det er sabla gøy å seile): 1. Liker som regel bedre å være underveis enn å komme frem. 2. Seilingen kan etter hvert bli en kjempefin familieaktivitet, noe vi kan gjøre sammen, fremfor å være passive passasjerer i en motorbåt.

 

Hva ser vi etter? Den første tiden blir det Oslofjorden, Sørlandet og Svenskekysten. Kanskje Skagen. Tviler på det blir regattaer, men hvem vet. Det blir neppe de lengste etappene og jeg tenker at båten må ha en layout som gir høy grad av komfort også når den ikke seiles. Størrelsesmessig ser jeg for meg at rundt 37 fot er ideelt, men lurer på om vi skal driste oss opp mot 40 fot dersom den rette båten dukker opp. Ikke bestemt helt ennå. Ser etter noe som er jevnlig oppgradert og godt vedlikeholdt. Skal ikke i gang med noe oppussings-/renoveringsprosjekt.

 

Har ikke satt noen absolutte krav til specs, men tenker at flg. teller positivt:

-       Tre lugarer

-       To ratt

-       Løygangen på hyttetaket/ikke i cockpit

-       Kan seiles singlehanded / håndteres av meg alene (etter hvert)

-       Aksling

Sikkert mye annet jeg bør tenke på – innspill mottas med takk!

 

Har foreløpig holdt meg til finn.no, tester/omtaler og bryggeslenger, men har ut fra det lagt merke til flere jeg liker.

Mange detaljer å ta stilling til, og mange modeler som ser ut til å kunne oppfylle våre ønsker!

Tenkte ikke legge noen føringer mtp merker - er åpen for alle forslag.

 

Budsjett er for øvrig i området 700’-900’ 

 

Jeg ønsker tips og råd når det gjelder:

-       Specs/layout sett opp mot kompetansen til brukerne og bruksområdet.

-       Merker/modeller – spesielle forhold rundt årganger, hva å se etter, styrker/svakheter etc.

-       Besiktigelse/prøving – håper å kunne få med meg en erfaren seiler på dette.

 

 

Ble lang tekst dette – blir jo litt ivrig!

Link to post

Spennende! Virker som dette er en god og veloverveid beslutning! Håper og tror dere finner en god båt innenfor budsjett.

 

Tror 37-40 er en fin størrelse, men et par punkter på listen ville jeg revurdert

 

- aksling. Har hatt seilbåt med aksling i alle år  men kjøpte båt med seildrev i vår og gikk rett på med bytte av belg osv. Det var enkelt og kjapt. Og vibrasjon og støy er en helt annen verden enn akslin. Oppretting av motor slipper en også. Jeg vil i hvert fall ikke tilbake til akslingbåt. Belgbytte hvert 7 år er helt greit for meg.

 

- 2 ratt. Enig i at det er en fordel og veldig praktisk! Har gått fra 40 foter med ett rett til 42,5 foter med 2 ratt. Elsker det. MEN ett ratt med hurtigkobling så en kan ta det av i havn fungerer også bra om båten ellers er "riktig" har b.la en kompis med Bavaria 38 som kobler av rattet på 1 minutt når han er i havn, fungerer også bra.

 

 

Uansett lykke til! Og involvert barna tidlig i seiling og fortøying! Barnearbeid er godt arbeid! :giggle: matrosen min på 10 er fullverdig mannskap han

Link to post

Nyere modeller (fra ca 2010, avhengig av merke/type) er konstruert bredere i hekken enn tidligere modeller, og har over en viss størrelse fått 2 ratt. Så dette valget vil ofte følge årsmodell og type båt. Bredere hekk gir i tillegg stor og sosial plass i cockpit og god plass ved styreposisjon mellom rattene i stedet for å måtte gå rundt.

Et valg som for mange kan være viktig er om du ønsker rullestorseil eller lazybag på bommen. Begge har sine fordeler, men til ferie-og familieseiling kan rullestorseil være behagelig og enkelt å betjene hvis du håndterer seilene alene. Noen har sikkert gode argumenter for det motsatte. I dag leveres ofte rullestorseil på de fleste cruisermodellene uansett merke.

