Jump to content

Edit History

trixie2

trixie2

En båt originalt satt opp med selvslående fokk, vil gjerne også ha større storseil, lengre bom, høyere mast og tyngre/dypere kjøl, enn en båt som originalt er satt opp med stor genoa.

Setter du en genoa på en slik båt får du også mere seilføring enn originalt.

(Kall det gjerne mere seilbåt om du vil det.)

Det betyr at den blir høyere og dypere en "genoabåten", dette kan også lage begrensinger hvor du vil gå (på tur) med båten.

Tenker da broer, luftspenn og uthavner.

Tar du bort genoaen på en "genoabåt" og erstatter med en selvslående fokk reduseres seilarealet til mindre enn originalt.

Selv kan jeg nok være nyskjerrig på selvslående fokk i kombinasjon med en code 0.

Men har båt  med en stor genoa og dette passer nok også til mitt bruksmønster.

trixie2

trixie2

En båt originalt satt opp med selvslående fokk, vil gjerne også ha større storseil, lengre bom, høyere mast og tyngre/dypere kjø,l enn en båt som originalt er satt opp med stor genoa.

Setter du en genoa på en slik båt får du også mere seilføring enn originalt.

(Kall det gjerne mere seilbåt om du vil det.)

Det betyr at den blir høyere og dypere en "genoabåten", dette kan også lage begrensinger hvor du vil gå (på tur) med båten.

Tenker da broer, luftspenn og uthavner.

Tar du bort genoaen på en "genoabåt" og erstatter med en selvslående fokk reduseres seilarealet til mindre enn originalt.

Selv kan jeg nok være nyskjerrig på selvslående fokk i kombinasjon med en code 0.

Men har båt  med en stor genoa og dette passer nok også til mitt bruksmønster.

• Create New...