Så er det forseilet; Vil du ha selvslående fokk eller tradisjonell genoa? Selvslåer er behagelig, men gir heller dårlig effekt på slør/lens hvis du ikke supplerer med en gennaker/code0.  En genoa er større og kan kjøres ut i betydelig større vinkel, men krever mer manuell behandling når du slår. 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post

@Morten_L Ja, har tenkt mye, lenge og grundig, så håper dette blir bra. Ikke en innskytelse som kom over natten dette :smiley:. Ang aksling var det som jeg skrev noe jeg tenkte teller positivt. Men ser flere her sier seildrev har få problemer og mange fordeler. Nettopp denne typen kunnskap jeg er ute etter! Barna blir involvert. På forrige båten var de veldig ivrige og eldstemann har så smått begynt å seile optimist. Det er helt konge synes jeg. 
 

@shipahoy jepp, det er utstyr som jeg ser de fleste har og som jeg tenker er obligatorisk. Muligens kan type ankarolina akter funke. Sammenleggbart ratt er en mulighet, ja. 
 

@TideRace Har sett denne utviklingen. Nå er vårt budsjett foreløpig der at det trolig ikke blir så ny båt som 2010 modell. Så dette med to ratt er ikke et krav, mer et pluss, da det er typ de på ca 40 fot som har dette av de båtene jeg har sett i området rundt budsjettet vårt. Kan i hvert fall ikke huske å ha lagt merke til så mange 37-fotere fra perioden 2005-2008 med to ratt, eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med? Når det gjelder rullestor vs tradisjonelt og selvslåer vs ikke, så er jeg veldig usikker. Hvor stor forskjell vil vi med lite erfaring merke? Ser absolutt fordelene med begge alternativ, men klarer ikke helt å konkludere. Er faren for at et rullestorseil kiler seg fast veldig stor? Ønsker jo å lære å seile «skikkelig», blir kanskje litt juks med rull og selvslåer…?

 

@Ask notert, da skal jeg ikke la dette påvirke beslutningen. 

 

Link to post
Lundstad skrev for 3 timer siden:

Ønsker jo å lære å seile «skikkelig», blir kanskje litt juks med rull og selvslåer…?

Nei, det er ikke juks. Alle som seiler møter det samme været. Er man to ombord med små barn og på ferie så trenger man annet utstyr enn den / de som skal først frem i en regatta. 
noen krysser Hardangervidda på konkurranseski på tre timer, andre bruker tre døgn med pulk og telt. Hvem har ‘rett’?

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Godt poeng. I første innlegg skrev jeg at vi ikke har satt noen absolutte krav til specs. Delvis fordi det tar litt tid å finne ut hva man vil ha og hva som passer oss. Det fordrer jo litt erfaring. Så ett sted må man begynne. Men delvis skyldes det også at vi skal kjøpe brukt. Da må man til en viss grad «ta det man får» i den forstand at det ikke lar seg gjøre å spesifisere til den minste detalj. 
 

Forøvrig lite å velge i om dagen, noen tanker om det kommer til å bedre seg utover høsten? Absolutt aktuelt å vente til våren, men om den rette båten dukker opp nå kan det være aktuelt å slå til. Ser f.eks en (tilsynelatende) fin Oceanis 40 på finn.no men den ligger over budsjett. Har ikke inntrykk av at mange går til røverpris for tiden…

Link to post
Lundstad skrev 1 time siden:

Forøvrig lite å velge i om dagen, noen tanker om det kommer til å bedre seg utover høsten? Absolutt aktuelt å vente til våren, men om den rette båten dukker opp nå kan det være aktuelt å slå til. Ser f.eks en (tilsynelatende) fin Oceanis 40 på finn.no men den ligger over budsjett. Har ikke inntrykk av at mange går til røverpris for tiden…

 

Det ble solgt lite nye seilbåter i perioden ca 2010 - 2018, og derfor er det et "tomrom" i markedet mellom ca 2010 og 2018. Nyere velholdte båter i denne perioden forsvinner raskt på Finn. Samme gjelder de siste årgangene ca 2008-2012 som for mange av samme grunn blir de nyeste alternativene.

Link to post
Ask skrev 33 minutter siden:

Hei 

 

Det er ikkje uvanleg at ein skifter syn på kva som er viktig etter kvart som ein får erfaring. Sjølv så byrja eg med ein sliten Albin Vega, og no har me hatt ein seglkatamaran i over 17 år. 

 

Eit tips er difor å kjøpa ein båt som er lett å selja. 

Ja og ideelt sett burde vi startet med en liten båt og gått gradene. Men om vi skal ha glede av dette som en familie mens barna fortsatt er ganske små må vi kompromisse. Derfor tenker jeg at en båt som er stor nok til noen ukers ferie med ok komfort og ikke for dyr er en grei start. Er innstilt på at det må legges ned en del tid i trening, prøving og feiling. Og det gleder jeg meg veldig til! Men det er et godt innspill å velge noe som ikke er for vanskelig og kanskje en båt som er «tilgivende» mtp nybegynnerfeil? Noen som er bedre egnet enn andre her?

 

TideRace skrev 9 minutter siden:

 

Det ble solgt lite nye seilbåter i perioden ca 2010 - 2018, og derfor er det et "tomrom" i markedet mellom ca 2010 og 2018. Nyere velholdte båter i denne perioden forsvinner raskt på Finn. Samme gjelder de siste årgangene ca 2008-2012 som for mange av samme grunn blir de nyeste alternativene.

Jepp, har innsett at vi trolig ender opp med noe litt etter midten av 2000-tallet. Virker som om 2008/09 i praksis er det nyeste innenfor budsjett/størrelse vi ser for oss. Men av og til dukker det opp litt eldre båter som har blitt svært godt passet på og oppgradert. Da tenker jeg alderen ikke er så viktig.

Link to post
Lundstad skrev 4 minutter siden:

Er innstilt på at det må legges ned en del tid i trening, prøving og feiling. Og det gleder jeg meg veldig til! Men det er et godt innspill å velge noe som ikke er for vanskelig og kanskje en båt som er «tilgivende» mtp nybegynnerfeil?

'Alle' båter er tilgivende for nybegynnerfeil når du går for motor. Så det første du skal lære er å seile med redusert seilføring (rulle inn / reve). Seilføring er ikke on / off, Prøving og feiling bør ikke bedrives i egen båt med familie som mannskap. Da blir seilbåtlivet (evt ekteskapet)  kortvarig. Bygg kompetanse med rutinert seiler ombord. Vindkreftene stiger med m/s ^2 og seilareal, så en 28- foter er en vinglete balje, men krefter håndteres med håndkraft (Albin express), en 32 foter er neste størrelse, må bruke vinsjer mer, men kan fortsatt dytte og dra båten i havn, 36-foter er minste 'store' båt, hvor du må beherske havnemanøvre, bruke spring. 40 foter er dobbelt så mye båt å håndtere som en 36-foter, mye mer krefter i seil og rigg, dobbelt så mye å pusse over og under vann, større budsjett med båtplass, havneavgifter osv. Vi har 36-foter med rullestor som familiens båt, har funnet det som 'sweet spot' for oss,  men vi seiler rundt omkring på andre tur- og regattabåter også med forskjellige roller ombord. Meld deg inn i en seilforening som tilbyr / formidler coaching / mentor, evt søk på mannskapsbørsen eller her på forumet etter en som gir privattimer ombord i egen båt.

Link to post

Misforstå meg rett, prøving og feiling vil primært bli på egen hånd og gjerne med venner/bekjente med erfaring. Har heldigvis noen av dem. Er medlem i seilforeningen, håper å få bli med som mannskap på noen klubbregattaer fremover. De første turene med familien blir nok i sol, lite vind og kanskje ikke en gang med seil. Her skal det bygges stein på stein og sørges for at alle trives ombord. Noe annet ville være å skyte seg selv i foten. Begge føttene faktisk. 
 

Om jeg forstår deg rett virker det som om vi ikke bommer totalt mtp vurdering på størrelse da? Som et ok kompromiss, mener jeg. 37’ish bør være innenfor?

Link to post
Lundstad skrev 3 minutter siden:

Misforstå meg rett, prøving og feiling vil primært bli på egen hånd og gjerne med venner/bekjente med erfaring. Har heldigvis noen av dem. Er medlem i seilforeningen, håper å få bli med som mannskap på noen klubbregattaer fremover. De første turene med familien blir nok i sol, lite vind og kanskje ikke en gang med seil. Her skal det bygges stein på stein og sørges for at alle trives ombord. Noe annet ville være å skyte seg selv i foten. Begge føttene faktisk. 
 

Om jeg forstår deg rett virker det som om vi ikke bommer totalt mtp vurdering på størrelse da? Som et ok kompromiss, mener jeg. 37’ish bør være innenfor?

Synes dette virker gjennomtenkt og bra! Trivsel er alfa og omega

 

Mitt inntrykk er at mer moderen båter (les fra ca 2005 og nyere) ofte er mer letthåndterlige. Jeg gikk fra 40 foter fra 1986 til 42,5 foter fra 2007. Både for motor og seil er alt enklere selv om båten i volum er mye større. F.eks ingen problem å bakke til kai i god vind og å bevege seg rundt på dekk eller seile alene. Planen min var egentlig +/- 38 fot så jeg kikket mye på forskjellige modeller der. Mange fine båter fra f.eks Bavaria, Dufour, Hanse, Beneteau, Jeanneau der. (Min favoritt er Dufour 385)

Link to post

Ja, den mest effektive garantien for å forbli på land er en misfornøyd (i værste fall redd) bedre halvdel. Er villig til å strekke meg langt for å unngå det. Hun snakker også om seilkurs, det er absolutt aktuelt for oss begge.

 

Har sett litt på de fleste merkene du nevner, kanskje mest Beneteau, Jeanneau og Hanse. Uten at jeg klarer å si helt hvorfor nettopp disse. Spesielt Oceanis 37 tiltaler meg, men det er jo basert på det jeg har sett på bilder og i havner, ikke opplevd i form av egenskaper på sjøen. Dufour 385 har jeg sans for, men den ser dessverre ut til å ligge litt over budsjett (med dagens priser) og så er jeg litt redd for innerliner-problematikken som de har fått opperksomhet for.

Link to post

"Happy wife, happy life" gjelder i veldig stor grad også seiling. 

 

Selv gikk vi etter mange år i motorbåt til seilbåt i 2016. Sendte kona på seilkurs et par år før dette, tok selv et kurs året før. Kona var i utgangspunktet skeptisk til seilbåt.

 

Kjøpte en 36 fots turbåt, seilte bare tur første året. Begge ble med som mannskap på onsdagsregattaer og litt til i lokal seilforening for å lære å seile tur litt bedre. 

 

Nå gikk det ikke bedre enn at regattainteressen fikk tak - minst like mye for kona som for meg- , og etter å ha seilt turbåten vår i regatta i tre år gikk vi nå i år til en ren regattabåt (33 fot), seiler doublehanded og litt singelhanded. Kona gikk altså fra skeptisk turpassasjer til pasjonert regattaseiler på tre-fire år.

 

Så ja, den første seilbåten er gjerne for å finne ut hva man liker og hva som betyr mest. 

 

Erfaringer fra vår første båt, Jeanneau Sun Odyssey 36i Performance:

- flott turbåt, 3 kabiner, 1 bad, god plass inne og ute, lys, luftig og godt utnyttet innvendig. Stor cockpit, flott badetrapp.

- Litt for lite ratt, vinsjene i minste laget, løygang på taket ikke optimalt

- Rank båt, krenger mye grunnet den lette, men dype kjølen (gjelder Performance-versjonen)

- litt lite ror, broacher lett når man trykker på litt

 

 

 

Link to post
Lundstad skrev for 18 timer siden:

Medinvestoren har ingen båterfaring utover det hun tilegnet seg gjennom vårt forrige båteierskap, men er glad i å være på vannet (i hvert fall i fint vær…) og går med på seilbåt, dog noe skeptisk.

Lei en seilbåt som er omtrent slik du har tenkt å kjøpe, for eksempel i Kroatia neste sommer. Fokuser på bading og ikke stress for mye med seiling. Forhåpentligvis så forsvinner noe av skepsisen. Det fungerte bra for meg :thumbsup:

Link to post

Velger du Hanse så får du antagelig også selvslående fokk Jeg synes det koster litt for mye i tapt effekt, men skal du håndtere seilene alene og med mye kryssing kan det være praktisk. Skal du på tur vil du nok savne et større forseil som kan trimmes etter større vinkler.

Kameraten min har Hanse med lazybag og selvslåer, jeg har rullestor og 120% genoa. Han tar meg på kryss ut trange fjorder, men en genoa gjør en mye bedre jobb på lengre strekk. Vurder gjerne dette opp mot hvor du bor, om du skal seile mye ut/inn trange  "motvindsfjorder", osv.

Link to post
Indy skrev 1 time siden:

Nå gikk det ikke bedre enn at regattainteressen fikk tak - minst like mye for kona som for meg- , og etter å ha seilt turbåten vår i regatta i tre år gikk vi nå i år til en ren regattabåt (33 fot), seiler doublehanded og litt singelhanded. Kona gikk altså fra skeptisk turpassasjer til pasjonert regattaseiler på tre-fire år.

Dette er jo veldig kult - håpet mitt er at madammen skal gå fra skeptisk til motivert. Ikke nødvendigvis bli regattaseiler, men i hvert fall at hun setter pris på seilingen, opplever det trygt og at vi mestrer det sammen. Har stor respekt for at vi går inn i dette med forskjellig utgangspunkt. Jeanneau SO 36i og 39i er "på listen", men har lest flere steder at performance utgavene oppleves som ranke. Gjelder dette std. utgavene også? 

 

shipahoy skrev 1 time siden:

Lei en seilbåt som er omtrent slik du har tenkt å kjøpe, for eksempel i Kroatia neste sommer.

Har sett flere anbefale dette, men er usikker på hvor godt dette vil funke for vår del. For det første tenker jeg at vi vil ha en lang og rolig "innkjøringsperiode" med lite styr. På f.eks en ukes seilferie i Middelhavet må man forholde seg til ganske mye ifm logistikken, ukjent båt og sted, samt at man er prisgitt de værforholdene som gjelder der og da. Er redd det kan gi en følelse av å bli tvunget ut i noe man "må" gjennomføre på en kort uke og som i tillegg er ganske nytt for oss begge. En ferie der far skal prøve seg fram som seiler med hele gjengen ombord kan fort vise seg å få motsatt effekt... Mulig jeg tar feil, men er skeptisk til å sjanse på det.

 

TideRace skrev 1 time siden:

Velger du Hanse så får du antagelig også selvslående fokk Jeg synes det koster litt for mye i tapt effekt, men skal du håndtere seilene alene og med mye kryssing kan det være praktisk. Skal du på tur vil du nok savne et større forseil som kan trimmes etter større vinkler.

Mener å ha sett båter der man kan velge om man vil bruke selvslåer eller ikke? Er dette vanlig?

Link to post
Lundstad skrev 5 minutter siden:

 

Mener å ha sett båter der man kan velge om man vil bruke selvslåer eller ikke? Er dette vanlig?

 

 

Det selvslående fokket er jo gjerne det eneste forseilet som er på båten, hvis jeg forstår spørsmålet rett.

Noen monterer f.eks. et Code 0 på et rullesystem foran forstaget i tillegg, men da snakker vi i praksis om to helt forskjellige løsninger.

Link to post

Men om man vil bytte ut fokket med f.eks en genoa (som da er for stor for selvslåer?) og ha denne på rullen i stedet, er det da noen som har oppsett for dette også, i tillegg til selvslåer? Er det genoaskinner man vil trenge i tillegg, eller mer/annet? Beklager hvis det er rare spørsmål her, jobber med å lære meg alle begrepene og hvordan ting henger sammen...

Link to post

En båt originalt satt opp med selvslående fokk, vil gjerne også ha større storseil, lengre bom, høyere mast og tyngre/dypere kjøl, enn en båt som originalt er satt opp med stor genoa.

Setter du en genoa på en slik båt får du også mere seilføring enn originalt.

(Kall det gjerne mere seilbåt om du vil det.)

Det betyr at den blir høyere og dypere en "genoabåten", dette kan også lage begrensinger hvor du vil gå (på tur) med båten.

Tenker da broer, luftspenn og uthavner.

Tar du bort genoaen på en "genoabåt" og erstatter med en selvslående fokk reduseres seilarealet til mindre enn originalt.

 

Selv kan jeg nok være nyskjerrig på selvslående fokk i kombinasjon med en code 0.

Men har båt  med en stor genoa og dette passer nok også til mitt bruksmønster.

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post

Tar en ting til:

Hvilken fart ønsker du?

 

Stor båt gir større fart.

Liten båt gir mindre fart.

Flatbunnede (moderne) båter gir også bedre fart.

Båter med dypt skrog, er mer behagelige i sjøen.

 

Har venner med en seilbåt som sliter med å få skuta over 5 knop.

Selvfølgelig, vi tar hensyn til dette når vi er på tur sammen.

Men jeg tror de sliter litt med dette selv.

Link to post

Jeg tror du skal lete lenge etter en båt under 40 fot, og i den prisklassen - og som har to ratt. Jeg har selv to ratt høyt på listen over "kjekt å ha" - og har det på dagens båt. Men, i alle tilfeller har jeg måttet krype opp i 42 fot - om ikke båten skal bli veldig "ny" (les: dyr) - da kommer du unna med 40 fot.

 

Mange båter i 36-37-fotsklassen forsøker å presse for mye inn av funksjonalitet og komfort - som gjør at bordet alltid fanger ett eller annet sted - og på en måte som kan drive deg til vannvidd. Dette kan feks kreve at man er et slangemenneske for å presse seg ut mellom teltstengene når cockpittelter er slått opp. Lurer du derfor på om du bør presse deg opp til 40 fot har du fått trefottssyken før du i det heletatt har kjøpt båt. Gå for 40 fot, først som sist - om du har råd. Trefotssyken er sjelden omvend, og en som har kjøpt en båt på 40 fot vil sjelden angre på å ikke ha gått for 37. Men motsatt derimot???

 

Når det kommer til familie på tur trumfer komfort over seilegenskaper - mener nå jeg. Tre doble lugarer med dør gir mange kombinasjonsmuligheter. Barna vil vokse til og vil ikke like å dele lugar. De vil også ønske å ha med seg venner/kjærester.

 

Av komfort mener jeg cockpit er særs viktig. Cokcpitteltet bør ha full ståhøyde, og løygangen bør være på hyttetaket og ikke i cockpit. To ratt er fint, men som nevnes her så vil et ratt som kan tas av også fungere fint for de fleste. Du skal heller ikke kjimse av rorkult som gir mye bedre og raskere respons og utslag, og definitvt best plass i cockpit. 

 

Stor kapasitet på septik, batteri og ferskvann er et absolutt must og kan aldri bli for stor. Er du skipper ombord og har gjester/familie som er mindre vante vil du drives til vannvidd når de tømmer disse ressursene på et blunk. To bad, hvorav ett går rett i sjø - vil gjøre at septiken ikke fylles så fort. Men, du kan oppnå samme fordel med en y-ventil om du kun har ett bad.

 

Vinsj både akter og forrut mener jeg er et must på en seilbåt i denne størrelsen - og da med kjetting. Baugpropell med batterier montert forrut er også et must om hele familien etterhvert skal ta del i styringen av båten og noen av disse mangler erfaring.

 

Ellers er det et must med autopilot, tridata, logg, kartplotter, vhf, 12v sigarettenneruttak (også i cockpit).

 

Ofte oversett, og undervurdert, er baugspyd med kasettstige. Med en båt i denne størrelsen er det langt ned fra baugen til vannflaten. Skal man ligge med baugen mot land - noe de fleste vil, så må denne stikke såpass langt fram at det ikke blir så høyt ned. Båter i denn størrelsen stikker også dypt - så at det stikker ut en ekstra halvmeter eller så forrut, og at man har en stige - det vil gjøre livet veldig mye enklere. Men, det er mange ankre som utgår - feks Rocna. 

 

En famile på tur vil gjerne ha en jolle med påhengsmotor. Kanskje det etterhvert også kommer en hund inn i bildet som skal i land to ganger om dagen? En kort jolle vil ikke gå i plan med familien ombord - og alle vil bli kliss våte. En jolle på ca 3m og 10-15hk totakter er noe du vil kunne komme til å ønske å ha etterhvert? Mange oppbevarer jolla på dekk (inkludert meg selv) - men da må du også ha plass til den - altså ingen babystag e.l. Jolla på dekk vil da alltid komme i veien og irritere, og skjøtene hekter seg fort fast på de minst gunstige tidspunkt. Du må også ha plass til motoren på pushpit - og man kan fort gå trøtt på å løfte den - spesielt om den er litt tung. Da vil du øsnke en motordavit - som du også må ha plass til på pushpit - sammen med motorfestet. Du kommer også til å gå lei av å løfte jolla opp og ned på dekk hver dag - og da vil du kanskje etterhvert ønske daviter, som du også vil behøve plass til på pushpit. Tenk at du trenger plass på fordekket til jolle, og at du i framtiden kan ønske plass til å kunne oppgradere med både ankervinsj OG daviter på hekken. Det spøker i så fall for veldig mange båter under 40 fot - spesielt de med stor nedfellbar badeplattform. Kort fortalt - gå for +40 fot om du kan.

 

Nå vet ikke jeg hvor høy den høyeste i familien er - men ståhøyde i byssa bør stå svært høyt på komfortlista.

 

Varmtvann med både landstrøm og fra motor er veeeeldig fint å ha.

 

Varmeapparat er et must.

 

Mellom langsgående bysse og klassisk bysse/salong - så har jeg hatt begge deler. Med en familie på tur blir det kamp om godhjørnet i salongen. Da vil familien trives best med lang sofa på begge sider med minst ett L-hjørne - og et bord som kan felles ned på begge sider.

 

Rullestorseil vs Lazybag - jeg har hatt begge deler og liker bekke deler like mye/lite. Rullestorseil er bedre for gjensalg - men så betaler man også ofte mer for det i utgangspunktet. Må du fire på noe for å få budsjettet til å strekke til - så ville jeg droppet rulleseilet til fordel for Lazybag. Tilsvarende for selvslående fokk - men furlex er et must.

 

AIS, radar, og liknende utstyr tenker jeg de aller fleste klarer seg veldig godt uten 99,9% av tiden. Nyttetrafikk skrur ofte av AIS for fritidsbåter når de ikke er på havet. Radar er for tåke. Ellers - en skipper som ikke ser rundt seg vil vel heller ikke se på skjermen? Med mindre du planlegger lengre havseillas i overskuelig framtid er dette et sted jeg godt kunne spart. Tilsvarende også for targabøyle, vindgenerator, eføy, water maker, vindror, og annet utstyr som er kjekt å ha om man skal dra på skikkelig langtur. Elektriske toaletter klarer man seg også godt uten.

 

Det virker ellers som at færre og færre benytter papirkart i nevneverdig utstrekning. Et stort kartbord er derfor kanskje ikke så viktig?

 

Å kunne ta seg en varm dusj, om så kun på badeplattformen - så er det noe mange vil sette pris på.

 

Så hvilken båt nkan du håpe på å finne med det meste av det du er ute etter? Jeg tror kanskje en litt eldre bavaria 42, eller en litt nyere bavaria 40 - kan gi deg to ratt og det meste annet. Men budsjettet ditt vil sprekke ganske mye.

 

Dropper du to ratt vil det åpne seg langt flere muligheter for å finne noe innenfor budsjettet ditt som tikker av de fleste andre boksene. Man betaler veldig uforholdsmessig mye for to ratt. Du får ikke pose og sekk for det budsjettet du har.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...